Beste Heir4c
Die beveiliging waar jij over spreekt, begrijp ik niet. Ik zie niet in hoe iemand anders ook evengoed die computer kan opstarten, maar er dan toch niet in zou kunnen komen. Ook voor 'remote access' (is dat wat je bedoelt met 'die van buiten erin'?) zie ik niet hoe dat kan: kan je eens uitleggen hoe dat in zijn werk gaat?
Bij 'remote access', t.t.z. toegang over het netwerk bijvoorbeeld via ssh, blijft je systeem nog steeds paswoord beveiligd zoals voorheen. Je moet nog steeds je gebruikersnaam en paswoord opgeven.
Ik bedoel wel met van buitenuit via internet en zo...
Als je natuurlijk de computer gewoon opstart kan iemand anders wel je data lezen(tenzij je die natuurlijk beveiligd) maar niet als root werken.
Uitleggen kan ik dat niet, ik ben geen software schrijver, maar ik heb voor ik ubuntu gebruikte eens een boek geleend in de bib over arklinux en daar zat een cd bij(wat problemen gehad met install, en deze distro word geloof ik niet verder ontwikkeld, weet ik niet zeker, zal er nog eens naar kijken via distrowatch) maar daar gebruikt men dus een andere methode om in te loggen.
Bij het installeren van de distro vraagt men dus ook je gebruikersnaam en passwoord en (als ik me nog herrinner) nog een apart passwoord voor de root.
Wanneer ik na de install opstarte moest ik mij niet inloggen, maar kwam direct op de desktop terecht.
Het systeem controleerd dus tijdens de opstart de (ergens) opgeslagen gegevens en vergelijkt die met de 'gelinkte' hardware (dus de comp waar je de install op gedaan hebt) en als dat dus klopt start hij door naar de desktop, dus geen gedoe met inloggen.(enkel wanneer ik root rechten moest hebben moet men een password gebruiken zoals in ubuntu)
Ik zal zo snel mogelijk nog eens Arklinux downloaden en install doen om dit zelf nog eens uit te testen. Is een tijdje geleden en toen had ik nog geen andere linux distro gehad, dus misschien kan ik nu wat meer vinden erover in de bestanden.