Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: MPEG filmpje branden op DVD (JPEG)  (gelezen 5349 keer)

Offline tryer

• Lid
MPEG filmpje branden op DVD (JPEG)
« Gepost op: 2008/11/19, 22:23:49 »
Ik heb een filmpje kunnen kopiëren van mijn videoband naar mijn harde schijf. Vanaf mijn HD kan ik het filmpje belijken met Mplayer. Het filmpje heeft voor audio MPEG1 extensie en de video heeft MPEG2 extensie. Het filmpje is 700 MB groot

Ik wil dit filmpje branden op een DVD die in een gewone DVD-speler kan worden bekeken. De gebruiksaanwijzing van de DVD-speler zegt dat hij  JPEG-format, DVD + en - RW ondersteunt. Het lukt me niet met K3b en Brasero te branden. Moet ik er eerst een(Iso-) Image van maken ? wat is dat ? Hoe moet dat ? Of kan dit direct op DVD gebrand worden ? Hoe ? Graag jullie hulp !

Offline Petervdw

• Lid
Re: MPEG filmpje branden op DVD (JPEG)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/20, 00:30:34 »
Aan tryer
Jpeg is het formaat voor foto's. Mpeg2 is een xxxxx.mpg file. DVD structuur bestaat uit xxxx.ifo, xxxx.bup en xxxx.vob files. Je moet dus op internet zoeken naar een progje om van Mpeg2 ---->DVD te geraken. Als je er dan ubuntu voorzet kom je wel iets tegen, denk ik. Ik zal er ook eens naar zoeken. Het probleem is dat ik precies weet hoe die structuren er uit zien en waar je naar toe moet, maar ik doe dat met Nero onder Windows. Als ik iets weet laat ik het weten.
Vr.groet, peter

Het lukt met devede. Te downloaden en te installeren via Installeren/verwijderen. Even beetje experimenten. Geluid is mpeg1 schrijf je, maar geluid is bij mpeg2 meestal direct inbegrepen. Heb je dat geluid er naderhand overheen gezet of zo? Er wordt een keurige DVD structuur aangemaakt, en grote kans dat die op een normale DVD speler goed afspeelt.
Succes.

En hij speelt goed af. Helemaal OK.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/20, 11:44:54 door Petervdw »

Offline tryer

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/20, 19:49:23 »
Nee, ik heb het geluid gewoon tegelijk met de beelden opgenomen. Zie http://forum.videohelp.com/topic307679.html

Ik heb nu devede geïnstalleerd. Ik moet nu op een driehoekje rechts van een balk klikken, en dan zie ik alle partities van de computer, maar niet van het DVD RW-station, die ik moet hebben om hem daarmee te branden. DVD-station is denk ik niet aangekoppeld. Hoe kan dat doen ?

Offline Petervdw

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/20, 21:57:59 »
Aan tryer
Devede kan ook branden inderdaad, maar ik heb de DVD structuur eerst weer op de HD laten schrijven.
Dus van xxxxx.mpg ----- DVD structuur met .vob files, .bup files en .ifo files. Als dat klaar is, kun je met K3B je DVD branden. Met kleinere stapjes houd je het overzicht. Het is bovendien de vraag of dat wel kan, direct van mpg naar de fysieke DVD, i.v.m. de snelheid van schrijven op HD en schrijven op disk.
Ik ga het nog een keer proberen. Gister was nogal laat en het was eigenlijk klaar voor ik er erg in had. Tot zo.
Vr.groet, peter

Offline Petervdw

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/20, 22:22:18 »
Aan tryer
Als je terug naar de HD laat schrijven moet je een filenaam opgeven. Als je het de eerste keer aan devede overlaat komt er "movie" als filenaam in de Home directory.
Als je vervolgens met K3B gaat branden moet je voor "Burn Iso9660 Image to DVD" kiezen. Dan komt automatoriesj de DVD structuur op de disk.
Vooral de eerste keer niet teveel invullen, als het een keer lukt is al heel mooi. Kun je naderhand allerlei verfijningen aanbrengen.
Vr.groet, peter

Offline tryer

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/22, 01:47:21 »
Dank je Peterdw: vóórdat jij het antwoord had gegeven (het lukte me niet in Ubuntu met devede) heb ik geprobeerd in Vista met WindowsDVD-maker. Tot mijn verbazing lukte dat meteen: van de MPEG naar DVD RW+.

Bij het volgende filmje branden ga ik het proberen zolas jij nu hebt geschreven, ik heb een zwak voor Linux-programma's !

In ieder geval bedankt voor je antwoord !

Offline Petervdw

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/22, 10:48:50 »
Aan tryer
Geen dank, graag gedaan. Omdat het zo gemakkelijk gaat onder Windows, ben ik daar ook nog steeds bij gebleven. Maar ik moet zeggen, door het proberen duidelijk geworden, vind ik het in ubuntu ook wel goed werken. Het is natuurlijk ook een kwestie van noodzaak, als 't niet hoeft, laat je het maar zo. Gewenning. Succes ermee.
Vr.groet, peter

Offline aartje

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/03, 08:45:42 »
Hallo,

Ik zet regelmatig filmpjes van mijn fototoestel op dvd en wel op een dvd die door iedere
dvd-speler te lezen is. Ik heb het toto nog toe met succes met drie verschillende
digitale cameraś gedaan, een Fuji, en Olympus en een Canon.

Het eerste wat ik doe is de filmpjes onder Ubuntu converteren naar een DVD-mpeg2 formaat.
Daarvoor heb ik het volgende "onthoud"-tekstje gemaakt.

=====

Start avidemux. Open bestand.
Video:
Copy->DVD(lavc)
Filters->Transform->Resample fps->25
Bovenaan: kies voor "DVD Res"

Audio:
Copy-> mp2(lavc)
Filters-> Mixer->Stereo en Resamplig(Hz) op 48000 (aanvinken)

Format:
MPEG-PS (A+V)

Opslaan als bestand met Extensie mpg

Dit wordt een dvd-compatible mpeg2 bestand.

======

Hierna heb ik met devede tot uitentreure geprobeerd een dvd te maken, maar ik
krijg steeds de melding dat ik te weinig diskruimte heb en dat voor een dvd die misschien
maar 100Mbyte wordt op een diskpartitie (ext3-partitie geen fat !!) waar ik nog 8 GByte
vrije ruimte heb. Wat gegoogle geeft die klacht op verscheidene forums maar er staat
nergens een antwoord bij, dus het zal wel een bug zijn.

Wat wel prima werkt en waarmee je heel makkelijk ook menu's en zo kan maken is ManDVD,
dit programma staat niet in de standaard repositories maar is te vinden onder:

http://www.getdeb.net/app/ManDVD

Bij mij werkte het prima.

Arie