Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: problemen met pictogrammen externe hd  (gelezen 1438 keer)

nieuw gebruiker

  • Gast
problemen met pictogrammen externe hd
« Gepost op: 2008/11/18, 11:16:54 »
Allereerst mijn dank voor een ieder die dit programma mogelijk maakt, echt fantastisch, mooi systeem. Haha, in vergelijking met windows is dit echt een uitkomst, ben zeer tevreden.

De meeste problemen zijn dan ook simpel te verhelpen door goed te zoeken alhier op het forum, echt top, echter het volgende heb ik niet kunnen vinden.

Mijn probleem: mijn externe hd mount automatisch, geen enkel probleem in ubuntu 8.04, er verschijnt een pictogram op het bureaublad en bij locaties wordt hij toegevoegt, geen enkel probleem. Echter nu komt het: er verschijnen na verloop van tijd steeds meer pictogrammen, en wel niet bruikbare pictogrammen bij locaties en op het brblad van mijn externe hd, deze zijn niet te verwijderen of te ontkoppelen maar hebben geen enkele functie.

Als ik deze probeer te verwijderen op brblad krijg ik de volgende melding:Fout tijdens het verwijderen. bij details:De opgegeven locatie wordt niet ondersteund.

Weet iemand hoe dit komt en hoe deze overbodige pictogrammen te verwijderen zijn? En hoe het te voorkomen is?

In elk geval alvast super bedankt en ga zo door Ubuntu team, echt top systeem :).

Offline vanadium

  • Lid
Re: problemen met pictogrammen externe hd
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/18, 14:23:56 »
1) Je hebt zeker en vast een up-to-date versie en niet een installatie van een éérste versie van Ubuntu 8.04 zonder updates? Er was een fout in die zin in de hele vroege 8.04 versie (tenzij dat nog van de vorige versie dateert)

2) Indien een up to date systeem, dan kan dat wat je ziet nog gebeuren door de schijf telkens slecht te ontkoppelen. Je moet altijd vooraleer je een schijf uitschakelt/afkoppelt rechtsklikken op het icoon en "Unmount" kiezen.

Volg de volgende procedure om de "valse" iconen te verwijderen. Ontkoppel de schijf (op de juiste manier, d.w.z. eerst unmounten). Herstart dan het systeem. Start dan bestandsbeheer op met beheerdersrechten

gksudo nautilus

Navigeer in het bestandssysteem naar /media. Alle "valse" iconen op je desktop komen overeen met een map in /media. Wis die, behalve de mappen die te maken hebben met je cdrom (bij mij zijn dat enkel: cdrom  en cdrom0). De iconen zullen nu verdwijnen. Sluit het bestandsbeheervenstertje daarna onmiddellijk af.

Re: problemen met pictogrammen externe hd
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/18, 15:09:00 »
Dit iets?
alt F2 indrukken
gconf-editor intikken
uitvoeren
in boom kiezen:apps>nautilus>desktop
vinkje weghalen bij volumes_visible           met dank aan Maasnet

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: problemen met pictogrammen externe hd
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/18, 15:12:13 »
Dit iets?
alt F2 indrukken
gconf-editor intikken
uitvoeren
in boom kiezen:apps>nautilus>desktop
vinkje weghalen bij volumes_visible           met dank aan Maasnet

Met vriendelijke groet,

Gijs

Klopt, maar de vraagsteller heeft er meer aan, als hij aanleert om eerst software-matig te ontkoppelen, zoals vanadium schrijft... Anders blijft het "onder de motorkap" steeds foutgaan.

Re: problemen met pictogrammen externe hd
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/18, 16:12:53 »
Pjotr123,ik kan mij wel inleven in je antwoord,zelf wel altijd gedaan, echter niet iedereen duikt gelijk onder de "motorkap" of kan dit gelijk.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline oo7

  • Lid
Re: problemen met pictogrammen externe hd
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/18, 16:52:01 »
Je kan de externe hdd ook automatisch laten mounten in /mnt door een verandering aan te brengen in fstab of mtab (weet niet precies) vervolgens maak je gewoon één snelkoppeling naar het bureaublad.
(ik weet niet precies hoe dat werkt, maar anderen ongetwijfeld wel.
http://www.000webhost.com/74168.html Beste gratis webhosting die er is!!!
Wie zich via deze link aanmeld helpt een arme student (ik dus)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: problemen met pictogrammen externe hd
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/18, 17:27:41 »
Pjotr123,ik kan mij wel inleven in je antwoord,zelf wel altijd gedaan, echter niet iedereen duikt gelijk onder de "motorkap" of kan dit gelijk.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Dat is waar, maar in het register duiken met gconf-editor is toch heel wat ingewikkelder, dan voortaan even rechtsklik muis te doen op het pictogram van de externe harde schijf en te klikken op "Volume ontkoppelen".... :-)

nieuw gebruiker

  • Gast
Re: problemen met pictogrammen externe hd
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/25, 22:40:00 »
Alle enorm bedankt, beide manieren helpen inderdaad, maar het echte probleem zat hem hierin. Ik ontkoppelde de schijf wel altijd netjes, echter als ik de computer afsloot en weer opstarte en dan een x aantal keer achter elkaar deed ik dit niet. Netjes ontkoppeld en voila, alle pictogrammen waren verdwenen. De ander aangegeven manieren werkte idd ook.  Dus zeer bedankt.

Echter is het automatisch laten mounten niet gelukt, zoals oo7 voorstelde. Als mijn hd nu niet wordt gevonden mount ik hem gewoon grafisch, werkt prima, even netjes verwijderen en geen problemen meer. Echter zou een automatische mount wel handig zijn, suggesties hoe dit moet?