Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Aantal inodes uitbreiden  (gelezen 1788 keer)

Offline Nero

• Lid
Aantal inodes uitbreiden
« Gepost op: 2008/11/16, 17:19:45 »
Om makkelijker het systeem te kunnen beheren wilde ik tbv leafnode een afzonderlijke partitie gebruiken voor /var/spool/news. Ik heb de ganse /var directory naar een 1TB usb schijf gecopieerd en de oude /var partitie opnieuw geformatteerd. Daarnaast een nieuwe partitie aangemaakt voor /var/spool/news. Bij het terugzetten van de directory geeft rsync plots failed: No space left on device (28), hoewel er nog ruim 8GB vrij is. Nader onderzoek geeft aan dat het aantal inodes is opgebruikt. Hoe kan ik nu dit aantal voor een bestaande partitie groter maken?

Offline rja

• Lid
Re: Aantal inodes uitbreiden
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/16, 18:29:42 »
Volgens mij moet je ext3 - tune2fs heeft hier geen optie volgens mij - partitie opnieuw aanmaken.

man mkfs.ext3
  -N

Offline Nero

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/16, 18:33:46 »
Heb inderdaad reeds gezocht bij tune2fs en niets bruikbaars gevonden  :(

JimZ

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/16, 19:13:18 »
Achteraf het aantal inodes wijzigen kan voor zover ik weet niet. Bij het aanmaken van een nieuw bestandssysteem wordt standaard één inode per 8 kB aangemaakt  (bij partities tot 512 MB één per 4 kB).

Als je dat anders wilt kan dat (zo uit m'n hoofd) met de optie -i , dus zoiets als mke2fs -i waarde

Dat wordt dus de manpages van mke2fs zorgvuldig lezen !  :| .

Gr,
Jim

« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/16, 19:19:52 »
Kan niet helaas, je moet de partitie opnieuw formatteren. Je kunt niet achteraf de inode byte grootte aanpassen.

Offline Nero

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/17, 17:10:40 »
Partitie geherformatteerd met de optie -N, daarmee werkt het.

BTW, op het nieuwe forum kan men niet meer melden dat een zaak is opgelost?

JimZ

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/17, 18:09:05 »
Waar een wil is, is een weg! Leve Linux!

Gr,
Jim