Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestanden installeren  (gelezen 4991 keer)

Gast

• Gast
Bestanden installeren
« Gepost op: 2006/09/12, 22:10:18 »
Hallo

Sorry voor de domme vraag, maar ik zit er al lang mee te sukkelen...

Ik wil alien 8.5 installeren. Ik heb dit via internet gedownload (via een Windows XP computer). Het bestandje dat ik heb is alien_8.50_all.deb. Ik heb dit op een cd gebrand en ik ben naar mijn Ubuntu-pc gelopen.

Ik heb op dit .deb-bestandje 2 maal geklikt en inderdaad de packed manager installeert mijn programma.

Maar wat moet ik dan doen??? Ik vind h

Saamelainen

• Gast
Bestanden installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/12, 22:34:42 »
Hallo kris,

Waarom zou je zo moeilijk doen om programma's van websites te downloaden als het allemaal gewoon in Synaptic zit? Ik ben ook geen terminalwonder en heb daarom mijn grafische methode hier uitgelegd. Zou je eens naar de eerste post van dat topic willen kijken, dan word je al veel meer duidelijk. :)

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/3399

Het is een kwestie van veel lezen als je net van Windows komt. Linux is zo anders. Alien en Open Office zitten beide in Synaptic.

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Bestanden installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/12, 22:39:30 »
Heb jij Ubuntu? Open office zit toch standaard in Ubuntu?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Gast

• Gast
Bestanden installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/12, 23:15:04 »
Bedankt voor de snelle reacties

Ik weet dat OpenOffice standaard in Synaptic zit, maar het kan onmogelijk zijn dat ALLE programma's hierin zitten.

Ik denk dan aan LimeWire. Daarom wil ik weten hoe ik gewoon programma's moet installeren op Ubuntu ZONDER de standaard applicaties.

Als Ubuntu zegt gebruiksvriendelijk te zijn, dan moet je toch ook makkelijk vreemde (lees: die niet-standaard) programma's kunnen insalleren.

Nog even over OpenOffice: ja het staat standaard in Ubuntu, maar niet de nieuwste versie (2.0.3) en ik heb enkel de Engelse versie, daarom ben ik de Nederlandstalige versie gaan zoeken.

Maar voor alle duidelijkheid, ik ben NIET opzoek naar 'foefjes' om mijn OpenOffice te upgraden naar 2.0.3 (Nederlands). Maar ik zoek een degelijke manier op .deb en .tar.gz bestanden te kunnen installeren...

Zo moeilijk kan dat toch niet zijn????

Groetjes!

Saamelainen

• Gast
Bestanden installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/12, 23:22:10 »
Voor een Nederlandstalige Open Office heb je het talenpakket language-support-nl nodig. Ook handig is spellingcontrole in het Nederlands, myspell-nl. Je kunt ze opzoeken in Synaptic. En dan zul je er nog van opkijken wat daar allemaal inzit. :D

budster

• Gast
Bestanden installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/12, 23:31:44 »
inderdaad niet *alle* programma's zitten in de ubuntu repositories, maar wel heeeeel veel. zeker als jij je source.list uitbreid met andere repositories die niet officeel worden ondersteund door ubuntu.

Maar .deb kan je gewoon installeren met DPKG, en een .tar.gz kan je gewoon uitpakken en met de hand installeren (even de readme zoeken). RPM kan je overgens ook installeren als alien pakage.

Het kan allemaal, maar je krijgt geen updates. Probeer zoveel mogelijk bij de standaard repositories te blijven, en voeg zo nodig sources toe (bijvoorbeeld met source-o-matic)

Saamelainen

• Gast
Bestanden installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2006/09/12, 23:36:56 »
Wij zijn eigenlijk ontzettend verwend. :)

budster

• Gast
Bestanden installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2006/09/12, 23:41:49 »
Ik verbaas mij nog steeds dagelijks dat er geen "synaptic" voor windows is met opensource software. Iedere zelf respecterende linux distributie heeft een soortgelijk systeem.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
Bestanden installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2006/09/13, 00:13:27 »
Citaat van: kris
Als Ubuntu zegt gebruiksvriendelijk te zijn, dan moet je toch ook makkelijk vreemde (lees: die niet-standaard) programma's kunnen insalleren.
Er is iets dat je moet vatten aan linux voordat je kan begrijpen waarom het moeilijk is om pakketten te maken die overal probleemloos op draaien.

Er bestaan veel verschillende linux distributies die allemaal op een andere manier werken en anders in elkaar zitten (andere kernel etc.) - bij windows heb je enkel Windows 98, XP, enz.. daar is het mogelijk om voor elke windows versie 1 programmaatje te schrijven.

In de linux wereld moeten programma's voor (bijna) elk verschillend systeem opnieuw gecompileerd worden vanaf de broncode. Voor de meeste pakketten is dit automatisch voor je gebeurt en dan krijg je van die .deb bestanden (als je iets via synaptic download zijn dat ook .deb bestanden die automatisch gedownload/ge
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Saamelainen

• Gast
Bestanden installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2006/09/13, 00:25:02 »
Kliksysteem, nee, dat is niets voor mij. Tenminste als je daar zoiets als CNR van Linspire mee bedoelt. Ik wil toch wel liever iets meer weten over wat ik installeer en wat ik aan het doen ben.

budster

• Gast
Bestanden installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2006/09/13, 00:38:49 »
Citaat van: profoX
4. Sourcecode compileren en installeren (erg moeilijk! niet voor beginners.. dit zijn meestal de .tar.gz bestanden die je noemt)
niet zozeer moeilijk, maar vooral af te raden, voor beginners en gevoderden. Iets waar je een hele goede reden voor moet hebben om te installeren.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
Bestanden installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2006/09/13, 00:42:48 »
Ik ken CNR niet echt. Maar ik lees net dat Linspire van plan is CNR te porten naar ubuntu.. Ik ben er ergens van overtuigd dat CNR geen enkel voordeel heeft tegenover synaptic (en zeker niet tegenover SMART package manager) dus ik denk niet dat het ooit standaard in ubuntu zal opduiken (ik hoop het eigenlijk niet :))

Ik weet niet waarom je de "Klik" software zo slecht vind, trouwens :) stel je voor: je komt een website tegen waar gesproken wordt over een bepaald programma, je klikt op een link "installeer en start dit programma" en het Klik proces vraagt je om bevestiging en installeert/start daarna automatisch het programma. Er zitten enkele leuke voordelen verbonden aan het Klik systeem.
In het Engels: http://dot.kde.org/1126867980/

Ik gebruik het zelf niet echt, maar het lijkt me wel iets leuk voor beginners, tenminste als het goed zit qua veiligheid. (libraries zitten in de bestanden zelf verpakt denk ik, maakt dacht ik geen gebruik van gedeelde libraries)

budster

• Gast
Bestanden installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2006/09/13, 00:48:18 »
Ik vind dat "klik" beetje virus gevoelig klinken, ik maak mij soms al een beetje zorgen om repository servers maar daar is tenminste nog een 'beetje' kijk op. lijkt mij verstandig als er beperkingen worden gegeven aan dit soort software, dat poorten ervoor gesloten blijven, alleen in eigen mappen mag lezen/schrijven etc.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
Bestanden installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2006/09/13, 00:51:55 »
Ik weet niet precies hoe Klik ineen zit, daarom dat ik ook zei dat ik me afvraag hoe het _precies_ zit met de veiligheid van dat systeem.

maar zomaar beweren dat het virusgevoelig is, moet je ook niet doen, als je het systeem niet kent.. wie weet heeft Klik daar wel een goede oplossing voor (wie weet heeft Klik dat niet :) maar je weet het niet totdat je er deftige informatie over vindt)

Saamelainen

• Gast
Bestanden installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2006/09/13, 01:05:43 »
Ik weet niet waarom je de "Klik" software zo slecht vind, trouwens :) stel je voor: je komt een website tegen waar gesproken wordt over een bepaald programma, je klikt op een link "installeer en start dit programma" en het Klik proces vraagt je om bevestiging en installeert/start daarna automatisch het programma. Er zitten enkele leuke voordelen verbonden aan het Klik systeem. In het Engels: http://dot.kde.org/1126867980/
Slecht kan ik het niet noemen. Het is misschien een ideale oplossing. Maar ik ben nogal een

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
Bestanden installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2006/09/13, 01:11:03 »
Goeienacht sami :)
laat het ons maar weten, ik ben wel benieuwd in klik, maar heb eerlijk gezegd geen zin om uit te spitten hoe het precies werkt

budster

• Gast
Bestanden installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2006/09/13, 01:27:03 »
Ik weet niet precies hoe Klik ineen zit, daarom dat ik ook zei dat ik me afvraag hoe het _precies_ zit met de veiligheid van dat systeem.

maar zomaar beweren dat het virusgevoelig is, moet je ook niet doen, als je het systeem niet kent.. wie weet heeft Klik daar wel een goede oplossing voor (wie weet heeft Klik dat niet :) maar je weet het niet totdat je er deftige informatie over vindt)
ik beweer niet dat het virus gevoelig is, ik zei dat ik het virus gevoelig vond klinken. Dat is een heel groot verschil, ik vind het heel handig klinken, beetje TE handig. Uit ervaring weet ik dat van "click and run" systemen vaak misbruik wordt gemaakt. Maar ik hoop inderdaad dat klick hier een mooie oplossing voor heeft.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
Bestanden installeren
« Reactie #17 Gepost op: 2006/09/13, 01:32:05 »
Was niet echt naar jou gericht hoor, ik weet wel wat je bedoelt, maar de meeste mensen zouden die commentaar kunnen interpreteren als "Klik is onveilig" en dat is onjuist, totdat we daar effectief zeker van zijn.

Gast

• Gast
Bestanden installeren
« Reactie #18 Gepost op: 2006/09/13, 09:23:44 »
Citaat van: budster
Maar .deb kan je gewoon installeren met DPKG, en een .tar.gz kan je gewoon uitpakken en met de hand installeren (even de readme zoeken). RPM kan je overgens ook installeren als alien pakage.

Het kan allemaal, maar je krijgt geen updates. Probeer zoveel mogelijk bij de standaard repositories te blijven, en voeg zo nodig sources toe (bijvoorbeeld met source-o-matic)
Ok

Gast

• Gast
Bestanden installeren
« Reactie #19 Gepost op: 2006/09/13, 09:25:38 »
Oei, nog een vraag:

- Hoe kan je die repositories en sources toevoegen?

Saamelainen

• Gast
Bestanden installeren
« Reactie #20 Gepost op: 2006/09/13, 09:32:38 »
Zoals beschreven in de link die ik eerder al gaf. In de eerste post van dat topic staat hoe je dat moet doen. :)

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/3399/1

Saamelainen

• Gast
Bestanden installeren
« Reactie #21 Gepost op: 2006/09/13, 09:43:15 »

Offline rolmaat

• Lid
    • Henk Boudewijn
Bestanden installeren
« Reactie #22 Gepost op: 2006/09/13, 10:04:38 »
Autopackage werkt ook goed. Ik gebruik dat voor de belastingaangifte. Het heeft alleen hetzelfde probleem als bijvoorbeeld alien; het heeft geen automatische updatemogelijkheid.

Gast

• Gast
Bestanden installeren
« Reactie #23 Gepost op: 2006/09/13, 10:20:41 »
Ok

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
Bestanden installeren
« Reactie #24 Gepost op: 2006/09/13, 11:37:35 »
Gdebi is de grafische installer voor losse .deb bestanden die niet in synaptic zitten, deze gebruikt als motor het DPKG-programma.

Na installatie kan je de meeste programma's starten via het Toepassingen menu... consoleprogramma's worden vaak ge