Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Root password  (gelezen 788 keer)

jimmo

• Gast
Root password
« Gepost op: 2008/11/13, 15:51:19 »
Hey iedereen,

Ik heb een Kubuntu 8.1 en nu kan ik niet met su op mijn root inloggen, terwijl ik wel het wachtwoord weet. Want als ik namelijk iets wil installeren vraagt hij ook het wachtwoord en dit werkt wel. Maar om root privileges te krijgen deed ik eerst (dit was wel mandriva) gewoon su, en dan mijn root password. Moet dit bij ubuntu anders of wat is hier aan de hand?

Jim

Offline lizardman

• Lid
Re: Root password
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/13, 15:54:08 »
In Ubuntu gebruik je sudo.
sudo command of als je langere tijd root wil blijven sudo -i
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

jimmo

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/13, 20:54:29 »
Bedankt, het is gelukt. Nu zit ik alleen nog met dit probleem:

Hoe verander ik de r/r-w/w rechten van een partitie in bash?

Offline lizardman

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/13, 21:19:59 »
Je kunt de eigenaar veranderen met het commando chown (man chown).
rechten aanpassen met chmod (man chmod). Google maar eens naar chown / chmod voor meer uitleg.
Er is ook al veel over op het forum geschreven. Probeer de zoekfunctie maar eens. ;)
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)