20% van de internet verbinding opvreten

dat heb ik nog nooit gehoord, laat staan gemerkt. QoS wordt gebruikt om sommige soorten verkeer voorrang te geven over andere, zodat de bandbreedte efficiënter gebruikt wordt. Bijvoorbeeld bij VoIP wordt het gebruikt om in een gemengd netwerk het telefoon gesprek voorrang te geven over bv. een grote data transfer om kraken in de gesprekken te voorkomen. Daarnaast, ik haal zowel met Windows als Ubuntu gewoon 11 - 11.5 Mbyte/s over een 100 Mbit netwerk. Dat er geen 12.5 MB/s gehaald wordt komt door de overhead van de ip packets, ethernet frames etc. Dus op een rustig netwerk, is er maar zo'n 12 - 15% overhead. In grote netwerken kan het wel dat maar 70% van de totale bandbreedte gehaald wordt, dit kan dan komen door o.a meer broadcast verkeer, een netwerk component dat het even erg druk heeft en wat dropt zo nu en dan etc.
Om een lang verhaal kort te maken, om te zeggen dat Windows door QoS sowieso 20% van je internet verbinding op eet lijkt me erg stug. Als QoS goed gebruikt wordt, voelen alle applicaties juist lekker snel aan. Echter moet dit dan ook in alle desbetreffende netwerk componenten geïmplementeerd zijn. Voor de download van grote bestanden kan het dan inderdaad wel flink schelen, maar dat zal per netwerk verschillen omdat overal andere applicaties draaien.