Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geluid werkt niet goed  (gelezen 5243 keer)

Offline Gerhard01

• Lid
Geluid werkt niet goed
« Gepost op: 2008/11/08, 11:26:57 »
Heb me voor het eerst eens verdiept in Linux en dus ook geinstalleerd op een machine naast Windows. Werkt zo op het oog allemaal goed. Heb me gehouden aan de handleidingen op deze site. Op het oor werkt het nog niet zo goed. Bij het afspelen van een mp3 is het net of de plaat telkens even blijft hangen (zoals wel eens bij een beschadigde cd voorkomt) Het bestandje staat hier echter gewoon op de harde schijf. Wie weet hoe ik dit kan oplossen (andere drivers??)

Geluid werkt niet goed
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/08, 11:31:30 »
Hallo Gerhard01, om welke versie van Ubuntu gaat het? En op wat voor computer? Enig idee wat voor geluidskaart/chip er in zit? En heb je alleen problemen met mp3's of ook met andere bestanden? En als je het mp3'tje met een ander programma afspeelt, doet het probleem zich dan ook voor?

Offline Gerhard01

• Lid
Geluid werkt niet goed
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/08, 11:55:46 »
oei veel vragen opeens!
Het is een oude pentium3 800mhz 512 mbram. Ubuntu versie 8.04, geluidskaart weet ik zo niet moet ik zo dadelijk effe windows in en gaan kijken. Ik heb volgens de aanwijzing op deze site diverse progjes geinstalleerd (vlc mediaplayer, Rhytmbox en Mplayer movieplayer) Bij alle deze prog,s is het probleem hetzelfde. Welke andere bestanden bedoel je?? (Ik kan gewoon word/exel en pdf docs openen). Ik heb nog niet alles uitgeprobeerd, maar zo op het oog lijkt alles goed. Ik ben ook nog een beetje aan het kijken en ontdekken, dus kan goed zijn dat er nog iets verkeerd staat. Ik heb zoveel mogelijk de aanwijzingen op deze site gevolgd.

Geluid werkt niet goed
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/08, 12:18:05 »
Ah een wat ouder beestje. Met andere bestanden bedoelde ik andere types geluidsbestanden (wav, aiff, ogg etc.). En bedoel je met deze site http://sites.google.com/site/computertip/geengeluid ?

En geluidskaart kun je uitvogelen door in een terminal (Applications - Accessories - Terminal) in te geven lspci | grep -i audio. Als je de uitkomst hier dan kan posten, graag! Je kunt kopiëren naar het klembord vanuit de terminal met Shift+Ctrl+C.

Offline Gerhard01

• Lid
Geluid werkt niet goed
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/08, 12:30:26 »
En ik extra windows in!!! Ja,ja nog lang geen expert!!!
Dit is hetgeen  de terminal mij vertelt.
00:07.5 Multimedia audio controller: VIA Technologies, Inc. VT82C686 AC97 Audio Controller (rev 20)
en
Nee met die site bedoel ik deze site van Ubuntu (http://wiki.ubuntu-nl.org/MultimediaOndersteuningHardy)

Geluid werkt niet goed
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/08, 12:40:10 »
Bedankt voor de info! Ik zou eerst de link die ik net heb gegeven even doorlopen (http://sites.google.com/site/computertip/geengeluid). Het is een AC97 ding en dat zou moeten werken.

Offline Gerhard01

• Lid
Geluid werkt niet goed
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/08, 13:41:01 »
Ik heb even op die site gekeken en onder windows wat ik allemaal heb.
Kan op de site niet veel vinden. Alleen dan eventueel  het onderwerp Twee geluidskaarten. Ik heb in dit systeem nl nog een oude modem zitten die ook wat geluidjes produceert. Heb al in bios gekeken maar kan (nog) niet vinden waar ik hem kan uitschakelen. Vond onder windows apparaatbeheer (heeft linux ook zoiets?) naast de Via 97 ook nog iets van:
Windigo virtual audio device (WDM) en
Legacy audiostuurprogrommas.
In het Bios kwam die laatste ook weer tegen. Heb deze vervolgens gedisabled, maar dit gaf ook geen verbetering.
Ik denk dat ik nu ff moet gaan zoeken hoe ik die oude modem uitkan zetten. Ik wil hem nog niet direct eruit halen omdat ik hem nog eens gebruik om een bepaalde website te bereiken, waar ik via mijn provider anders niet bij kom.Ga dan zij het heel sporadisch nog wel eens ouderwets inbellen!!!!

Geluid werkt niet goed
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/08, 13:55:32 »
Modem zou het probleem niet moeten zijn. Ubuntu herkende dat ding al niet als audio device (zie uitkomst van lspci). Heb je punt 2 van de link al uitgevoerd?

Offline Gerhard01

• Lid
Geluid werkt niet goed
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/08, 14:17:56 »
Punt2 dat verhaal met de schuifjes bedoelje? Nee heb ik nog niet gedaan, ga ik zo even proberen. Ik heb hem ondertussen wel goed aan de praat. In mijn zojuist nieuw geïnstalleerde player (audacious), kan ik onder voorkeuren kiezen uit diverse oupput devices. Als ik kies voor Also en/of OSS output device is het haperen weg. Bij Pulse audio is het weer terug. Misschien is dit dan het probleem. (dit staat ook als laatste redmiddel op de site vermeld). Alleen als ik met de muziek op het bestand kom begint hij automatisch af te spelen zolang ik de muis op het bestand houd. Hier hapert hij dan weer. Even zoeken hoe ik dit aan kan passen cq uitzetten (ken dit niet van windows) Maar misschien is alles ook wel opgelost als ik pt 2 heb uitgevoerd.
Ik hou je op de hoogte
Best leuk Linux!!!

Offline Gerhard01

• Lid
Geluid werkt niet goed
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/08, 15:01:37 »
heel wat af geschoven, maar geen bevredigend resultaat

Geluid werkt niet goed
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/08, 15:36:49 »
En als je onder Preferences - Sound (of Alt+F2 en dan gnome-sound-properties) alles op ALSA zet ipv Autodetect of PulseAudio?

Offline Gerhard01

• Lid
Geluid werkt niet goed
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/09, 13:10:42 »
Dit geeft wel een verbetering, maar er blijft af en toe een hapering optreden. Het is wel zeker met 80% verminderd. Ik denk dat ik maar even rustig afwacht tot versie 8.10 binnenkomt en dan maar is kijken of het probleem dan weg is. Ik zoek ondertussen nog wel even verder. In elk geval bedankt voor de ondersteuning. (ik heb ondertussen ook al heel wat meer geleerd over Linux)

Offline Gerhard01

• Lid
Geluid werkt niet goed
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/10, 13:56:46 »
Ben weer helemaal af bij start!!!
Heb de upgrade doorgevoerd naar 8.10 en de hapering zijn helemaal en in alle hevigheid terug. Heb alles weer op Alsa staan en dit geeft geen verbetering zoals onder 8.04. Bij Pulse Audio wordt het nog slechter!!! Het prog Alsamixerqui geeft ook veel minder schuifjes weer als bij 8.04. tevens zegt hij hier bij card en chip: Pulse audio. Bij 8.04 riep hij daar  iets over de Via card.

Geluid werkt niet goed
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/10, 14:06:41 »
Hallo Gerhard01, wat is de uitkomst van uname -r in een terminal?

Offline Gerhard01

• Lid
Geluid werkt niet goed
« Reactie #14 Gepost op: 2008/11/10, 14:26:07 »
2.6.24-19-generic

Geluid werkt niet goed
« Reactie #15 Gepost op: 2008/11/10, 14:28:35 »
Dat is de kernel van 8.04. Je had de boel geüpgrade toch? Dan zou je op 2.6.27-7 moeten zitten.

Offline Gerhard01

• Lid
Geluid werkt niet goed
« Reactie #16 Gepost op: 2008/11/10, 14:34:43 »
Wat is er mis gegaan dan??? Ik kan hier weinig aan doen. Gaat allemaal vanzelf. Heb alleen aangegeven de oude menu.lst te willen behouden en de update manager.

Geluid werkt niet goed
« Reactie #17 Gepost op: 2008/11/10, 14:46:24 »
Hij laadt de nieuwe kernel nu niet die bij 8.10 hoort en waarschijnlijk werkt daardoor je geluid niet. Dit komt doordat je je oude menu.lst hebt willen behouden waardoor er nu geen verwijzing in staat naar je nieuwe kernel. Een manier om het op te lossen is om de kernel pakketjes voor 2.6.27-7 opnieuw te installeren. Zit niet achter een Ubuntu machine dus weet zo snel niet hoe ze heten. Je zou ook handmatig de nieuwe kernel verwijzing kunnen toevoegen aan je menu.lst.

Offline Gerhard01

• Lid
Geluid werkt niet goed
« Reactie #18 Gepost op: 2008/11/10, 15:03:14 »
Ja, ja,
makkelijker gezegd dan gedaan!!!
Ga eens neuzen hoever ik kom als beginnend linuxer.
Ga maar eest eens kijken in die menu.lst. Daar ben ik al een keer geweest, dus dat moet ik wel weer kunnen vinden. Dan maar een zoeken of ik die bestandjes kan vinden. Ik heb nog geen idee waar, maar met google kwam ik onder Windows ook altijd heel ver.
Als je wat meer weet, laat het even weten (hoeft niet direkt!!)

Geluid werkt niet goed
« Reactie #19 Gepost op: 2008/11/10, 15:18:30 »
Het is inderdaad makkelijker gezegd dan gedaan. Maar in het kantoor hiernaast staat een Kubuntu machine, ik zal even kijken.

linux-generic is het pakket. Je zou dus kunnen proberen om dat pakket te herinstalleren.

Offline Gerhard01

• Lid
Geluid werkt niet goed
« Reactie #20 Gepost op: 2008/11/10, 15:30:46 »
Ik ben ondertussen al in de menu.lst geweest en heb handmatig de benamingen aangepast en opnieuw opgestart. Hij geeft nu inderdaad via uname-r aan dat de nwe kernel er opzit, maar.......... het geluid weet dit volgens mij nog niet want die doet er niets mee. Moet ik toch maar even proberen om het pakket opnieuw te installeren??
Via synaptic?????

Geluid werkt niet goed
« Reactie #21 Gepost op: 2008/11/10, 15:42:19 »
Ah mooi, dat heb je snel gedaan :)
Nee, ik zou het linux-generic pakket niet opnieuw installeren. Kennelijk zit er iets anders nog niet goed.

Offline Gerhard01

• Lid
Geluid werkt niet goed
« Reactie #22 Gepost op: 2008/11/10, 15:59:20 »
Ja, hij gaf ook al aan dat dit pakket geinstalleerd was. IK weet het eigelijk ook niet meer. Vreemd vind ik wel dat nu ik alles op ALSA heb staan en het  prog Alsamixerqui  bij chip en Card toch Puls audio roept, ook geeft hij veel minder schuifjes weer als bij 8.04. (maar 4 en bij 8.04 wel 20) Ik denk persoonlijk dat hier misschien ergens de fout zit. Kan ik dit prog ergens de-installeren en opnieuw installeren?? Of moet ik misschien al de progs die ik onder 8.04 heb geïnstalleerd er af gooien en opnieuw installeren??

Geluid werkt niet goed
« Reactie #23 Gepost op: 2008/11/10, 16:44:43 »
Geen idee om eerlijk te zijn. Heb geen ervaring met het updaten naar een hogere versie, ik installeer de boel altijd opnieuw. Dus misschien dat een andere forumite daar wat zinnigers over kan zeggen.
Waar je nog wel zou kunnen kijken is het bestandje /etc/modprobe.d/alsa-base
Zou je misschien de inhoud daarvan kunnen posten? En welke versie van alsa is er geïnstalleerd? Kun je denk ik wel checken met alsamixergui.

Offline Gerhard01

• Lid
Geluid werkt niet goed
« Reactie #24 Gepost op: 2008/11/10, 17:04:22 »
De inhoud:
# autoloader aliases
install sound-slot-0 /sbin/modprobe snd-card-0
install sound-slot-1 /sbin/modprobe snd-card-1
install sound-slot-2 /sbin/modprobe snd-card-2
install sound-slot-3 /sbin/modprobe snd-card-3
install sound-slot-4 /sbin/modprobe snd-card-4
install sound-slot-5 /sbin/modprobe snd-card-5
install sound-slot-6 /sbin/modprobe snd-card-6
install sound-slot-7 /sbin/modprobe snd-card-7

# Cause optional modules to be loaded above generic modules
install snd /sbin/modprobe --ignore-install snd && { /sbin/modprobe --quiet snd-ioctl32 ; : ; }
install snd /sbin/modprobe --ignore-install snd && { /sbin/modprobe -Qb snd-seq ; }
install snd-pcm /sbin/modprobe --ignore-install snd-pcm && { /sbin/modprobe --quiet snd-pcm-oss ; : ; }
install snd-mixer /sbin/modprobe --ignore-install snd-mixer && { /sbin/modprobe --quiet snd-mixer-oss ; : ; }
install snd-seq /sbin/modprobe --ignore-install snd-seq && { /sbin/modprobe --quiet snd-seq-midi ; /sbin/modprobe --quiet snd-seq-oss ; : ; }
install snd-rawmidi /sbin/modprobe --ignore-install snd-rawmidi && { /sbin/modprobe --quiet snd-seq-midi ; : ; }
# Cause optional modules to be loaded above sound card driver modules
install snd-emu10k1 /sbin/modprobe --ignore-install snd-emu10k1 $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe -Qb snd-emu10k1-synth ; }
install snd-via82xx /sbin/modprobe --ignore-install snd-via82xx $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe -Qb snd-seq ; }

# Load saa7134-alsa instead of saa7134 (which gets dragged in by it anyway)
install saa7134 /sbin/modprobe --ignore-install saa7134 $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe -Qb saa7134-alsa ; : ; }

# Load snd-seq for devices that don't have hardware midi;
#   Ubuntu #26283, #43682, #56005; works around Ubuntu #34831 for
#   non-Creative Labs PCI hardware
install snd /sbin/modprobe --ignore-install snd && { /sbin/modprobe -Qb snd-seq ; }
# Prevent abnormal drivers from grabbing index 0
options bt87x index=-2
options cx88_alsa index=-2
options saa7134-alsa index=-2
options snd-atiixp-modem index=-2
options snd-intel8x0m index=-2
options snd-via82xx-modem index=-2
options snd-usb-audio index=-2
options snd-usb-usx2y index=-2
options snd-usb-caiaq index=-2
# Ubuntu #62691, enable MPU for snd-cmipci
options snd-cmipci mpu_port=0x330 fm_port=0x388