Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PCMCIA-kaart verhindert shutdown  (gelezen 635 keer)

Offline Beryllium

• Lid
PCMCIA-kaart verhindert shutdown
« Gepost op: 2008/11/06, 20:36:55 »
Hallo allemaal,

Sinds een dag of twee heb ik Intrepid helemaal vers op mijn laptop geinstalleerd. Alles werkt prima, beter dan Hardy, maar met 1 uitzondering.

Mijn laptop is al wat ouder en heeft geen ingebouwde draadloze netwerkkaart. Daarom heb ik een PCMCIA kaart van Sitecom, de WL-011. Werkt prima (wel met wicd, ik vind de networkmanager niks), maar er gebeurt iets raars bij de shotdown of restart van ubuntu.

Dan blijft de laptop namelijk hangen, en na een tijdje flitst er een melding voorbij waarna de laptop reboot of afsluit. Ik heb het kunnen traceren tot de PCMCIA-kaart, aangezien hij het goed doet als ik hem eruit haal voordat ik ubuntu afsluit.

En misschien het ergste: ik weet dat ik er met Hardy ook problemen mee had in het begin, dat ik het toen heb weten op te lossen (ik dacht met een manier om de kaart geforceerd te deactiveren bij shutdown of herstart) maar weet niet meer hoe ik dat gedaan heb... :$

Wie heeft er ideeen?

Offline Beryllium

• Lid
PCMCIA-kaart verhindert shutdown
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/08, 14:30:03 »
Ik heb niet de oorzaak gevonden, maar wel een workaround.
Misschien dat dit nuttig kan zijn voor anderen?

Door het wijzigen van de shutdown en restart scripts kan een restart of shutdown geforceerd worden zonder te hoeven wachten op de draadloze kaart die is afgesloten.

Als volgt:

Open een terminalvenster en typ:
sudo gedit /etc/init.d/restartZoek de volgende regel op:
reboot -d -f -ien verander deze in:
reboot -d -fen sla op.

Ook zoiets doen met /etc/init.d/halt, verander deze regel:
halt -d -f $netdown $poweroff $hddownin deze regel:
halt -d -f $poweroff $hddownen sla op.
Dit werkt bij mij tenminste.