Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Autisme en Ubuntu.  (gelezen 18474 keer)

Hans Kamp

• Gast
Re: Autisme en Ubuntu.
« Reactie #25 Gepost op: 2008/12/12, 19:33:51 »
Ik (autistisch) denk dat ik een aangepaste versie van Ubuntu niet nodig heb. Ik ben vrij onbekend met het systeem (wat minder onbekend met het onderliggende Linux) maar op den duur zal ik het beter kennen.

Het is een prima systeem zoals het nu is.

« Reactie #26 Gepost op: 2008/12/13, 12:15:55 »
Ik (autistisch) denk dat ik een aangepaste versie van Ubuntu niet nodig heb. Ik ben vrij onbekend met het systeem (wat minder onbekend met het onderliggende Linux) maar op den duur zal ik het beter kennen.

Het is een prima systeem zoals het nu is.

Zoals dat geldt bij alle mensen. Wennen kost enige tijd, maar daarna wil je niet meer zonder.

Offline nillie_66

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2008/12/15, 14:43:34 »
Ik heb ook een vorm van autisme PDD-NOS.
Ik vind ubuntu wel een goed besturingssysteem.
Mijn PDD-NOS zorgt er trouwens voor dat ik één ding heel leuk vindt.
Bij mij is dat dus: Computers en besturingssystemen.

p.s: ik ben pas 11 jaar :P
Knowledge is power...

Offline furioza

• Lid
    • furioza.nl
« Reactie #28 Gepost op: 2008/12/19, 04:47:05 »
Hmmmm, ik wil ook hier even een stukje kwijt. Ik ben een niet gediagnosticeerde asperger autist. Maar wel volgens vele artsen en psychologen een echte aspergerklant.  ??? Bij mij zijn de heren doctoren er te laat achter gekomen helaas. ??? Maar goed. Ik werk dus ook met hun, het is een onderdeel van mijn studie geweest. Deze mensen zijn vaak, erg vaak begaafde mensen. Die leven volgens hun eigen standaarden. Zie daar maar eens een OS op te vinden. Zoveel mensen zoveel standaarden. Zo ook die van mij.

Lijkt misschien vervelend maar ik vind persoonlijk dat men als Asperger Autist dit zelf heel goed kan verwerken. Dat het beeld waarmee je werkt te druk is, kan gemakkelijk verholpen worden door een kleiner shell te plaatsen of simpelweg onder voorkeuren het uiterlijk aan te passen naar je eigen kleuren. Daar heb ik al heel veel aan. Ik heb dan ook een rustige kleur genomen voor de schermen. Die bruine kleur ¨Dark room¨ is fijn, doet ook geen pijn aan de ogen vanwege de helderheid. Echt dit helpt bij veel Asperger Autisten al heel veel.

Dus ik zou zeggen niet te veel aan doen. Lekker laten zo. Ook voor ons is de werels zoals deze is. Met alle ups en downs. Lekker laten zoals deze is. Niets aan doen, niets veranderen. Is wel goed zo.  =D =D

MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

« Reactie #29 Gepost op: 2008/12/19, 11:35:12 »
Ik houd wel van wat eyecandy. KDE 4.2 met Oxygen is een lust voor het oog :D

« Reactie #30 Gepost op: 2008/12/19, 18:23:43 »
Ik houd wel van wat eyecandy. KDE 4.2 met Oxygen is een lust voor het oog :D
De meeste mensen in het autistisch spectrum hebben juist geen behoefte aan  eye candy, zie bijv. de post boven jou.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline furioza

• Lid
    • furioza.nl
« Reactie #31 Gepost op: 2008/12/23, 03:53:47 »
Dat de meeste mensen met Autisme niet van eye candy houden heeft meer te maken met het fenomeen dat ze niet van veranderingen houden. Tenminste dat is bij mij wel het geval. Ik deel altijd alle klapdozen hier in op dezelfde wijze. (Wij hebben er 5, ik heb een aantal schoolgaande kids) Dat betekend dat ze altijd naar mij komen als er een probleem is dat opgelost moet worden. Als er dus ook  iets is dat ik niet kan vinden omdat het verplaatst is word ik nerveus. Ook als het er anders uitzien qua icoontjes enzo. Dan moet ik echt opletten wat nu wat is.
Ikzelf houd het liever zo simpel als het maar kan. Makkelijke icoontjes en een simpele vormgeving.

Vreemd genoeg zijn er toch wel zaken die ik erg waardeer van Linux. Dat is de blokkendoos. Ik heb deze via Compiz ingeschakeld en als ik in de klapdoos bezig ben zonder internet dan schakel ik deze altijd in. Het is zo gemakkelijk om je window´s open te laten staan en zo via de functie toetsen je schermen weer te vinden. Ook hier is dan wel een simpele versie ingeschakeld zonder poespas. Maar het is eigenlijk wel een stukje eyecandy. Al blijft het scherm gamakkelijk en overzichtelijk en het liefst zo donker mogelijk zonder al teveel witte vlakken. Ook geen bewegende delen die wegdraaien of wegkolken, daar word ik letterlijk zeeziek van. Zo heb ik het darkroom als standaard genomen, die is makkelijk. Nu ben ik momenteel nog aan het zoeken naar een mooi en herkenbaar icoonsysteem. Zie het topic Galerij waar ik al in bezig ben.

Het rare is wel dat ik het leuk vind om mee te spelen, maar daadwerkelijk mee omgaan als instelling dat word voor mij erg vermoeiend en lastig.

Wel is het zo. Dat ik alles onthoud wat ik gedaan heb. Dus dat is voor de toekomst dan wel gemakkelijk. Ik denk dus heel schematisch. Wat inhoud dat ik in de stappen denk zoals de klapdoos. Eerst dit aanklikken dan dat aanklikken en krijg je dat. Dan kun je daar dit enz. Deze stappen blijven hangen.

Ik weet niet of dit herkenbaar is bij jullie mede autisten/aspergers tot pddnos.
Ik ben trouwens van beroep sociaal pedagoog, die verder de ict in wil.  :o
MVG Rik

www.furioza.nl
Ubuntu user # 498505

roelof92

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 2008/12/24, 21:25:51 »
Autipower!! Dit is geweldig nieuws, ik en een vriend willen een UNIX-based OS gaan ontwikkelen (voor de grap) die ontwikkelt is door Autisten voor Autisten, we hebben beide een Autisme Spectrum Stoornis, ik zou hier best aan mee willen werken:D!

Aubuntu, Linux for Autistic Beings
« Laatst bewerkt op: 2008/12/24, 21:28:18 door roelof92 »

« Reactie #33 Gepost op: 2008/12/27, 19:15:22 »
Autipower!! Dit is geweldig nieuws, ik en een vriend willen een UNIX-based OS gaan ontwikkelen (voor de grap) die ontwikkelt is door Autisten voor Autisten, we hebben beide een Autisme Spectrum Stoornis, ik zou hier best aan mee willen werken:D!

Je kunt beter werken aan een speciaal thema, dat scheelt een hoop werk.

roelof92

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 2008/12/28, 12:58:54 »

We maken het niet om serieus genomen te worden maar puur omdat we het (willen) kunnen, we gaan er vast ook niks mee doen maar het is altijd leuk om over op te scheppen aan je kleinkinderen.

« Reactie #35 Gepost op: 2008/12/28, 13:01:13 »

We maken het niet om serieus genomen te worden maar puur omdat we het (willen) kunnen, we gaan er vast ook niks mee doen maar het is altijd leuk om over op te scheppen aan je kleinkinderen.
Yeah right.

« Reactie #36 Gepost op: 2008/12/31, 22:02:17 »