Dat de meeste mensen met Autisme niet van eye candy houden heeft meer te maken met het fenomeen dat ze niet van veranderingen houden. Tenminste dat is bij mij wel het geval. Ik deel altijd alle klapdozen hier in op dezelfde wijze. (Wij hebben er 5, ik heb een aantal schoolgaande kids) Dat betekend dat ze altijd naar mij komen als er een probleem is dat opgelost moet worden. Als er dus ook iets is dat ik niet kan vinden omdat het verplaatst is word ik nerveus. Ook als het er anders uitzien qua icoontjes enzo. Dan moet ik echt opletten wat nu wat is.
Ikzelf houd het liever zo simpel als het maar kan. Makkelijke icoontjes en een simpele vormgeving.
Vreemd genoeg zijn er toch wel zaken die ik erg waardeer van Linux. Dat is de blokkendoos. Ik heb deze via Compiz ingeschakeld en als ik in de klapdoos bezig ben zonder internet dan schakel ik deze altijd in. Het is zo gemakkelijk om je window´s open te laten staan en zo via de functie toetsen je schermen weer te vinden. Ook hier is dan wel een simpele versie ingeschakeld zonder poespas. Maar het is eigenlijk wel een stukje eyecandy. Al blijft het scherm gamakkelijk en overzichtelijk en het liefst zo donker mogelijk zonder al teveel witte vlakken. Ook geen bewegende delen die wegdraaien of wegkolken, daar word ik letterlijk zeeziek van. Zo heb ik het darkroom als standaard genomen, die is makkelijk. Nu ben ik momenteel nog aan het zoeken naar een mooi en herkenbaar icoonsysteem. Zie het topic Galerij waar ik al in bezig ben.
Het rare is wel dat ik het leuk vind om mee te spelen, maar daadwerkelijk mee omgaan als instelling dat word voor mij erg vermoeiend en lastig.
Wel is het zo. Dat ik alles onthoud wat ik gedaan heb. Dus dat is voor de toekomst dan wel gemakkelijk. Ik denk dus heel schematisch. Wat inhoud dat ik in de stappen denk zoals de klapdoos. Eerst dit aanklikken dan dat aanklikken en krijg je dat. Dan kun je daar dit enz. Deze stappen blijven hangen.
Ik weet niet of dit herkenbaar is bij jullie mede autisten/aspergers tot pddnos.
Ik ben trouwens van beroep sociaal pedagoog, die verder de ict in wil.