Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Surfnet Internet (bedraad) instellen met Securew2  (gelezen 1060 keer)

Offline vroegahh

• Lid
Surfnet Internet (bedraad) instellen met Securew2
« Gepost op: 2008/11/05, 23:57:19 »
Hallo Forummers,

Ik heb momenteel een internetaansluiting (bedraad) van Surfnet in Leiden. Normaal dien je deze in windows aan te sluiten met het programma SecureW2.

Ik heb veel op google gezocht hoe dit nu in Ubuntu Hardy moet maar ik snap weinig van de uitleg die ze daar geven. Tevens gaan veel vragen over de draadloze/wireless Surfnet verbinding. Een goed voorbeeld is deze threat: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/11168.

Zou iemand mij kunnen uitleggen wat ik moet doen inclusief de commando's?

Ik dank iedereen alvast heel erg voor hun antwoord! :)

« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/06, 09:58:46 »
Hallo vroegahh. SecureW2 is een tool voor draadloze verbindingen. Heb je een handleiding wellicht of een verwijzing naar een webpagina waarin staat dat je SecureW2 moet gebruiken?

Offline vroegahh

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/06, 10:10:41 »
Hoi! :)

de handleiding staat hier:  http://www.lijbrandt-telecom.nl/1x/

« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/06, 10:50:42 »
Ah, ze gebruiken SecureW2 om het 802.x protocol over ethernet te kunnen gebruiken. Dat moet met Networkmanager ook kunnen. Hoe je dat echter precies moet doen kan ik zo snel niet vinden. En op de site van de uni vermelden ze zelf:
Citaat
Handleiding toegang Eduroam netwerk met Linux
Een stap voor stap handleiding voor de configuratie van eduroam onder Linux is nog niet beschikbaar, gezien de grote variƫteit in Lunix distributies en WPA-supplicants. Ook wordt er om die reden geen support op configuratie voor deze apparaten gegeven.

Gebruik een WPA-supplicant en configureer deze voor 802.1x met EAP-TTLS en PAP (inner authentication).
Dus vrees dat je het zelf uit zal moeten vogelen aangezien ze bij de uni van Leiden kennelijk niet zo veel kaas hebben gegeten van Lunix ;)

En pas op met crossposten, dat wordt niet overal evenveel gewaardeerd ;)

Offline vroegahh

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/06, 10:54:55 »
Dat is waardeloos. Het leuke is dat de hele handleiding voor windows voor mij ook niet werkt. :( Als ik SecureW2 installeer krijg ik geen extra tab in mn network manager dus kan ik niets instellen.

Ik hoop dat iemand me kan helpen om ubuntu te verbinden met Surfnet.

« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/06, 10:58:57 »
Het moet kunnen alleen is dat even uitzoeken. Hopelijk zeilt er nog iemand langs die de boel wel draaiende heeft gekregen onder Ubuntu. Zal nog even verder zoeken voor je.

Edit: http://forum.ubuntu-nl.org/message/166657
Staat de nodige info in.