Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wijzigen rechten  (gelezen 2814 keer)

Ciska

• Gast
wijzigen rechten
« Gepost op: 2008/11/01, 21:07:52 »
Hoi,

Ik heb echt iets niet goed gedaan.
Van mijn persoonlijke map had ik de rechten gewijzigd omdat ik van die slotjes afwou in mijn documenten.
Na vanmorgen opnieuw in te willen loggen kreeg ik melding van /home/ciska/.dmc (ik weet het niet meer precies) iets over rechten.
Ik dacht oh dat komt natuurlijk omdat dat gewijzigd is dus ik heb dat terug willen zetten, maar ik denk dat ik iets niet goed gedaan heb want nu kan ik helemaal niet meer aanmelden.

/home/ciska/.ICEauthority kon niet vergendeld worden.

Heb hier op het forum gezocht en kan er wel wat over vinden maar vind dat er nogal ingewikkeld overkomen en ben bang dat ik nog meer verknal.

Kan dit nog opgelost worden of moet ik opnieuw gaan installeren?
Wie wil mij helpen?

Groet Ciska

Ciska

• Gast
wijzigen rechten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/01, 21:30:48 »
Heb inmiddels wat geprobeerd via gksudo nautilus en hoera ik kan weer aanmelden.
Krijg nu alleen weer de mededeling:

$HOME/.dmrc heeft onjuiste toegangrechten, het bestand moet eigendom zijn van gebruiker en moet toegansrechten 644 hebben.
De $home moet eigendom zijn van gebruiker en mag niet beschrijfbaar zijn voor anderen.

Nu heb ik dit tig keer overgelezen en zal best wel heel duidelijk zijn maar ik weet toch niet zo gauw waar ik nu wat moet veranderen.

wijzigen rechten
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/01, 21:34:41 »
In .dmrc staan de rechten beschreven, reparatie zie link http://liltux.wordpress.com/2007/06/04/how-to-fix-errors-with-the-dmrc-file/
Succes.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Anco

• Lid
wijzigen rechten
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/01, 21:36:02 »
ga weer als root naar nautilus, klik met rechtermuisknop op ./dmrc en kies dan eigenschappen. Ga daar naar de tab rechten toe en zet die bij eigenaar op jou inlognaam. Toegang: lezen en schrijven
bij groep weer jou inlognaam en toegang: Geen
Anderen Toegang: geen.
Linux user #485563

Ciska

• Gast
wijzigen rechten
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/01, 22:07:19 »
Dankjewel voor je hulp Gijs, alleen kwam ik daar niet helemaal uit (kreeg melding van ongeldige bewerking of zoiets)

Anco ook jij bedankt voor je hulp, alleen kreeg ik nu uitvoering daarvan nog steeds dezelfde melding.

Ik heb toen de rechten veranderd in mijn /home/ciska map (dat was de map waar ik uiteindelijk wat in had veranderd) en nu is alles weer als vanouds. :):)

Tnx all........ probleem opgelost.

wijzigen rechten
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/01, 22:26:59 »
Kan je aangeven wat voor een commando je invoerde toen je de melding kreeg?
Kan ik het zelf ook nagaan of het commando niet goed was of misschien een type fout. In ieder geval goed dat het weer werkt.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Ciska

• Gast
wijzigen rechten
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/01, 22:42:39 »
Bij de tweede stap die ik met copy past gedaan heb moest ik mijn password geven en daarna kreeg ik deze melding:
chown: ongeldige gebruiker: `your_login_name' (het was dus geen ongeldige bewerking maar ongeldige gebruiker, sorry)

wijzigen rechten
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/01, 23:28:18 »
Geeft niet, het werkt in ieder geval.

Offline woteb

• Lid
wijzigen rechten
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/01, 23:48:26 »
Het snelste wat je kunt doen is het draaien van een zelfgemaakt scriptje.

Dit is de inhoud:
Citaat
#!/bin/sh
sudo chmod -R 0777 /home/ciska
sudo chmod 0755 /home/ciska
sudo chmod 0644 /home/ciska/.dmrc
sudo chown -R ciska /home/ciska
Opslaan in een bestandje, van de uitvoerende rechten voorzien met het commando sudo chmod +x bestandjeen kopiëren naar /usr/bin met het commando sudo cp bestandje /usr/binEven iets over de werking van het scriptje:
Regel 1 vertelt dat het een scriptje is.
Regel 2 zet alle rechten van je bestanden in jouw home directory op volledig uitvoerbaar/lezen/schrijven voor iedereen.
Regel 3 zorgt ervoor dat alleen jij daar bij kan komen, de anderen kunnen dan alleen lezen en uitvoeren, niet toevoegen en verwijderen.
regel 4 zorgt ervoor dat het door jouw geconstateerde probleem vanzelf op lost. .rmrc regelt het sessiebeheer, en hiermee worden de juiste rechten toegekend aan dat bestandje.
Regel 5 tenslotte zorgt ervoor dat jij de eigenaar bent van jouw home directory en de volledige inhoud hiervan.
Regel
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

wijzigen rechten
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/02, 00:20:05 »
Bedankt Woteb, heb er gelijk een link van gemaakt bij favorieten.

Ciska

• Gast
wijzigen rechten
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/02, 12:45:52 »
Dankjewel Woteb, ik heb het gelijk opgeslagen en zal dat zeker proberen, al vind ik dit soort dingen er nog erg vreemd uitzien, maar hier leer ik wel heel veel van. :)

Offline Nick1890

• Lid
Re: wijzigen rechten
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/21, 18:07:33 »
Hartelijk dank aan iedereen die bijdragen geleverd heeft aan dit .drmvc topic. Ik heb er mijn probleem mee kunnen oplossen.

MAAR:
1. Ik heb dit reeds voor de 3de of de 4de keer voor (1ste keer was reeds bij Ubuntu 7.04)
2. Woteb vindt het practisch om er een script van te maken (omdat dit zo vaak voorkomt???)
3. Bij mij kwam het voor NADAT ik een backup gemaakt had van mijn /Home.
4. Meerdere postings op dit forum verwijzen naar zowel 1. als 3.
En a propos: op engelstalige fora idem dito...

Mijn vraag: Is het niet tijd dat daar wat aan gedaan wordt? Zelf weet ik niet hoe zoiets als "bug"(?) gemeld wordt.
En wij maar *** over Windows...

Groetjes aan iedereen
van goeie wil...
« Laatst bewerkt op: 2009/02/22, 12:29:53 door femke98 »
PackardBell Notebook E3//Athlon XP-M 2000+//768Mb RAM//S3 Graphics//HD 100GB//Award BIOS: 09/10/03//DualBoot: Ubuntu 8.04.3 & WinXP Pro.
Selfmade PC//Athlon XP 2200+//1028Mb RAM//ATI 9600 128 MB//HD1 80GB//HD

Offline dvdmeer

• Lid
    • Python-RandR :: dvdmeer.nl
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/21, 20:13:05 »
Zou je liever geen ziektes willen gebruiken als "werkwoord". Daar houd ik niet van.
Maar je hebt wel gelijk, het komt inderdaad best vaak voor, na het maken van een backup van het bestand.

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/21, 22:06:06 »
Misschien dat iemand een request kan plaatsen op de brainstorm pagina, mijn engels is helaas niet zo goed.

Het zou fijn zijn als er een optie "Repareer /home rechten" in de recovery modus komt
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline dvdmeer

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/02/21, 22:36:02 »
Misschien dat iemand een request kan plaatsen op de brainstorm pagina, mijn engels is helaas niet zo goed.

Het zou fijn zijn als er een optie "Repareer /home rechten" in de recovery modus komt

Mwah, vind eerder dat ze moeten zorgen dat het gewoon niet gebeurd.

Offline Floris

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/02/21, 22:47:39 »

Mwah, vind eerder dat ze moeten zorgen dat het gewoon niet gebeurd.
Tja, maar jij als gebruiker kan zelf met die rechten klungelen—en elk programma dat jij draait dus waarschijnlijk ook.  ‘Ze’ kunnen dan moeilijk garanderen dat het niet gebeurt, en een optie om het te repareren is dan niet zo heel gek.

Persoonlijk vind ik het overigens niet nodig; ik heb zelf ook een keer deze melding gehad, en voor mij gaf die melding genoeg info om het euvel te verhelpen.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Offline track

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/02/21, 22:48:58 »
Ik snap het nog niet helemaal.  Wanneer gebeurt het dat de rechten veranderen ? 
Ik heb het nog nooit gehad.  En volgens mij mag zoiets ook niet zonder mijn toestemming.

track

p.s.: ik zou ook niet het scriptje van woteb op mijn /home loslaten,  want dat zou mijn gehele rechtenconstructie in de war brengen.
       Verschillende submappen die "alleen lezen" staan zouden allemaal ontgrendeld worden. En alle bestanden met "uitvoer"-rechten ?
       Liever niet.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/21, 23:10:57 door track »

Offline dvdmeer

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/02/21, 22:53:19 »
Ik heb het nog nooit gehad.  En volgens mij mag zoiets ook niet zonder mijn toestemming.

track

Het lijkt er op dat het (onder andere) gebeurd als je een back up / bestanden kopieert van je home directory.

« Reactie #18 Gepost op: 2009/02/21, 23:00:13 »

track
Ik heb het meestal als ik een nieuwe versie installeer van Ubuntu en mijn oude /home partitie aankoppel.
Mijn gegevens zijn altijd goed, die van mijn vrouw en dochter zijn er niet ondanks dat ik bij installatie dit wel aangeef. Nog een link voor herstel http://liltux.wordpress.com/2007/06/04/how-to-fix-errors-with-the-dmrc-file/
Het zou makkelijker moeten kunnen, helaas we moeten het voorlopig er mee doen. :(

Met vriendelijke groet,

Gijs

Offline track

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2009/02/21, 23:38:34 »
Meestal worden backups (achter de schermen) dmv een tar gedaan toch ?

Als je bij deze de mappen van vreemde eigenaars opslaat en weer herstelt kan precies dit mis gaan.
Want daar zit een eigenaardigheid van tar.   ( -> http://unixhelp.ed.ac.uk/CGI/man-cgi?tar )

Bij het ontpakken van de backup is "--no-same-owner"  en: "--no-same-permissions"  standaard (default).
Citaat
       --no-same-owner
         extract files with owner set to current user  (the  default  for non-root users)
en
Citaat
       --no-same-permissions
         apply umask to extracted files (the default for non-root users)
Dus: bij alle normale gebruikers wordt de eigenaar precies op de actuele gebruiker gezet, niet op de oorspronkelijke !
      Én de rechten worden volgens de moedermap gezet, niet zoals opgeslaan.  - als standaard.  Maar je kunt het wijzigen

Je moet het maar doen. Er zijn de parameters
Citaat
       --same-owner
         extract files with owner as specified in archive  (the  default for root)
en:
Citaat
       -p, --same-permissions, --preserve-permissions
         ignore umask when extracting files (the default for root)

Uiteindelijk hoef je alleen deze twee parameters bij het ontpakken in de desbetreffende scripten bij te voegen en de wereld is weer
in orde.  Het gehele rechtenpatroon is gered  (én hersteld !).

Vriendelijke groet,

track

Offline Floris

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2009/02/22, 12:21:30 »
Zoals gezegd, ik denk dat sommige programma’s toch wel die jij—of root—draait toch wel die mogelijkheid hebben.
p.s.: ik zou ook niet het scriptje van woteb op mijn /home loslaten,  want dat zou mijn gehele rechtenconstructie in de war brengen.
       Verschillende submappen die "alleen lezen" staan zouden allemaal ontgrendeld worden. En alle bestanden met "uitvoer"-rechten ?
       Liever niet.
Het lijkt ook mij inderdaad niet zo’n geweldig idee om dit script te gebruiken, het vormt toch een beveiligingsrisico, bovendien is het niet allemaal nodig.  Wat de foutmelding zegt is dat:
1. de gebruiker de eigenaar moet zijn van zijn eigen home-map,
2. het bestand ~/.dmrc de rechten 644 moet hebben.
Een en ander is makkelijk via de terminal op te lossen:
$ sudo chown floris /home/floris
$ chmod 644 ~/.dmrc
gesteld dat je floris heet natuurlijk ;-), verder hoef je niet aan de rechten van al je bestanden te gaan rommelen.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Offline track

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2009/02/22, 12:51:33 »
...
Zoals gezegd, ik denk dat sommige programma’s toch wel die jij—of root—draait toch wel die mogelijkheid hebben.
...
Dat is zo.  En je kunt er ook niets aan doen.  Want elk programma heeft alle rechten die zijn eigenar ook heeft.

Vandaar mag een programma dat onder jouw rechten draait precies evenveel als jij zelf. Als je dat niet wil moet je hem onder een andere naam met andere, mindere rechten draaien, b.v. dmv sudo -u [minderrechtennaam] [programma].

track