hoi, ik heb een probleem.
ik heb een laptop:
Pentium 4, 2gHz, 256MB RAM, 20 GB harde schijf, 13GB vrij.
niet de nieuwste, maar toch zeker geen presse-papier, toch?
volgens alle info die ik krijg, moet zelfs Ubuntu hier op draaien. het wilde wel met 7.4, maar heel erg onstabiel, dus xubuntu geprobeerd.
dat wil goed, zo op het oog, maar sinds ik heb geupgrade naar 8.04 loopt de CPU vol. in het begin gaat het nog wel, kan zelfs Evolution draaien, en als ik voorzichtig ben, kan ik ook Konqueror hebben (voor rondneuzen op mijn windows netwerk. waarschijnlijk zijn daar betere proggies voor, maar ik heb ze nog niet gevonden... iemand?) maar na een half uurtje of wat loopt het systeem volledig vast, een harde reset is het enige wat nog wil. dit gebeurt ook als ik de computer aanzet en verder niks doe.
als ik naar de cijfertjes kijk, zie ik dat het werkgeheugen op 70% zit, en de swapfile rond de 8%.
de CPU daarentegen zit tegen het dak.
nu lijken mij de systeemeigenschappen ruim voldoende voor xubuntu...
ik dacht misschien is het een bug, dus laat ik updates draaien, maar het installeren van updates blijkt veel te zwaar voor het beestje...
is dit normaal gedrag van xubuntu, en moet ik een lichter OS hebben, of kan ik zelf de boel stroomlijnen?
als ik dan over moet naar een ander OS (jammer, ubuntu ziet er echt goed uit...), wat wordt er aanbevolen? ik zoek wel een volwaardig OS, voor internet, office, muziek, video etc.
grafische software en spellen zal ik maar niet proberen...