Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: externe harde schijf mount niet automatisch na toevoegen in fstab  (gelezen 5223 keer)

Ik heb een externe usb harde schijf. Deze wordt niet automatisch gemount bij het opstarten nadat ik hem heb toegevoegd in /etc/fstab:

/dev/sdb1 /mnt/Tom ntfs defaults 0 0

Als ik aan /etc/rc.local het commando toevoeg om deze te mounten lukt het wel:

mount /dev/sdb1

Volgens mij zou dat niet nodig hoeven zijn? Doe ik iets niet goed in fstab?

Offline vanadium

• Lid
externe harde schijf mount niet automatisch na toevoegen in fstab
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/29, 17:43:45 »
Waarom heb je die aan /etc/fstab toegevoegd? Voor een externe harde schijf is dat niet nodig noch aangewezen.

Ter zake: misschien zijn de USB connecties nog niet operationeel op het ogenblik dat /etc/fstab uitgevoerd wordt tijdens de opstart.

« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/29, 18:58:32 »
Citaat van: vanadium
Waarom heb je die aan /etc/fstab toegevoegd? Voor een externe harde schijf is dat niet nodig noch aangewezen.
Hij koppelt (mount) de harde schijf niet automatisch bij het opstarten, dus ik dacht dat te forceren door hem via fstab te koppelen.

Citaat
Ter zake: misschien zijn de USB connecties nog niet operationeel op het ogenblik dat /etc/fstab uitgevoerd wordt tijdens de opstart.
Dat zou inderdaad kunnen, dat verklaard dan misschien dat het zowieso niet werkt bij het opstarten. De harde schijf is ook niet een van de snelsten om op te starten.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/30, 12:27:02 »
Haal eens tijdelijk de schijf uit /etc/fstab, koppel de USB schijf af en herstart het systeem. Krijg je een foutmelding wanneer je na het inloggen de schijf aan de USB poort aansluit?

« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/30, 12:43:20 »
Haal eens tijdelijk de schijf uit /etc/fstab, koppel de USB schijf af en herstart het systeem. Krijg je een foutmelding wanneer je na het inloggen de schijf aan de USB poort aansluit?
Dit geeft geen enkele foutmelding, hij wordt dan automatisch aangekoppeld onder de map /media zodra ik de usb aansluit. Waarom dit bij het opstarten dan niet gebeurt weet ik niet. Waarschijnlijk inderdaad omdat de schijf te traag reageerd oid.

Offline siegi

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/30, 12:48:24 »
Bestaat de map /mnt/Tom

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/30, 13:51:07 »
Citaat van: siegi
Bestaat de map /mnt/Tom
Natuurlijk, anders had hij hem niet kunnen mounten via rc.local.
Citaat van: tommie74
Dit geeft geen enkele foutmelding
Het lijkt dan dat er geen enkel probleem is. Verschijnt de schijf nu ook wanneer je de computer uitzet en weer aanzet zonder eerst de schijf af te koppelen (ik vermoed dat dat nu zal lukken)?

« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/30, 14:00:44 »
Verschijnt de schijf nu ook wanneer je de computer uitzet en weer aanzet zonder eerst de schijf af te koppelen (ik vermoed dat dat nu zal lukken)?
Zou ik ook denken, maar niet dus. De schijf is na het herstarten niet meer aangekoppeld in dat geval.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/30, 16:39:32 »
Dat is dus geen normaal gedrag. Als die schijf toch altijd verbonden is, dan gebruik je best je "workaround", maar ik zou enkele aanpassingen doen. Voeg dat regeltje terug toe in /etc/fstab, maar voeg na defaults toe: noauto, dus "defaults,noauto". Dan krijg je geen fout in /etc/fstab bij opstart mocht hij nog niet gemount kunnen worden. Vervang /dev/sdb1 door "UUID=#####": die UUID vind je in de output van "sudo blkid". Vervang in /etc/rc.local "mount /dev/sdb1" door "mount /mnt/Tom". Dan zal het altijd goed gaan, zelfs al heb je andere USB schijven aangesloten.

« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/30, 16:52:41 »
Dat is dus geen normaal gedrag. Als die schijf toch altijd verbonden is, dan gebruik je best je "workaround", maar ik zou enkele aanpassingen doen. Voeg dat regeltje terug toe in /etc/fstab, maar voeg na defaults toe: noauto, dus "defaults,noauto". Dan krijg je geen fout in /etc/fstab bij opstart mocht hij nog niet gemount kunnen worden. Vervang /dev/sdb1 door "UUID=#####": die UUID vind je in de output van "sudo blkid". Vervang in /etc/rc.local "mount /dev/sdb1" door "mount /mnt/Tom". Dan zal het altijd goed gaan, zelfs al heb je andere USB schijven aangesloten.
Bedankt voor de tips!
Ik zal het aanpassen, wellicht scheelt dat ook weer iets opstartsnelheid omdat hij dan niet naar een schijf gaat zoeken die hij niet kan vinden.