Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Naam eigenaar en gebruikersmap wijzigen  (gelezen 3865 keer)

Offline Lexaldo

• Lid
[OPGELOST] Naam eigenaar en gebruikersmap wijzigen
« Gepost op: 2008/10/23, 16:49:46 »
De naam van de eigenaar en van de gebruikersmap zou ik willen veranderen.
Weet iemand hoe dat moet?
« Laatst bewerkt op: 2008/11/29, 15:20:12 door Lexaldo »

Offline vanadium

• Lid
Naam eigenaar en gebruikersmap wijzigen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/23, 17:54:51 »
De naam van de eigenaar en van de gebruikersmap?

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/23, 18:41:06 »
De naam van de gebruikersmap wijzigen. (Ik dacht dat dat tevens de eigenaar was).

Of gebeurt dat automatisch als je je gebruikersnaam wijzigt?

Zoëven heb ik mijn hostnaam veranderd; dat ging vrij gemakkelijk..

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/23, 19:46:37 »
Je bedoelt je home directory? Je kan inderdaad loginnaam en bijhorende gebruikersmap wijzigen, maar ik denk dat dat niet triviaal is. Ik denk dat je best een tweede account aanmaakt met de naam die je wenst en dan je documenten naar die nieuwe home verplaatst. Je zal de eigenaar van die documenten ook moeten aanpassen
(sudo chown -R nieuwenaam:nieuwenaam /home/nieuwenaam/documents/*)

[edit]Als ik naar de man paginas van usermod kijk, dan zou het wel eens vrij eenvoudig kunnen zijn: login naam veranderen en je home directory overeenkomstig hernoemen. Dit zal je zowieso vanuit een andere account moeten doen die beheerdersrechten heeft, dus maak er toch maar tijdelijk één aan.

Offline Lexaldo

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/24, 09:20:59 »
Dat laatste ga ik proberen.
(Ik heb namelijk vista definitief verwijderd uit mijn  dual-boot, en nu wil ik de naam van mijn vista-systeem overzetten naar Linux).
Als het niet lukt, meld ik mij wel weer. :)