Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: terug naar OSX??  (gelezen 4130 keer)

Gast

• Gast
terug naar OSX??
« Gepost op: 2006/09/07, 22:47:06 »
Ha,
ik heb onangs Ubuntu geinstalleerd op een oude iBook G3 500mhz.
Installatie ging perfect via gedownloade ISO.
Moet toegeven dat alles er te gek uitziet en redelijk snel werkt voor zo'n oude laptop. Maar, .....
...er is inderdaad een 'maar'.
Sommige dingen zoals bijv. het installeren van bepaalde apps vind ik erg moeilijk en omslachtig.
Verder is de fuctionaliteit op een paar kleine puntjes minder lekker. Geen ctrl-click om de rechtermuisknop-functies te tonen en ik krijg met geen mogelijkheid de cd-tray open om cd's te kunnen gebruiken.
Nu wil ik graag (tijdelijk) terug naar een installatie van Mac OSX. Wie kan me helpen.
Extrene cd-speler geprobeerd, maar opstarten met c-toets geeft geen OSX-installatie.
Wat zie ik over het hoofd, of is het inderdaad erg moeilijk??

Thanx,

Jasper

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
terug naar OSX??
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/08, 00:45:15 »
Terug naar windows kan ik je mee helpen, maar OS X gebruikers komen we hier niet zo vaak tegen ;) misschien kan je die vraag beter stellen op een Mac forum. Het heeft opzich niet veel met Linux te maken.

Of hopen dat er hier nog ergens een (ex-)mac gebruiker zit die je kan helpen ;)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

terug naar OSX??
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/08, 00:59:37 »
Citaat
en ik krijg met geen mogelijkheid de cd-tray open om cd's te kunnen gebruiken.
Nu heb je me nieuwsgierig gemaakt :P
Dus er zit geen knopje op de deksel waar je op kan drukken om de tray te openen ??
Dit moet met software gebeuren ??

Of gebeurd er nix als je op dat knopje drukt ??
Zit toevallig de Ubuntu cd er nog in ??

Er zit nog altijd een klein gaatje in de deksel van de cd player waar je een paperclip in kan duwen om het slotje te openen, hierna kan je handmatig de tray opendoen.

Heb je wel een knopje erop zitten dan ff ingedrukt houden bij het booten.

en nee weet nix van mac.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

budster

• Gast
terug naar OSX??
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/08, 01:03:36 »
Citaat van: Jasper2006
Sommige dingen zoals bijv. het installeren van bepaalde apps vind ik erg moeilijk en omslachtig.
hihi jij hebt synaptic zeker nog niet gevonden, dat *moet* de makkelijkste manier zijn van applicaties installeren.

Ik weet redelijk zeker dat ctrl+click in te stellen is.

Dat jouw CD niet open/dicht gaat is wat lastiger. Naar vuilnis bak slepen werkt niet in Ubuntu ;).
maar heb je al geprobeert ..... uhh rechts te klikken .... o ja, .... sorry  ..... op CD dan krijg je een menu met eject.

ik zou als ik jou was even gaan zoeken hoe je "rechts kan kliken", of proberen uit te vogelen wel commando je CD lade opent. dan kan je eventueel een knopje hiervoor op je desktop maken.

Offline Soul-Sing

• Lid
terug naar OSX??
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/08, 09:30:26 »
als het goed is heb je de "fabriekscd" van je MAC nog. die zet alles terug in de kooptoestand. dat weet ik uit ervaring. maarrrr hoe, ik heb een mac gehad....bel nog even met de leverancier, als ze het niet druk hebben wordt je vast gehoplen. :)
en idd zit ook op je mac bij de cd rom een gaatje voor een paperclip om zo de lade te openen.

Gast

• Gast
terug naar OSX??
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/10, 16:54:15 »
jaja, al die dingen al geprobeerd.
Een iBook heeft een toets op het toetsenbord waarmee de lade opengaat (als Mac OS is geinstalleerd). In Ubuntu werkt die knop kennelijk niet.
Heb ook de herstel-cd geprobeerd in een externe speler maar die wordt niet opgestart als ik opstart met de 'C' ingedrukt. Heeft Ubuntu wellicht een andere cd-opstart-toets???

Die mogelijkheid om terug te keren naar windows zal waarschijnlijk voor het Ubuntu deel gelijk zijn als terug naar OSX?? Of vergis ik me?

Saamelainen

• Gast
terug naar OSX??
« Reactie #6 Gepost op: 2006/09/10, 17:40:00 »
Er is niets makkelijker dan programma's installeren in Ubuntu. Daar kan Windows nog heel wat van leren. Of je moet wel zulke aparte programma's nodig hebben dat ze niet in Synaptic zitten. :)

Ga naar Systeem > Beheer > Synaptic pakketbeheer en gebruik daar bovenin de zoekfunctie om het programma te vinden dat je hebben wilt. Klikken op Markeren voor installatie en Toepassen en klaar is Kees. :)

Je kunt nog veel meer programma's op die manier vinden als je de pakketbronnen uitbreidt, zoals dat genoemd wordt. Hoe dat moet:

https://wiki.ubuntu.com/NlAddingRepositoriesHowto

En nog veel meer nuttige informatie voor beginners:

https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
terug naar OSX??
« Reactie #7 Gepost op: 2006/09/10, 18:50:48 »
Citaat van: Jasper2006
Die mogelijkheid om terug te keren naar windows zal waarschijnlijk voor het Ubuntu deel gelijk zijn als terug naar OSX?? Of vergis ik me?
Ja, maar het ubuntu deel is vrij simpel:

1. computer afsluiten

en daarna begint het windows/mac deel
namelijk windows/mac opnieuw installeren/instellen :)
en bij partitioneren de ubuntu partitie verwijderen
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Gast

• Gast
terug naar OSX??
« Reactie #8 Gepost op: 2006/09/18, 22:33:38 »
Misschien moet je eerst je cd unmounten en dan nog eens proberen

jpjacobs

• Gast
terug naar OSX??
« Reactie #9 Gepost op: 2006/09/18, 23:05:34 »
doe eens 'eject' in een terminal.
En als dat werkt, maak een willekeurige sneltoets om dat te doen
(btw eject -t doet hem weer dicht)

JP

terug naar OSX??
« Reactie #10 Gepost op: 2006/09/19, 11:10:06 »
Een mogelijkheid om rechtermuisknopklik te kunnen gebruiken, is additioneel een extra muis met rechter- en linkerknop aan te sluiten.
Dit werkte zonder probleem op het G3tje waarop ik onlangs Ubuntu had geinstalleerd.
Dan kun je rechtermuisknopklik doen op de CD-icoon op het bureaublad en dan 'uitwerpen' selecteren.

Succes!

Gast

• Gast
terug naar OSX??
« Reactie #11 Gepost op: 2006/10/08, 10:38:26 »
ha, even een paar weken druk geweest.

Allemaal veel dank voor de reacties. Helaas kom ik niet heel veel verder.
CD-tray is opgelost en opstarten van CD gaat goed. OSX installatie kan gestart worden maar bij het selecteren van de opstartschijf / doelschijf van de installatie wordt er geen schijf weergegeven die ik kan selecteren.

Is dit iets wat ik in Ubuntu moet / kan oplossen, en hoe???

Thanx, Jasper

Offline eendje

• Lid
terug naar OSX??
« Reactie #12 Gepost op: 2006/10/08, 14:06:38 »
Misschien de Ubutu CD starten en bij partioneren schijf formateren, zodat de schijf voor OSX leeg lijkt? Just a guess...
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!

michiel

• Gast
terug naar OSX??
« Reactie #13 Gepost op: 2006/10/08, 21:12:23 »
heb hier een tijdje ook op een oude ibook osx en ubuntu gedraaid.
helaas is mijn lcd-scherm kappot.

om je cd open te maken moet je als ik het me goed herriner je appeltje of ctrl indrukken + je cd-open-toets.

voor een rechtermuisknop-menu kan je f12 gebruiken

Janny

• Gast
terug naar OSX??
« Reactie #14 Gepost op: 2006/10/08, 21:43:31 »
Het was volgens mij appeltje + c (ingedrukt houden tijdens het opstarten) en dan opnieuw opstarten dan gaat de lade open na/tijdens het opstarten.

michiel

• Gast
terug naar OSX??
« Reactie #15 Gepost op: 2006/10/08, 22:48:04 »
Citaat van: Janny
Het was volgens mij appeltje + c (ingedrukt houden tijdens het opstarten) en dan opnieuw opstarten dan gaat de lade open na/tijdens het opstarten.
zou kunnen dat weet ik niet.
ik had het over de toetsencombinatie in ubuntu om je cd-lade open te krijgen

terug naar OSX??
« Reactie #16 Gepost op: 2006/10/13, 02:13:06 »
Citaat van: jasper2006
ha, even een paar weken druk geweest.

Allemaal veel dank voor de reacties. Helaas kom ik niet heel veel verder.
CD-tray is opgelost en opstarten van CD gaat goed. OSX installatie kan gestart worden maar bij het selecteren van de opstartschijf / doelschijf van de installatie wordt er geen schijf weergegeven die ik kan selecteren.

Is dit iets wat ik in Ubuntu moet / kan oplossen, en hoe???

Thanx, Jasper
Jaaah ik weet hoe je dat kan oplossen!
Dat heb ik pas geleden nog gedaan, is echt niet moeilijk.
Apple kan namelijk niet installeren op het bestandsysteem van Ubuntu-linux.
Dus eerst moeten de ubuntu partities worden gewist en geherpartioneert worden als UFS(ongeveer).
Zoals je weet heb je onder de installatieprocedure het paneel boven.
Bij het menuutje onder het appeltje, kun je ergens de schijven instellen, wissen en herpartitioneren.
Daarna kun je gewoon verder met de installatie!

Kheb de afgelopen dag weer een mac zitten installeren met Linux, dit keer Kubuntu, maar liep niet echt lekker vlot.
Toen heb ik OsX maar weer geinstalleerd.
Ik denk dat ik ook nog ff Xubuntu ga proberen, wel jammer overigens dat voor Ubuntu-PowerPC ook niet alle pakketten beschikbaar zijn.
Op een 64-bits PC kun je nog gewoon een 32-bits install doen, dat kun je bij een mac vergeten...