Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: netwerkschijf automatisch mounten  (gelezen 21856 keer)

Offline vanadium

• Lid
netwerkschijf automatisch mounten
« Reactie #25 Gepost op: 2008/10/23, 22:03:44 »
Sjon, zou die "muziek" op het einde er niet uitmoeten, m.a.w., dat je alleen de share moet opgeven. Probeer nu eerst maar gewoon via de commandolijn. Als we dat in gang krijgen dan is de rest een fluitje. Waarom post je ook niet eens je huidige /etc/fstab regel hier.

Offline woteb

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2008/10/23, 22:04:30 »
Citaat van: sjonn
het juiste ip is 192.168.1.8 en dit ook aangepast idd

en het is een normale ubuntu die daarop draait,, ik heb de server editie geprobeerd maar zonder gnome lukt het me helemaal niet om dingen in te stellen,,

en op deze ubuntu heb ik alle samba pakketten geinstalleerd via synaptic.  geen vreemde software.

het delen onderling tussen mijn drie ubuntu pc's werkt prima,, ik kan doen wat ik wil,,
alleen het benaderen van het netwerk door de xp laptop van mn vriendin lukt nog niet [heb ik me nog niet echt in verdiept maar zal een xp probleem zijn gok ik zo].

ik benader de gedeelde mappen op de server pc via de verkenner en kan zo bijvoorbeeld de map muziek benaderen,
deze is samen met andere mappen die op die harde schijf staan en gedeeld zijn te benaderen,
de hele schijf delen zoals in windows is me niet gelukt maar dat mag dit probleem toch niet geven lijkt me?
Als je Samba hebt geïnstalleerd op die 'server' dan moet je uiteraard op alle systemen (ook de WinXP) dezelfde gebruikers aanmaken en gebruiken met exact dezelfde wachtwoorden.

Echter.... de communicatie tussen een Windows- en een Linuxcomputer vereisen op een Linux systeem een extra handeling: smbpasswd.

Met smbpasswd creëer je een Windows account op een Linux systeem.

Wat je moet doen is eenvoudig: Open een terminal op de (Linux) server:
sudo smbpasswd -a gebruikerHiermee maak je een WIndowsgebruiersaccount aan op een Linux systeem. Voor 'gebruiker' uiteraard het  (reeds bestaande) Windows gebruiken. De optie -a maakt dan de gebruiker aan.
Uiteraard wordt er dan eerst gevraagd om het sudo passwd, en daarna het wachtwoord van de Windowsgebruiker die je toe wilt voegen.

Even iets HEEL ANDERS. Je zult je best wel een beetje (heel erg??) simpel voelen als je dit allemaal leest. Dat kan ik mij best wel voorstellen, want dat heb ik ook zo beleefd. Maar met doorzettingsvermogen en vooral vragen en aangeven wat er niet werkt kom je heus wel op het niveau dat je het allemaal gaat 'snappen'. Dat is nu juist het leuke van Linux, je leert het systeem doorgronden.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline chris.

• Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
« Reactie #27 Gepost op: 2008/10/23, 22:14:36 »
@vanadium,

dit poste ik idd maar verderop in die post heb ik ook aangegeven dat ik de verkeerde user en ww gebruikt had,, die van de delende pc, naderhand heb ik de user en ww van de afspelende pc ingevoerd in de regel en toen kwam er na het testen met sudo mount -a ook geen output meer in de terminal en dat was toch goed?

@woteb,, idd ik voel zo echt weer een knulletje van 10 die zn eerste C64 heeft gekregen,,
al zal die waarschijnlijk sneller met dit probleem klaar zijn dan ik,,, maar ik WIL niet opgeven,,
ik voel me alleen een beetje bezwaard om jullie met mijn domme onwetendheid te bestoken :)

maar nogmaals,, het gaat hier om een volledig ubuntu 8.04 probleem,, dus verzendende en ontvangende pc,,   dus bedankt voor je tips mbt de xp pc van mn vriendin maar als we twee dingen door elkaar gaan doen dan moet ik echt afhaken want dan snap ik er echt de ballen niet meer van.

oja,, nog even de huidige config van fstab:

# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc                                       /proc          proc         defaults                    0  0  
# /dev/sda1
UUID=9bad49c8-4dcd-4882-b871-22e6a2dc2d5c  /              ext3         relatime,errors=remount-ro  0  1  
# /dev/sda5
UUID=5be55558-1df6-4f65-bef1-c8ba6c787b7c  none           swap         sw                          0  0  
/dev/scd0                                  /media/cdrom0  udf,iso9660  user,noauto,exec,utf8       0  0  
//192.168.1.8/muziek     /mnt/muziek    cifs  username=sjonnie,password=manta 0 0
//192.168.1.8/muziek          /mnt/muziek      cifs    username=sjonnie,password=manta,uid=...,gid=... 0 0

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2008/10/23, 22:31:21 »
Ik begin te denken dat je share ondertussen gemount is, maar dat je hem gewoon niet vind.

Ik zie je share twee keer staan. Verwijder die laatste regel eens terug, zodat

//192.168.1.8/muziek     /mnt/muziek    cifs  username=sjonnie,password=manta 0 0de laatste regel wordt.

Hermount nog eens
sudo mount -aAls je nu geen output hebt, dan moet je schijf wel degelijk gemount zijn, zelfs al vind je die niet op je desktop. Je zou dan aan je share moeten komen door te navigeren naar /mnt/muziek.

Offline woteb

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2008/10/23, 22:34:12 »
maar de pc waar de muziek op gedeelt saat en de pc vanwaar het afgespeeld moet worden draaien beide onder ubuntu 8.04 ?

nu wil ik dit best instaleren maar ik zie even het nut ervan niet in,, dit gaat niet om een xp pc [sorry als ik niet duidelijk was in mijn vorige post ]
Dan kun je beter op de Linux manier verder gaan en Samba alleen voor de Windows computers gebruiken.

De Linux manier is nfs.

Nfs is ontworpen om Linuxcomputers met elkaar te laten communiceren en daarom veel beter geschikt dan Samba.

Ook dit is niet echt moeilijk.

Je moet alles zien vanuit twee posities: De server kant en de client kant.

Eerst de serverkant:

Installeer op de sever het volgende: sudo apt-get install nfs-kernel-server portmapPas het bestandje /etc/exports aan: sudo gedit /etc/exportsZet daarin de volgende regel:
Citaat
/directory 192.168.1.x(rw,nosubtree_check,async,no_root_squash)
(voor directory de naam van de te delen directory)
Sla het bestand op.

De nfs-kernelserver opstarten: sudo /etc/init.d/nfs-kernel-server restartDat is het voor wat betreft de server. Dat laatste comamndo moet je IEDERE KEER uitvoeren WANNEER je een mutatie hebt verricht in het bestandje /etc/exports. Meestal is het een eenmalige aangelegenheid.

Nu de client kant:

Installeersudo apt-get install nfs-common portmapActiveren van nfs: sudo /etc/init.d/portmap restartIn het bestandje /etc/fstab de volgende regel toevoegen:

gedit /etc/fstab
Citaat
192.168.1.8:/dir  /mountpunt  nfs   rsize=8192,wsize=8192,timeo=600,rtrans=2,intr   0  0
Voor /dir de directory opgeven van jouw server, zie /etc/exports op de server.
Voor //mountpunt de doel directory opgeven. Je hebt zelf al /mnt/media aangemaakt, dus kun je die gebruiken.

Opslaan van het bestand en daarna het koppelpunt activeren: sudo mount -aAls het goed is kun je nu bij de bestanden vande serve.  Succes Sjon, zet 'm op hoor!!
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)

Offline chris.

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2008/10/23, 22:37:35 »
okay,, gedaan en ook sudo mount -a.

geen verdere output in de terminal dus hij zou gemount moeten zijn?

en idd ik vindt de map nergens terug en ook het muziek programma listen vindt zijn doelmap [die hetzelfde is] niet om bestanden te laden.

dus hoe nu verder?  het zou gemount moeten zijn maar ik zie hem niet/kan hem niet vinden en ook het programma die gebruik moet maken van deze muziekmap kan hem niet vinden.

dit was op de post van vanadium,,, die van woteb ga ik nu doorlezen.

Offline woteb

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2008/10/23, 22:40:42 »
Sjonn, het zou te vinden moeten zijn op /mnt/muziek (volgens jouw /etc/fstab).

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2008/10/23, 22:48:17 »
Inderdaad, start nautilus op, duw op om zeker in je home te zijn,

Offline chris.

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2008/10/23, 22:49:39 »
woteb,

ik loop nu vast op:

In het bestandje /etc/fstab de volgende regel toevoegen:

Code:

gedit /etc/fstab

192.168.1.8:/dir  /mountpunt  nfs   rsize=8192,wsize=8192,timeo=600,rtrans=2,intr   0  0

ik heb ineens geen rechten meer om het bestand aan te passen?

terwijl je met sudo toch alle rechten hebt?

ik heb ook geen WW hoeven opgeven.

Offline chris.

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2008/10/23, 22:51:33 »
Citaat van: vanadium
Inderdaad, start nautilus op, duw op om zeker in je home te zijn,
en hier ben je me helemaal kwijt,,,

wat ik ook klik en doe,, nothing ....

oh my god ,,,, domme vragen bestaan niet maar ik begin toch te twijvelen

in de verkenner zie ik de map home en verder niets en kan ik niets,,, ja verkennen in de map home maar thats it

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2008/10/23, 22:55:55 »
1. gedit /etc/fstab moet zijn "gksudo gedit fstab". Met de "gksudo" vraag je root rechten.

2. Soms is te veel uitleg geven niet goed: de bedoeling is gewoon met nautilus in de map /mnt/muziek gaan kijken.

Offline chris.

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2008/10/23, 23:02:07 »
1 resultaat in terminal is nu mount.nfs: mount point / mountpoint does not exist,,

als ik dit verander in de regel door muziek dezelfde fout aar dan met muziek ipv mountpoint

2 idd dom,,, gksudo had ik moeten weten onderhand [dom dom

en nautilus is toch gewoon de verkenner via locatieś etc. ?  of zit ik ook daar fout?

Offline woteb

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2008/10/23, 23:03:15 »
woteb,

ik loop nu vast op:

In het bestandje /etc/fstab de volgende regel toevoegen:

Code:

gedit /etc/fstab

ik heb ineens geen rechten meer om het bestand aan te passen?

terwijl je met sudo toch alle rechten hebt?

ik heb ook geen WW hoeven opgeven.
Aha.... je bet al heel warm aan het worden. Je rechten staan nog niet goed, gaan we gelijktrekken!!

Je moet nu het volgende doen. Op alle Ubuntu computers het volgende doen:

sudo gedit /etc/groupDaar de volgende regel toevoegen:
Citaat
users:100:naam-gebruiker1,naam-gebruiker2,naam-gebruiker3
gebruiker-1 enz. zijn natuurlijk de namen van de gebruikers op alle Ubuntu systemen!

Opslaan.

Op de server het volgende commando uitvoeren: sudo chgrp -R users /brondirectory
sudo chmod -R 0777 /brondirectory
Voor brondirectory het pas opgeven van de directory die is gedeeld, bijv. /media/muziek.

En even je nfs-kernel-server opnieuw starten: sudo /etc/init.d/nfs-kernel-server restartOp het werkstation sudo mount -aWat je nu doet is een groep 'users' aanmaken met als groeps-ID het getal 100. Bestaat 100 al, dan een nummer gebruiken wat hier zo dicht mogelijk bij komt (OP ALLE UBUNTU COMPUTERS).
Verder zet je alle rechten op alle systemen gelijk.
Succes Sjon!!

Offline woteb

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2008/10/23, 23:10:40 »
Nog een tip!!!

Wanneer je met je fstab iets uitprobeert, dan kun je met een # voor een regel iets uitschakelen.

Wanneer je met cifs wat wilt doen, dan de nfs regels van een # aan het begin voorzien (of omgekeerd). Anders ga je twee systemen door elkaar gebruiken, met alle mogelijke fouten die kunne optreden.

Offline chris.

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2008/10/23, 23:12:41 »
Op de server het volgende commando uitvoeren:
Code:

sudo chgrp -R users /brondirectory

Voor brondirectory het pas opgeven van de directory die is gedeeld, bijv. /media/muziek.

aangepast en fout in de terminal,,bestand of map bestaat niet.

sudo chgrp -R users /media/muziek
sudo chmod -R 0777 /media/muziek

geprobeerd met en zonder de submap media [die ik niet nodig heb denk ik maar voor de zekerheid met ook geprobeerd

Offline sjampoo

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2008/10/23, 23:16:12 »
pff.. interessant draadje. de gksudo's en sudo's vliegen rondjes om mń hoofd.

Om het niet ingewikkelder te maken dan het al is, zal ik m'n volledige vraag elders stellen,..

maar (omdat het hier ook relevant is)

als het automatisch mounten sjon (en mij) uiteindelijk lukt:
- wat als de server een keer uit staat;  krijg je dan problemen?
- Het lijkt erop dat je je een handmatige 'mount' ook echt afkoppelen bij het uitzetten van de pc, en hoe zit dat met automatisch gekoppelde mounts?

Offline woteb

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2008/10/23, 23:23:27 »
Op de server het volgende commando uitvoeren:
Code:

aangepast en fout in de terminal,,bestand of map bestaat niet.

sudo chgrp -R users /media/muziek
sudo chmod -R 0777 /media/muziek

geprobeerd met en zonder de submap media [die ik niet nodig heb denk ik maar voor de zekerheid met ook geprobeerd
Waar staan die bestanden eigenlijk, dus wat is het pad, zoals je dat ook in je /etc/exports hebt staan?

Stel, dat het /media/muziek is....

Dan met cd /media
sudo chgrp -R users muziek
sudo chmod -R 0777 muziek
aanpassen. Niet vergeten de nfs-kernel-server te herstarten hoor!!

Offline woteb

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2008/10/23, 23:25:14 »
Citaat van: sjampoo
pff.. interessant draadje. de gksudo's en sudo's vliegen rondjes om mń hoofd.

Om het niet ingewikkelder te maken dan het al is, zal ik m'n volledige vraag elders stellen,..

maar (omdat het hier ook relevant is)

als het automatisch mounten sjon (en mij) uiteindelijk lukt:
- Het lijkt erop dat je je een handmatige 'mount' ook echt afkoppelen bij het uitzetten van de pc, en hoe zit dat met automatisch gekoppelde mounts?
Wanneer een server uit staat, dan kun je de bestanden natuurlijk nooit benaderen. Dat is op het www ook zo. Een server die uit de lucht is zal je nooit kunnen benaderen. Daarom moet je ook de server eerst opstarten, en daarna de werkstations.

Offline chris.

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2008/10/23, 23:26:52 »
Waar staan die bestanden eigenlijk, dus wat is het pad, zoals je dat ook in je /etc/exports hebt staan?

ze staan op de ubuntu pc met ip 192.168.1.8 ,

in een gedeelde map muziek,, daarboven staan geen mappen gedeeld.

ik kom er "normaal" alleen via locatie's > netwerk > muziek

en de nfs kernel herstarten volgt toch na:

Code:

en daar krijg ik al de fout:

,bestand of map bestaat niet.

Offline chris.

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2008/10/23, 23:27:53 »
sorry als ik je totaal niet snap,,, ik doe mn best maar het gaat me echt te snel,,, ik doe mn best

Offline woteb

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2008/10/23, 23:37:06 »
Nogmaals.... WAAR.... staan de bestanden die je wilt delen op de server, dus in welke directory?

Nogmaals een voorbeeld: Stel ze staan in /home/muziek, dan moet je dat pad gebruiken, zowel in /etc/exports als op de werkstations.

Zoek die bestanden eens op met Nautilus en noteer het pad (de locatie waar de bestanden staan).

Offline sjampoo

• Lid
« Reactie #46 Gepost op: 2008/10/23, 23:41:20 »
Citaat van: woteb
Citaat van: sjampoo
Wanneer een server uit staat, dan kun je de bestanden natuurlijk nooit benaderen. Dat is op het www ook zo. Een server die uit de lucht is zal je nooit kunnen benaderen. Daarom moet je ook de server eerst opstarten, en daarna de werkstations.
Dát (vet gedrukt) snap ik (gelukkig). Maar ik bedoel: als je een map automatisch laat mounten bij het opstarten van het werkstation, en de server ligt plat: blijft ubuntu dan tijdens het opstarten (of inloggen) dan ernorm lang hangen, krijg je foutmeldingen, of.. (zoals ik in Windows gewent) verschijnt er 1 malig een melding dat niet alle netwerkverbindingen konden worden hersteld, en verder niet.

Ik snap dat de bestanden niet bereikbaar zijn, maar, omdat ik niet afhankelijk wil zijn van het aan of uitstaan van de server, hapert het inloggen/opstarten als de mount niet 1-2-3 gemaakt kan worden, of reutelt de machine gewoon door, totdat je /mnt/muziek aanklikt, en begint ie dan pas te zeuren dat de netwerklocatie niet bereikbaar is.

Offline chris.

• Lid
« Reactie #47 Gepost op: 2008/10/23, 23:43:22 »
ik neem aan het path op de server,

dit heb ik uit de eigenschappen van een van de bestanden op die map:

/media/geertje's netwerkschijf/MUZIEK

bedoel je dit?

sorry als ik je irriteer,, maar ik ben pas een paar weken met ubuntu/linux bezig en snap nog echt niet alles wat er bedoelt word,, ik heb zoals ik het noem jip en janneke taal nodig.

maar als dit te vervelend word dan mag je er wel mee stoppen,,, niets moet.  [niet lullig bedoelt maar ik snap dat je er moe van kan worden die n00bvragen.]

btw,, ik moet mn bedje in,, morgen weer vroeg dag ,
maar morgen ga ik er mee verder,,, even rust voor iedereen ;)

Offline woteb

• Lid
« Reactie #48 Gepost op: 2008/10/24, 00:07:38 »
Eerst een foutje wegwerken:

Citaat
/directory 192.168.1.x(rw,nosubtree_check,async,no_root_squash)
Ik had een - vermeld, dat moet een _ zijn (dus liggend streepje.

Verder: Op een netwerk kun je -GEEN- spaties gebruiken in een naam. Ik zou 'geertjes netwerkschijf' dan ook veranderen in geestjesnetwerkschijf. Verder zou ik consequent overal kleine letters gebruiken.

Dus het pad veranderen in /media/geertjesnetwerkschijf/muziek. Dat kun je met nautilus doen en ik kan het je alleen maar aanraden!!

Jouw /etc/exports op de server moet dan worden:
Citaat
/media/geertjesnetwerkschijf/muziek 192.168.1.x(rw,nosubtree_check,async,no_root_squash)
en je /etc/fstab op jouw werkstations:
Citaat
192.168.1.8:/muziek  /mnt/muziek  nfs   rsize=8192,wsize=8192,timeo=600,rtrans=2,intr   0  0
Ik ga ervan uit dat je een directory /mnt/muziek op je werkstations hebt staan.

Op die directories (van de werkstations) het commando uitvoeren:
cd /mnt
Op de server:
cd /media/geertjesnetwerkschijf
Dan zou het moeten werken.

Enne..... je mag -TEN ALLEN TIJDEN- vragen stellen. Domme vragen bestaan niet, niet gestelde vragen zijn wel dom. En je verveelt mij allerminst. Ik hoop voor jou dat het gaat werken, dan zijn zowel jij als ik tevreden!

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #49 Gepost op: 2008/10/24, 10:07:55 »
Ik weet niet of we het hier eenvoudig houden door twee protocollen door elkaar te behandelen. Volgens mij waren we er op een bepaald moment (het moment dat sjon geen output had van "mount -a"), maar wist sjon blijkbaar niet naar de mount te navigeren.

Misschien probeer je best de situatie te herstellen op de mediaPC (blijf van de dataserver af, aangezien die werkt als je grafisch mount). Eens je gekomen bent tot een situatie waar "mount -a" geen uitvoer geeft, post dan de inhoud van je /etc/fstab hier, en ook wat gemount is. Dat kan met volgende commando's:

sudo fdisk -l
mount
Dan kunnen we stapsgewijs specifieke instructies geven voor het vervolg.

b.t.w. als de dataserver niet actief is, dan zal je mediaPC gewoon doorstarten, maar zal je uiteraard geen toegang hebben tot de gegevens.