maar de pc waar de muziek op gedeelt saat en de pc vanwaar het afgespeeld moet worden draaien beide onder ubuntu 8.04 ?
nu wil ik dit best instaleren maar ik zie even het nut ervan niet in,, dit gaat niet om een xp pc [sorry als ik niet duidelijk was in mijn vorige post ]
Dan kun je beter op de Linux manier verder gaan en Samba alleen voor de Windows computers gebruiken.
De Linux manier is nfs.
Nfs is ontworpen om Linuxcomputers met elkaar te laten communiceren en daarom veel beter geschikt dan Samba.
Ook dit is niet echt moeilijk.
Je moet alles zien vanuit twee posities: De server kant en de client kant.
Eerst de serverkant:
Installeer op de sever het volgende:
sudo apt-get install nfs-kernel-server portmapPas het bestandje /etc/exports aan:
sudo gedit /etc/exportsZet daarin de volgende regel:
/directory 192.168.1.x(rw,nosubtree_check,async,no_root_squash)
(voor directory de naam van de te delen directory)
Sla het bestand op.
De nfs-kernelserver opstarten:
sudo /etc/init.d/nfs-kernel-server restartDat is het voor wat betreft de server. Dat laatste comamndo moet je IEDERE KEER uitvoeren WANNEER je een mutatie hebt verricht in het bestandje /etc/exports. Meestal is het een eenmalige aangelegenheid.
Nu de client kant:
Installeer
sudo apt-get install nfs-common portmapActiveren van nfs:
sudo /etc/init.d/portmap restartIn het bestandje /etc/fstab de volgende regel toevoegen:
gedit /etc/fstab192.168.1.8:/dir /mountpunt nfs rsize=8192,wsize=8192,timeo=600,rtrans=2,intr 0 0
Voor /dir de directory opgeven van jouw server, zie /etc/exports op de server.
Voor //mountpunt de doel directory opgeven. Je hebt zelf al /mnt/media aangemaakt, dus kun je die gebruiken.
Opslaan van het bestand en daarna het koppelpunt activeren:
sudo mount -aAls het goed is kun je nu bij de bestanden vande serve. Succes Sjon, zet 'm op hoor!!