Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Krijg Ubuntu 8.04 niet aan de gang  (gelezen 652 keer)

Neo_nl

• Gast
Krijg Ubuntu 8.04 niet aan de gang
« Gepost op: 2008/10/21, 21:25:40 »
Hallo allemaal,

Ik ben een volledige onervaren linux gebruiker en wil toch graag eens ubuntu proberen. Ik heb ubuntu eerst in windows xp geinstalleerd dat ging allemaal goed maar als ik hem vervolgens probeer op te starten krijg ik een geen grafische interface maar de busybox (Debian). Ik neem aan dat dat niet hoort en gewoon in en installatie menu moet komen. Ik heb de grub opties geprobeert maar dit geeft het zelfde resultaat. Vervolgens heb ik vanaf de cd de installatie proberen te starten maar dan krijg ik een zwart scherm na het laadscherm (het unbuntu logo met de oranje balk) en vervolgens stop ook alle activiteit van de harde schijf enz. Volgens mij is de grafische interface wel geladen maar word niet zichtbaar gemaakt. Ik had de optie in het menu gebruikt zodat je extra drivers kon laden maar dit had geen enkel effect. (Had de linux drivers gedownload van de nvdia drivers en die op dvd gezet, angezien mn cd's op waren:D)
Ik had hier en daar al wat gelezen en dat het waarschijnlijk aan mn videokaart ligt. De videokaart zou te nieuw zijn en eventueel niet worden ondersteund tijdens de installatie?

Mijn specs:
mobo: Asus P5K3 Deluxe
Proc: E6850@3Ghz
video: Asus 9600GT (Nvdia)
mem: 2x DDR3, PC3-8500F, 1024 MBytes, Corsair
monitor: Samsung 225BW(1680x1050)

Ik had al even in dit forum gezocht en zag dat freshfield ongeveer met het zelfde probleem zat/zit maar er staat (nog?) geen oplossing in dat topic.
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/31708
Ik ga morgen nog even de nieuwe beta (v8.10) proberen. Hopelijk hebben ze dat probleem in de nieuwe versie opgelost aangezien er nogal veel mensen zijn die tegen dat probleem aanlopen.

Iemand nog suggesties?

Offline Gandyman

• Lid
  • Steunpunt: Nee
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/21, 21:57:51 »
Je moederbord zou geen probleem moeten zijn voor Ubuntu.

Je Asus 9600GT kaart is idd het probleem.
Volledige oplossing vind je hier:
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=5605445&postcount=17

Denk alleen dat je moet proberen in veilige modes dit te doen.
Lees alle postjes eventueel ff door want er staan nog veel meer handige tips en wetenswaardigheden, wbt settings en refresh rate , wat het grootste probleem punt is.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Neo_nl

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/21, 22:09:15 »
Bedankt voor je antwoord. Maar kan ik die code in de gewoon in de busy box invoeren?

Maar volgens mij kan dit pas na de installatie of niet:?

1. Get rid of whatever botched driver install you already have

Code:
sudo apt-get remove nvidia*2. Install the program Envy

Code:
sudo apt-get install envyng-gtk3. Enable the “proposed

Offline lordnoid

• Lid
  • Steunpunt: Nee
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/21, 22:19:58 »
Klopt. De nieuwe driver die je zoekt zit in ubuntu 8.10 (na aanklikken in de driver manager). Dus de keuze is 10 dagen wachten of het via de site hierboven proberen.