Kijk eens naar QuodLibet. Deze heeft volgens mij meer functionaliteit qua collecties in mapindeling. Is wel een tijdje geleden dat ik die gebruikt heb. Tegenwoordig gebruik ik weer totem voor mijn ongetaggede mp3 wanorde in mapjes
.
Dank voor de tip, die ga ik 's checken. Totem gebruik ik ook nog steeds voor het checken van nog niet getagde tracks. Zeer handzaam en snel natuurlijk.

Inmiddels ben ik er na een avondje zoeken wel uit hoe ik bovenstaande voor elkaar kan krijgen in Amarok. Blijkbaar zijn er niet veel mensen die deze functionaliteit gebruiken, want er is weinig over te vinden. Hier vond ik het antwoord
http://mail.kde.org/pipermail/amarok/2007-September/004178.html.
Na wijziging van tags, rechter muisknop op selectie > Manage Files > Organize File... Dan wordt alles mooi bijgewerkt in de directorystructuur conform Artiest- en Album-tag. Een beetje omslachtig, maar de ontwikkelaars wilden dit blijkbaar duidelijk gescheiden houden en alleen op specifiek verzoek van de gebruiker laten uitvoeren. Kan ik me voorstellen, maar ik prefereer de volautomatische methode. Dan is er geen vergissing mogelijk en blijft alles standaard ook netjes in het filesysteem georganiseerd.
Persoonlijk vindt ik Amarok als browser/player niet zo prettig werken, los van het feit dat-ie kde georiënteerd is en ik een gnome gebruiker ben. Het is erg gericht op playlists, terwijl ik gewoon snel op genre, artiest of album wil kunnen kiezen/zoeken en afspelen. Het kan natuurlijk allemaal wel, maar voor mij is de opzet niet zo handig. Listen en Rhythmbox voldoen wat dat betreft als speler/browser meer aan mijn wensen...