Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerkkaart wordt niet gedetecteerd  (gelezen 2638 keer)

leonard

  • Gast
Netwerkkaart wordt niet gedetecteerd
« Gepost op: 2008/10/21, 16:56:54 »
Hallo Allen,

Ik heb onlangs een Acer t151 op de kop getikt die ik als server wil gaan gebruiken. Installatie verliep vlekkeloos, maar er is één probleem, de netwerkkaart wordt niet gedetecteerd. Ik heb doormiddel van ifconfig al gezien dat dit het geval is. Iemand enig idee wat hier moet gebeuren? Spesificaties zijn erg moeilijk te vinden op het internet, dus ik kan niet veel meer vertellen dan dat de procesor een amd athlon is.

update: Ik heb door een tip ergensanders op deze site wat meer informatie achterhaald.
moederboard: acer f80m-2
processor: amd athlon 64 3200+ 2ghz
geheugen: 1 gb?

Bedankt
Leonard

Offline siegi

  • Lid
Netwerkkaart wordt niet gedetecteerd
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/21, 17:24:59 »
Is het een draadloze netwerkkaart, want normaal zouden alle bedraade netwerkkaarten moeten werken, zeker als de pc al iets ouder is.
toepassingen > hulpmiddelen > terminal venster.
Het commando lspci uitvoeren.
En de uitkomst hier posten.

leonard

  • Gast
Netwerkkaart wordt niet gedetecteerd
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/21, 17:40:51 »
Het is waarschijnlijk een onboard kaartje. ZIe hier boven voor iets meer details die ik heb kunnen achterhalen. Is het mogelijk om de resultaten die ik in lspci krijg te kopieren, en hoe?

Netwerkkaart wordt niet gedetecteerd
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/21, 17:48:20 »
Draai je de server editie? Trouwens, is het een onboard wifi of onboard ethernet?

leonard

  • Gast
Netwerkkaart wordt niet gedetecteerd
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/21, 18:03:04 »
nee, draai de desktop. Het is ethernet.

leonard

  • Gast
Netwerkkaart wordt niet gedetecteerd
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/21, 18:12:09 »
Nieuwe update: in lspci komt heel vaak nvidia ck804 voor, waar ook een ethernetcard onder valt als ik ff snel google. Nu is dus de vraag, heb ik deze kaart, en kent ubuntu deze?

Netwerkkaart wordt niet gedetecteerd
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/21, 18:34:15 »
Dit is volgens mij de chipset van het moederbord, en de ethernetcontroller is geïntegreerd in de chipset blijkbaar. Het is een gok, maar voor zover ik weet werken alle ethernetcontrollers met de driver Forcedeth. Probeer dus eens de Forcedeth-driver te laden door het terminalcommando:

sudo modprobe forcedeth

leonard

  • Gast
Netwerkkaart wordt niet gedetecteerd
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/21, 19:11:42 »
Zou het dan gelijk moeten werken? Dit is namelijk niet het geval, of moet ik nog reboten?

Netwerkkaart wordt niet gedetecteerd
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/21, 19:52:29 »
Nee, een reboot is niet nodig. Wat zegt systeem>beheer>systeemlogboek precies op het moment toen je dat deed? met

sudo modprobe -r forcedethschakel je forcedeth weer uit.

leonard

  • Gast
Netwerkkaart wordt niet gedetecteerd
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/21, 20:03:12 »
Ik weet niet wat er gebeurd als ik de syslog open (ben blind) maar de pc slaat hier flink vast, orca zegt weinig meer.

leonard

  • Gast
Netwerkkaart wordt niet gedetecteerd
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/22, 09:29:25 »
Heb inmiddels een update gedraait naar ubuntu 8.10, zonder succes. Iemand nog andere ideeen? ik heb al iemand naar de uitkomst van lspci laten kijken, maar daar valt weinig uit af te leiden.

Netwerkkaart wordt niet gedetecteerd
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/22, 14:47:01 »
Je bent echt blind? Je werkt met Ubuntu en kan zelfs servers opzetten? Respect man :O

leonard

  • Gast
Netwerkkaart wordt niet gedetecteerd
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/22, 14:49:58 »
Citaat van: cumulus007
Je bent echt blind? Je werkt met Ubuntu en kan zelfs servers opzetten? Respect man :O
Zo'n probleem is dat niet hoor met ubuntu, daarom wil ik 't ook juist gaan gebruiken.

Offline HapsHash

  • Lid
Netwerkkaart wordt niet gedetecteerd
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/22, 15:47:18 »
zet er een 2 de netwerkkaart bij die heb je voor 7,50 euro en je zal zien het werkt