Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Per ongeluk /etc verplaatst  (gelezen 680 keer)

Fuwisu

• Gast
Per ongeluk /etc verplaatst
« Gepost op: 2008/10/21, 11:08:52 »
Hallo

Ik heb per ongeluk mijn /etc map naar tmp verplaatst toen ik sudo mv file /etc deed (ik snap niet waarom etc is verplaatst, dit is toch het juiste command...), enfin nu wilt hij niets meer doen aangezien ik niet voorkom in de passwd file (uid 1000 does not exist in passwd file!). Ook kan ik etc niet terug verplaatsen aangezien je hiervoor root moet zijn. Met andere woorden, ik heb mijn root rechten verloren, hoe krijg ik die terug?
Ik gebruik wubi, dus ik heb geen cd. Ik kan wel de installatie cd mounten vanuit windows vista maar hier ben ik niet veel verder mee.
Als ik ubuntu opstart stopt het bij het laden bij het loading screen, in de recovery mode geef het iets van Kernel Panic, kill init, dus...

Dank bij voorbaat :)

« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/21, 11:22:20 »
Geen idee wat je wilden doen, maar de letters "mv" betekenen "move" en dus verplaats.
Dus hij heeft netjes gedaan wat je hem opdroeg.

Enyway ?

Omdat je Ubuntu via Wubi geinstalleerd hebt hoef je alleen maar in windo op te starten en daar bij Software Ubuntu te verwijderen.

Ubuntu is namelijk net als alle andere proggies in Windows gewoon geinstalleerd en dus weer te verwijderen net als alle andere proggies.

Wubi is derhalve hiervoor ontwikkeld dat je Ubuntu kan uitproberen.
En dat heb je nu ff goed gedaan.

TIP: voordat je dit soort opdrachten gaat geven in Ubuntu-Linux ff goed kontroleren wat zoiets doet.
De Terminal is geen speelgoed en veel opdrachten zijn onherstelbaar,
Of je moet de PC niet uit zetten, zolang je dat niet doet is er nix aan de hand.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

mickvdv

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/21, 13:10:01 »
Uhm, als je al herstart hebt is denkik je /tmp mooi schoon gemaakt en je /etc weg. Anders kan je gewoon
sudo mv /tmp/etc /etc doen

De terminal is idd heel handig, maar voer niet teveel acties als root uit als je er niet genoeg verstand van hebt.

Fuwisu

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/21, 13:17:32 »
Het probleem is dat al mijn programmeerbestanden van de afgelopen maand in een map stonden, is er geen manier om daar via windows aan te geraken? Of kan ik niet herstellen naar een vorig punt?

Fuwisu

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/21, 13:27:11 »
Ofja, ik zal wel opnieuw installeren dan, guess it won't hurt.