Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe installeer ik een uitgepakt programma?  (gelezen 3492 keer)

NiekZ

• Gast
Hoe installeer ik een uitgepakt programma?
« Gepost op: 2008/10/21, 01:03:45 »
Hallo,

Ik ben nog beginner en ik begrijp de denkwijze van Linux nog niet.

Ik heb nog geen internet werkend dus moet ik nog even op m'n windows laptop downloaden en via de usb-stick naar de ubuntu desktop overzetten.
Ik heb een programmaatje gedownload, deze: RutilT (via http://bonrom.cbbknet.com/ )
(vanaf deze site: http://rt2x00.serialmonkey.com/wiki/index.php/Downloads )

Dat bestandje heb ik in een mapje op m'n ubuntu computer gezet en daar uitgepakt.
Maar hoe moet ik dat nou installeren?
Welke stappen moet ik doorlopen en/of hoe krijg ik zoiets aan de praat?

Bedankt!

« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/21, 01:31:22 »
Gewoon dat mapje weer verwijderen en het via de normale weg installeren:

Ga naar systeem -> beheer -> Synaptic Pakketbeheer
Zoek op RutilT (of rt2x00) -> markeren voor installatie -> voila, geïnstalleerd.

Succes!

(Ps.: goed begin in Linuxland: http://sites.google.com/site/computertip/ )
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/21, 09:42:27 »
crashit, dit werkt dus niet zonder Internet. Volg eens de volgende tutorial, indien je met rutilT aan de slag wilt:

http://forum.ubuntu-nl.org/topic/31486

RutilT is ook te downloaden van http://packages.ubuntu.com/hardy/rutilt .

« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/21, 09:54:49 »
En de dependencies dan.
Best is om die PC even te verplaatsen en aan een draadje te hangen.
volg dan de aanwijzingen van Crashit...
Om iets los te installeren zonder internet is enige kennis (of veel over en weer geloop) nodig.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/21, 10:11:09 »
Je hebt trouwens niet veel aan RutilT zonder de juiste driver, heb je die al?

NiekZ

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/21, 11:01:36 »
Ja.. Bedankt voor jullie antwoorden en ik snap dat ik moeilijk doe!

Dat komt namelijk doordat ik geen netwerkkaart heb waar ik een kabeltje in kan stoppen. Ik moet dus draadloos netwerken! Maar dat kan pas als die kaart werkt. Die driver heb ik, maar nog niet geïnstalleerd.. Weet niet niet hoe. Er staat een readme bij, maar daar kwam ik niet uit!

Probleem is dus dat ik die driver wilde gaan installeren en dus ook RutilT (omdat dat handig leek).

Als ik dit zo aanhoor denk ik dat ik beter ergens een netwerkkaartje uit moet 'slopen' die ik dan even leen, zodat ik hem aan het kabeltje kan hangen om 'gewoon' even de boel te installeren...

Hierover ben ik dus ook dit draadje begonnen:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/33043
Maar ook daar komt het weer op  het kabeltje neer..

Maar EERST ga ik proberen die tutorial van Cumulus007 te volgen. Ziet er begrijpelijk uit, dus nu denk ik: "dat moet wel lukken..." Vanavond ga ik er weer mee aan de slag.

Jacques Molenaar

• Gast
nieuw user account aanmaken in Kubuntu 8.04
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/21, 14:34:36 »
Goeden avond,
Ik zit met een vraag.
Ik heb een nieuwe user aangemaakt  via systeem> beheer> gebruikers.
Heb een wachtwoord aangemaakt en voila het account is er.
Het inloggen met wachtwoord lukt ook.
Als ik nu naar programma toevoegen/verwijderen wil komt eerst KC shell met een wachtwoord.
Ik geef nu het zelfde wachtwoord in  waarmee ik dit account geopend heb maar krijg dan een negatief antwoord Het antwoord luidt KDE sudo kent het niet en geef een nieuw wachtwoord in. Als ik dan mijn root wachtwoord ingeef kent KDE sudo ook niet. Ik denk dat het vast met de rechten welke je aan dat account geeft heeft te maken. Welke rechten moet er voor dit nieuwe account nu gegeven worden.
Ik denk niet dat het erg verstandig is om alleen maar in root te werken.
Ik heb dit nieuwe account grafisch genaakt omdat ik in de command line nog niet zo erg goed thuis ben
Kan iemand me een beetje op weg helpen, zodat ik tenminste met dit nieuwe account verder kan.
Ik ben nog steeds een newbie maar zeg alvast hartelijk dank voor de moeite

Jacques
« Laatst bewerkt op: 2008/11/20, 22:32:40 door Jacques Molenaar »

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/21, 14:40:09 »
Citaat van: Jacques Molenaar
Ik ben helemaal nieuw.
Ik heb pas een week geleden Kubuntu 8.04 naast Vista geinstalleerd.
De installatie verliep....probleemloos en als loopt als een zonnetje.
Nu heb ik Avast4workstation 1 gedownload en het is me ook nog gelukt dit te installeren.via Synaptic.
Maar nu komt het probleem. Synaptic vindt het programma en via Alles komt het te voorschijn.
In deze lijst wat moet je nu aanvinken?????? en als je dat dan gedaan hebt kilk je op Toepassen waar vind ik dit programma dan terug?????? Tot nu toe kan ik helemaal neits vinden.
Tot nu toe kon ik redelijk overweg met Windows Vista maar ik wilde graag eens Linux uitproberen.
Vind het wel erg moeilijk maar zeker heel, heel interessant.
Zou iemand met mijn vraag een beetje op weg willen helpen.
Bij voorbaat dank
Het kan zijn, dat het installatieprogramma van Avast geen snelkoppeling in het menu heeft gezet. Maar ook als het dat wel doet, dan zegt Ubuntu je niet, *waar* hij het heeft gezet... Het is dus altijd even zoeken in het menu. Lastig; dat mogen ze wel eens verbeteren... Ik zal er eens een foutmelding van maken op Launchpad.

Kijk ondertussen hier eens:
http://sites.google.com/site/computertip/bestandssysteem
(punt 4)

Overigens heb je helemaal geen virusscanner nodig, hoor... Kijk hier maar eens:
http://sites.google.com/site/computertip/veiligheid

« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/21, 14:43:07 »
Als je een programma hebt geïnstalleerd, en je weet niet waar dat staat, open dan een Terminal en type:

Citaat
which programmanaam
en druk op Enter.

Als het programma daadwerkerlijk is geïnstalleerd geeft de prompt je het pad terug waar dat staat. Krijg je enkel een lege prompt terug dan is het programma niét geïnstalleerd en kan je dat alsnog installeren via synaptic.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/21, 16:29:13 »
Citaat van: Jacques Molenaar
Ik ben helemaal nieuw.
Ik heb pas een week geleden Kubuntu 8.04 naast Vista geinstalleerd.
De installatie verliep....probleemloos en als loopt als een zonnetje.
Nu heb ik Avast4workstation 1 gedownload en het is me ook nog gelukt dit te installeren.via Synaptic.
Maar nu komt het probleem. Synaptic vindt het programma en via Alles komt het te voorschijn.
In deze lijst wat moet je nu aanvinken?????? en als je dat dan gedaan hebt kilk je op Toepassen waar vind ik dit programma dan terug?????? Tot nu toe kan ik helemaal niets vinden.
Tot nu toe kon ik redelijk overweg met Windows Vista maar ik wilde graag eens Linux uitproberen.
Vind het wel erg moeilijk maar zeker heel, heel interessant.
Zou iemand met mijn vraag een beetje op weg willen helpen.
Bij voorbaat dank
Welk merk en type kaart gebruik je precies? Oh ja, en waarom een virusscanner?

« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/21, 19:57:43 »
S6+s 5s het 662 n6d5g 6+ even 5n de ter+5na3 te d6en

Oeps, weer die NumLock..
:P

Soms is het ook nodig om even in de terminal te doen: "update-menus" (zonder "").
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Jacques Molenaar

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/09, 11:41:55 »
Goedenmorgen,

Ik zit weer eens met een kleine moeilijkheid.
Ik ben nog steeds in de leerfase en ik ben weer tegen het volgende probleem opgelopen.
Via adept manager heb ik het programma wine geinstalleerd omdat ik graag bepaalde documenten uit mijn windows vista wil lezen (gebruiken  op mijn kubuntu versie. Installatie verliep vlot. Via synaptic wine opgezocht en laten installeren.  So far so good. Verliep dus  ook goed. Weer bij adept manager nagekeken of wine nu ook geinstalleerd was, hetgeen niet geval was dus dit handmatig herhaald en nu zegt de adapt manager wine is geinstalleerd.  Nu komt het probleem......Het programma wine is .....nergens meer te vinden niet bij toepassingen nergens, nada, niets.(af en toe sta ik op het punt om mijn pc het raam uit te gooien als het weer eens niet lukt!!!!)
Weet iemand hier een oplossing voor en zo ja graag niet te technisch want dat kan ik nog niet bijhouden ( ik ben al een ¨senior¨.)
Vriendelijk bedankt en.....de hoop gaat nooit verloren.

Jacques Molenaar

Offline eXtreem

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/09, 11:49:26 »
Wat voor soort documenten uit Vista wil je in ubuntu gebruiken?

Als het Word bestanden of iets dergelijks betreft kun je dit gewoon in Open Office proberen te openen. Wine is meer bedoeld om Windows programma's in te installeren, een emulator dus.

Na het installeren zou Wine gewoon een extra menu-optie in het Toepassingen menu aangemaakt moeten hebben.

Gr. Richard
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq