Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: firefox doet raar met bookmarks  (gelezen 1161 keer)

Offline jthijsen

• Lid
firefox doet raar met bookmarks
« Gepost op: 2008/10/20, 16:19:37 »
Een tijdje geleden kreeg ik bij de check van de harde schijf allemaal foutmeldingen, er zouden allerlei verwijzigingen niet goed zijn. Ubuntu vroeg of dat gerepareerd moest worden, dus daar zei ik overal "ja" op. Sindsdien doen echter de bookmarks in firefox het niet meer goed. Dat wil zeggen: met de oude al bestaande bookmarks is niets mis, maar als ik een nieuwe wil toevoegen verwijst die later naar een heel andere pagina die ik op een ander moment heb bekeken. Best lastig als je net een cybook hebt aangeschaft en dus de sites waar je ebooks kunt vinden graag wil opslaan. Ook worden pagina's die ik na die datum voor het eerst heb bezocht niet meer getoond bij de suggesties als ik een adres intik. Firefox onthoudt ze echter wel ergens, want die pagina's zie ik ook wel terug als adres in een bookmark die ik voor weer een andere pagina probeerde aan te maken.

Ik heb al geprobeerd om met synaptic Firefox geheel te verwijderen door daarin te zoeken op het woord Firefox. Daarna weer geïnstalleerd, maar toen voelde ik al nattigheid toen ik mijn oude bookmarks gewoon nog had. En inderdaad, het probleem was nog steeds niet opgelost. Wie weet wat ik nog meer kan doen zonder de hele harde schijf leeg te gooien en Ubuntu in zijn geheel opnieuw te installeren?

« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/20, 16:25:19 »
Hallo jthijsen, het lijkt erop dat er iets corrupt is in de .mozilla/firefox map in je home map. Als je nautilus start (de bestandsbeheerder van Ubuntu) en via Edit - Preferences - Show hidden files and folders aanvinkt moet je in de map /home/gebruikersnaam een mapje .mozilla zien. Daar staat weer een mapje firefox in. Als je deze eens hernoemt naar firefox.orig en daarna firefox opnieuw start. Kun je dan wel nieuwe bookmarks aanmaken die werken?

Offline jthijsen

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/20, 16:33:25 »
Dat werkt inderdaad, maar nu gebruikt hij mijn oude bookmarks, geschiedenis en opgeslagen passwords niet meer. Dat is op zich niet onoverkomelijk, maar is er iets aan te doen zonder dat ik weer een corrupt geval krijg?

« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/20, 16:35:31 »
Als ik jou was zou ik zo snel mogelijk alles in je home map backupen. Foutmeldingen bij de schijfcontrole betekent namelijk meestal dat je harde schijf aan het stuk gaan is, mogelijk start je computer over een tijdje helemaal niet meer op.

Offline jthijsen

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/21, 15:03:01 »
Ja, dat bedacht ik ook al. Ik moet dan alleen nog een externe harde schijf halen (en een nieuwe gewone), want ik heb nu iets teveel op m'n schijf staan om dat allemaal op DVD's te branden.

Overigens gingen de meldingen puur over verbindingen tussen bestanden onderling en ging het ook vooral over Firefox, dus het kan best zijn dat alleen dat bestand corrupt is geraakt. Maar goed, een backup is altijd verstandig.