Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Flikkerend beeld bij 3D spellen  (gelezen 2692 keer)

Offline icehawk

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Flikkerend beeld bij 3D spellen
« Gepost op: 2008/10/18, 23:08:06 »
Sinds kort ben ik helemaal overgestapt naar Ubuntu. En tot nu toe heb ik al heel wat obstakels kunnen oplossen. (zoals instaleren van nieuwe software, instellingen etc etc.)

Maar nu zit ik met een probleem waar ik helaas niet helemaal uitkom...

Elke keer als ik een spel (Alien Arena) of een screensaver met 3D beeld mijn monitor laat vullen, flikkert het beeld. Het werkt wel, maar is heel erg storend.

Hardware:

Asus 1394 Moederbord, AM2, NVIDIA nForge 430 MCP, 2 GB RAM 800 Mhz (merk G.E.I.L.) Asus EAX1300PRO met 256 MB DDR onboard videokaart.
Heb gesloten hardware drivers van ATI geïnstaleerd en geactiveerd.
Ik heb Ubuntu 8.04 Hardy

Gezien het bovenstaande zou het probleem opgelost moeten zijn. Maar het "flikkerend" beeld blijf ik houden.

Bekabeling van mijn Acer 17 Inch TFT monitor is prima en getest.

Enig idee hoe het opgelost kan worden?
Ubuntu verbrijzelde de kop van Windows. Windows beet slechts de hiel van Ubuntu.

Offline Pjotr

• Lid
    • http://sites.google.com/site/computertip
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/18, 23:16:29 »
Je hebt twee videokaarten blijkbaar: ook nog een aan-boord-kaart van Nvidia. Probeer eens een omschakeling naar Nvidia.

Asus (ATI)-kaart eruit halen, dan beeld herstellen:
http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld

Vervolgens het stuurprogje van Nvidia installeren:
http://sites.google.com/site/computertip/directdoen
(punt 2)

Let op: zorg ervoor, dat de aan-boord-kaart veel gedeeld RAM-geheugen krijgt toegewezen in het BIOS, bij voorkeur 256 MB.

Zet ook de visuele effecten uit:
http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs
(punt 7)

Offline icehawk

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/18, 23:19:51 »
Je zou idd denken dat ik 2 graka's in mijn pc heb, maar dat is het niet. De moederboerd heeft onboard een chipset zitten, maar heeft geen VGA aansluiting. Daarvoor heb ik een PCI-e 16 EAX1300PRO erop gezet.
Ubuntu verbrijzelde de kop van Windows. Windows beet slechts de hiel van Ubuntu.

Offline Pjotr

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/18, 23:24:07 »
Citaat van: icehawk
Je zou idd denken dat ik 2 graka's in mijn pc heb, maar dat is het niet. De moederboerd heeft onboard een chipset zitten, maar heeft geen VGA aansluiting. Daarvoor heb ik een PCI-e 16 EAX1300PRO erop gezet.
Jammer. Nvidia is beter dan ATI, in Linux. Overigens vind ik dit heel raar: wel een grafische chipset op het moederbord, maar geen aansluiting? Verspilling van de chipset dus? Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen...

Enfin, zet in elk geval eens de visuele efecten uit (onderaan in mijn eerste bericht).

Offline icehawk

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/18, 23:30:03 »
Citaat van: pjotr123
Jammer. Nvidia is beter dan ATI, in Linux. Overigens vind ik dit heel raar: wel een grafische chipset op het moederbord, maar geen aansluiting? Verspilling van de chipset dus? Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen...

Enfin, zet in elk geval eens de visuele efecten uit (onderaan in mijn eerste bericht).
Tnx!!!!! De oplossing was bijzonder simpel :) Heb de visuele effecten van "normaal" naar "uit" gezet.
En ik maar denken dat het nog wel eens een heel ingewikkeld driverprobleem zou zijn :)

Offline Pjotr

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/18, 23:33:15 »
Citaat van: pjotr123

Tnx!!!!! De oplossing was bijzonder simpel :) Heb de visuele effecten van "normaal" naar "uit" gezet.
En ik maar denken dat het nog wel eens een heel ingewikkeld driverprobleem zou zijn :)
Mooi zo! Graag gedaan.   :-)

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/19, 01:29:51 »
Asus 1394 Moederbord, AM2, NVIDIA nForge 430 MCP, 2 GB RAM 800 Mhz (merk G.E.I.L.) Asus EAX1300PRO met 256 MB DDR onboard videokaart.
Heb gesloten hardware drivers van ATI geïnstaleerd en geactiveerd
Hoe valt dit te rijmen? Je hebt een Nvidia kaart en je installeerd ATI drivers???
Logisch dat dit niet werkt.

Offline icehawk

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/19, 01:42:55 »
Citaat van: heir4c
Heb gesloten hardware drivers van ATI geïnstaleerd en geactiveerd
Hoe valt dit te rijmen? Je hebt een Nvidia kaart en je installeerd ATI drivers???
Logisch dat dit niet werkt.
De  NVIDIA nForge 430 MCP is een onboard chipset van ASUS M2N 1394.
Technische specs moederbord
De Asus EAX1300PRO met 256 MB DDR onboard videokaart is van ATI.