Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: newbie vragen ivm Ubuntu live cd  (gelezen 766 keer)

da_cobra

• Gast
newbie vragen ivm Ubuntu live cd
« Gepost op: 2006/09/07, 11:04:45 »
Hallo,

ik ben totaal nieuw in de wereld van Linux en heb eens de live cd afgehaald van Ubuntu en geprobeerd zonder installatie.
Nu kwam ik een paar "probleempjes" tegen :

- Is er een mogelijkheid om mijn huidige partities (ntfs) te herkennen onder ubuntu?
Wanneer ik de terminal opendoe en ik doe een "ls" van de directory /dev, dan zie ik daarin de partities staan hda1, hda2, hdb1, hdb2 (geel met zwarte achtergrond).
Maar een "cd hda1" werkt niet : "no such file or directory"
Als ik de partities wil benaderen vanuit "places=>computer" dan krijg ik de volgende foutmelding :
* error : device /dev/hdb1 is not removable
* error : could not execute pmount

- Waar kan ik mijn grafische schermkaart instellen, zodat ik een grotere resolutie kan kiezen?

PS : Bestaat er trouwens nergens een website die een soort van stap-voor-stap uitleg geeft over ubuntu?

Saamelainen

• Gast
newbie vragen ivm Ubuntu live cd
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/07, 11:13:10 »
Om op je laatste vraag te antwoorden: Onder Installatie en beginners zijn twee topics vastgezet met erg veel informatie. Namelijk Documentatie en Onmisbare links voor beginners.  :)