Hoi,
In mijn windows tijd werd ik wel eens (soms heel vaak) gewaarschuwd door mijn firewal dat een programma contact wil maken via internet. Ik bepaal zelf wel de veiligheid van dat programma.
Met ubuntu heb ik dus ook een firewal en met firestarter kan je de boel instellen en bekijken. Nu heb ik firestater alleen maar geinstalleerd en verder niets.
Stel, en dus echt hypothetisch, er zit een programma op mijn pc (dus een eng programma die ik van internet hebt gedownload) die illegaal contact met de buitenwereld wil maken via internet en de kwade dingen doen die hij wil doen.
Komt de firewall van ubuntu dan ook met een waarschuwing? Dat is eigenlijk mijn vraag.
gr,
Stef
@ Steff
Als jij op een website terecht komt die iets "engs" en iets "stiekems" installeerd op jouw Linux bak....laat het me ff weten dan want dan heb jij iets zeer unieks!
Kijk ook maar es hier:
http://sites.google.com/site/computertip/veiligheidJe hebt in feite geen firewall nodig voor Linux. Alle poorten staan voor zoverre deze niet/nooit gebruikt zullen gaan worden pertinent dicht.
99.9% van alle virussen, trojans, malware, spyware, etc. is puur gemaakt voor Windows.
Doordat binnen Linux heel veel directories zijn afgeschermd voor de gewone gebruiker kan jij nooit iets zomaar of door derden stiekem iets installeren.
Installeren onder Linux doe jij, niet de pc of een website of iets anders wat wel eens het geval kan zijn bij Windows.
Jij beheert jouw pc, jij bepaald, via synaptic of via de sudo apt-get commando in een terminal, wat er op je pc geïnstalleerd wordt.
Dus het antwoord op jouw vraag is: NEE.
Je hebt geen firewall nodig en nee zonder firewall draai jij nog steeds zeer veilig op het grote boze internet.
Onder Linux hoef jij je niet bang te maken voor virussen en hijacks, spyware, malware en meer van dat ongein.