Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Instellingen 2de harde schijf in Mythbuntun  (gelezen 1156 keer)

Instellingen 2de harde schijf in Mythbuntun
« Gepost op: 2008/10/13, 11:32:07 »
Hallo, ik ben nieuw hier en zeg maar volkomen onbekend met Ubuntu of Mythbuntu.

Ben in het bezit van een mediacenter en wil deze laten draaien op Mythbuntu maar er wordt aangeraden om het besturings systeem op een kleine schijf te zetten en de muziek, foto's en films op een 2de schijf.
Mijn probleem is dat in geen flauw idee heb hoe ik Mythbuntu de media op de 2de schijf kan laten zoeken, pogingen in het verleden door mij uitgevoerd waren niet succesvol.
De 2de schijf wordt wel gezien (als disk2 of zoiets) maar als ik dat invul bij de setup is deze locatie onbekend.

1ste schijf een 40gb IDE Maxtor en de 2de een S-ATA 500gb Samsung allebei ex XP Pro schijven en dus NTFS geformateerd.

Wie kan mij hier mee verder helpen

« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/13, 15:49:04 »
Je schijf is ook niet onder de map /media te benaderen?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/13, 15:59:54 »
Hallo,

als NTFS formatteren heeft geen zin, Linux kan daar niet op geïnstalleerd worden. De installer zal de schijven formatteren als ext3. Je wilt dus al je data op een tweede schijf bewaren? Ik neem aan dat je die data in je gebruikersmap wilt opslaan? Kies dan tijdens de installatie voor een handmatige partitie-indeling. Formatteer de eerste schijf als ext3 met als aanhechtpunt /. De tweede formatteer je ook als ext3, maar met aanhechtpunt /home. Succes!

« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/15, 00:32:25 »
Citaat van: Gijsbert

Met vriendelijke groet,

Gijs
Bedankt voor je reactie maar zoals ik al in de oproep stelde zie ik in zeg maar de verkenner dat er een 2de schijf is en deze heeft de naam disk of disk2 of zoiets.
Als ik deze naam invoer bij de setup van de media geeft hij aan dat hij hier geen media op kan vinden terwijl er al veel films op staan.
Om de een of andere reden kan ik deze schijf ook niet invoeren in deze setup.
Of het zou moeten liggen aan de NTFS formatering van deze schijf, hij komt uit een XP machine waarmee ik de programma's download.

Zie ook de andere reactie voor meer info.

Groetjes Ron

« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/15, 00:42:39 »
Citaat van: cumulus007
Hallo,

als NTFS formatteren heeft geen zin, Linux kan daar niet op geïnstalleerd worden. De installer zal de schijven formatteren als ext3. Je wilt dus al je data op een tweede schijf bewaren? Ik neem aan dat je die data in je gebruikersmap wilt opslaan? Kies dan tijdens de installatie voor een handmatige partitie-indeling. Formatteer de eerste schijf als ext3 met als aanhechtpunt /. De tweede formatteer je ook als ext3, maar met aanhechtpunt /home. Succes!
Hallo en ook bedankt voor je reactie.
Bij de eerste installatie had ik voor een schoongemaakte schijf gekozen en bij de installatie van Mythbuntu werd mij niet gevraagd of ik deze schijf op een andere manier wilde formatteren, ik was er dus niet van op de hoogte dat dit kon of noodzakelijk was.
De installatie verliep vlot en Mythbuntu staat dus op een harde schijf die volgens mij nog steeds ntfs is.
Als lunux niet kan installeren op een ntfs schijf zou je dus ook geen linux / winows dual bootable systeem kunnen hebben toch?
Hoe formatteer ik een schijf als ext3.
Voor de 2de schijf wordt dit dus waarschijnlijk een probleem omdat deze(ntfs)  500gb schijf al voor zo'n 300gb vol zit met films.

« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/15, 00:51:53 »
Citaat van: Amazingron1955
Citaat van: Gijsbert

Met vriendelijke groet,

Gijs
Bedankt voor je reactie maar zoals ik al in de oproep stelde zie ik in zeg maar de verkenner dat er een 2de schijf is en deze heeft de naam disk of disk2 of zoiets.
Als ik deze naam invoer bij de setup van de media geeft hij aan dat hij hier geen media op kan vinden terwijl er al veel films op staan.
Om de een of andere reden kan ik deze schijf ook niet invoeren in deze setup.
Of het zou moeten liggen aan de NTFS formatering van deze schijf, hij komt uit een XP machine waarmee ik de programma's download.

Zie ook de andere reactie voor meer info.

Groetjes Ron
Ron heb je via Synaptic al ntfs-3g geinstalleerd? Hiermee kan je van ntfs schijven lezen en schrijven. Installeren via de terminal kan ook:  
sudo apt-get install ntfs-3g

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/15, 01:01:32 »
Citaat
Als lunux niet kan installeren op een ntfs schijf zou je dus ook geen linux / winows dual bootable systeem kunnen hebben toch?
Hoe formatteer ik een schijf als ext3.
Hmz je haalt wat dingen door elkaar vrees ik.

Linux kan niet op een MS file systeem geinstalleerd worden, eg fat of NTFS. !
Wel op ext3 of nog beter ext 4 .

Waarom dit bij een dualboot kan komt omdat je een partitie vrijmaakt en die word geformateerd als ext3.

Omdat je dit vraagt mag ik aannemen dat je nog nooit een dualboot gemaakt hebt ?

Citaat
Ben in het bezit van een mediacenter en wil deze laten draaien op Mythbuntu
Wil nix afdoen aan Mythbuntu, echter het is een vrij ingewikkeld programma om in te stellen en vind het als alround MCE proggie wat te kort komen.

Je kan beter eens op je gemak Linux_MCE bekijken, waarbij Ubuntu is gebruikt als basis en Mythbuntu erin verweven is voor het noodzakelijke tv kijken ed.
De mensen van Mythbuntu steunen en werken bij Linux-MCE dus dit zit wel snor.

De Website:
http://linuxmce.com/

Voorbeeld van wat Linux-MCE allemaal kan, van films afspelen tot je kachel hoger en lager zetten en de verlichting bedienen:
Demo video 25 minuten.
http://video.google.com/videoplay?docid=2176025602905109829
(val niet van je stoel van verbazing !)
Linux-MCE is te gebruiken als pure media center maar ook als desktop pc.

################################
Mocht Linux-MCE je te uitgebreid zijn en wil je puur een MCE center kan je ook nog XBMC bekijken.
http://xbmc.org/

Installeren in Ubuntu behoort tot de mogelijkheden:
Om het te installeren met je eventjes deze repositories toevoegen:

deb http://ppa.launchpad.net/team-xbmc-hardy/ubuntu hardy main
deb-src http://ppa.launchpad.net/team-xbmc-hardy/ubuntu hardy main

en dan...

in de terminal:

sudo apt-get update
sudo apt-get install xbmc

en voor extra skins:

sudo apt-get install xbmc-skin-*

################

Keuze genoeg lijkt me waardoor het niet verstandig is om als beginner puur met Mythbuntu aan de slag te gaan.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D