Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: proces direct in swap laden  (gelezen 985 keer)

Offline erLin

• Lid
proces direct in swap laden
« Gepost op: 2008/10/13, 09:53:12 »
Hallo,

Is het mogelijk een proces bij het starten meteen in de swapfile te laden in plaats van het RAM?
Is hier en commando of achtervoegsel voor?

Het swap werkt sneller dan het reguliere deel van de schijf, is het mogelijk de veel gebruikte binairies (zoals bv soffice of firefox) permanent in het swap te zetten? (dus dat ze ook gewoon blijven staan ookal breek je het proces af)

ik ben benieuwd.
groet, Erwin

« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/13, 09:57:04 »
En wat is er mis met het RAM? RAM is nog altijd sneller dan swap.

Offline erLin

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/13, 15:48:31 »
RAM is niet permanent, spanning eraf, pages weg. Wat ik wil is eigenlijk hetzelfde als bij een slaapstand gebeurt; een programma staat al voorgeladen in het swap en kan zo -dacht ik- dus sneller worden geladen dan vanaf de ext3 partitie.

« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/13, 16:38:31 »
Ah ok, ik dacht gewoon dat als de pc opgestart is om dan ook een programma op te starten. En als de pc afgesloten word, dit programma ook gewoon "weg" mag.

Nuja, ik denk dat de swap-partitie ook gewoon leeg gemaakt word als ge Ubuntu afsluit. Dus dan wint ge ook niks. Maar misschien dat hier iemand iets anders over kan zeggen.

« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/13, 16:45:33 »
Jup, swap is eigenlijk precies hetzelfde als ram geheugen, maar dan op je harde schijf, zodra je het OS afsluit is het weg. En het is net zo snel als het reguliere deel van je schijf volgens mij.  Maar je zou kunnen stoeien met dingen als preload: http://www.techthrob.com/tech/preload.php
En waarschijnlijk zijn er nog wel andere en betere manieren.