Allereerst hartelijk welkom op dit forum en gefeliciteerd met je
13000ste plaats Wat die HD betreft: Als er al Windows op staat, gewoon laten staan, die stoort niet
Verklein die partitie tot pakweg 50 gig (we zijn niet krenterig als we er 500 ter beschikking hebben)
De rest kun je dan best nog eens pakweg in twee doen, maar niet gelijk: dus zowat 300 GIG als primaire data-partitie, en die kun je (IMHO) best ntfs maken: dan kan Windows er vlot op lezen en voor Ubuntu zijn er ook klaine programmaatjes (denk dat het zelfs al standaard meekomt, maar zoek maar eens in Synaptic op naam naar ntfs).
Die partitie koppel je aan als bvb /home/data of zelfs gewoon /data. Maakt allemaal niet uit, maar zet wel de rechten goed. De overblijvende 150 GIG Kun je altijd eerst nog één extended partitie uitpleuren van pakweg 25 gig die je niet aankoppelt maar waarop je later lekker kan experimenteren met andere distro's. De overige 100 worden dan een logische partitie die je verder verdeelt in /, /home en swap. Eventuele verdere onderverdelingen doe je maar volgens de raad die je hier hopelijk nog zult krijgen.
Ik moet wel nog even nakijken of je wel twee extended partities kan hebben. Anders maak je van die lege partitie ook een primaire, dat kan nog net.
Edit: ten eerste heb ik hier weer veel te langzaam getikt,ten tweede, na het lezen van de andere bijdragen, nog deze opmerking: je kan de "Mijn documenten" map verplaatsen naar die grote data-partitie vanuit Windows. Zo heb ik het zelf op mijn desktop-PC.