Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Scribus met sjablonen  (gelezen 8047 keer)

Scribus met sjablonen
« Gepost op: 2008/10/11, 00:25:54 »
L.S.

Na een paar dagen (avonden) flink aan de slag zijn met Scribus, kom ik tot de conclusie dat in een sjabloon geen plaatje geplaatst kan worden, althans hij geeft een foutmelding en bij voorbeeld op scherm wordt het niet getoond. Klopt dit??? Als dit echt zo is, dan is het voor mij echt niet bruikbaar, wat ik erg jammer zou vinden. De Layouut van ons blad bevat namelijk een logo op ieder pagina naast titel en paginanummering. Iemand een idee hoe dit probleem opgevangen kan worden?

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline vanadium

• Lid
Scribus met sjablonen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/11, 14:58:49 »
Ik denk dat je nog wat meer aan de slag moet blijven, want Scribus vraagt wat leertijd. Je werkt hier met een desktop publishing programma van behoorlijk professioneel niveau.

Voor mij levert wat je zegt geen probleem: ik heb hier nu een testpagina gemaakt.

* "Page - Convert to Master page" laat toe die pagina als master page op te slaan (ik onderstel dat dat je sjablonen zijn?
* Op een pagina kan ik dan dat template toepassen door "Page - Apply page template", of meteen bij een nieuwe pagina een template specifiëren. Alle grafische elementen komen dan tevoorschijn. Ik heb hier wel een probleem dat tekst van de template page niet getoond wordt. Na sluiten en terug openen verschijnt de tekst dan wel.
* Met edit - master pages kan je een master page aanpassen: de aanpassingen worden dan automatisch doorgevoerd in alle pagina's die dat template gebruiken. De interface is soms even zoeken en wennen: om terug naar je gewone paginas te gaan, moet je het "edit Masterpages" dialoogje sluiten.

Offline woteb

• Lid
Scribus met sjablonen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/11, 16:28:49 »
Wat ik doe is een document wat ik als sjabloon (met plaatjes!!) kan gebruiken ergens neerzetten. Dat roep ik dan later aan en hernoem het meteen. Tenminste, dat is wat ik uit jouw vraagstelling lees.
Deze oplossing gebruik ik voor de nieuwsbrief van een van de scholen waar ik werk. Zie hier http://www.wilhelminaschool-bennekom.nl/Tekstbestanden/Nieuwsbrief%2019-03.pdf voor het resultaat. De eerste en de laatste pagina staan in mijn 'sjabloon'.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline brunod

• Lid
Scribus met sjablonen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/12, 09:18:47 »
I'm sorry, but what is "sjabloon"?
I don't understand the word. Could you please explain in french or english or even other simple words in dutch.
If it's a template, the template is linked to the sla. And you can put anything on it, for as far as i know.
It's like another preformatted sla (one or many) that can be applied to any page that need it.
BD
U.B.U.N.T.U : U Better Use New Technics : UBUNTU
>>>------------------<3------------------->
Vergeef mijn fouten, ik ben franstalig...

Offline woteb

• Lid
Scribus met sjablonen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/13, 07:30:45 »
A 'sjabloon' is the Dutch word for 'template' indeed.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline brunod

• Lid
Scribus met sjablonen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/13, 18:20:49 »
Thanks woteb !
BD

Scribus met sjablonen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/14, 22:31:11 »
Iedereen hartelijk dank voor de geboden hulp. Ik ben er inmiddels achter dat mijn geconstateerde probleem een foutje is van Scribus: bij afdrukvoorbeeld wordt de afbeelding niet weergegeven, maar bij daadwerkelijk afdrukken, verschijnt het gelukkig wel op papier.
Dus Vanadium,  ik zet nog even stug door. Het blijft natuurlijk wel spijtig dat ik voor decoratieve elementen (deels) terug moet vallen op de reusachtige bibliotheek van Microsoft. Ook voor mooie randen om tabellen of fraai presenteren in een kader van foto's zal ik kunstgrepen moeten toepassen.
Wordt vervolgd.

Dear Brunod, the problem is solved, thank you very much

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline brunod

• Lid
Scribus met sjablonen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/15, 06:45:20 »
Scribus algemeen :
er zijn veel verschillende versie. Om een stabiel te hebben is het nu 1.3.3.12. Om bepaalde speciaale functies te hebben kan men ook naar de svn kijken. Die (1.3.5; 1.3.3.13) worden ook meer stabiel en men kan nu ermee werken bijna zonder crash (het was niet zo een jaar geleden met 1.3.5)
Om te kijken wat men heeft gedaan, het beste blijft een output to pdf (niet zeker dat afdrukvoorbeeld goed werkt) en daarna de pdf kijken met adobe reader 7, deb versie voor Ubuntu. De anderen pdf viewer hebben tot nu toe nog steeds probleemen, oa met filigraanen.
Ik hoop dat het helpt mensen die Scribus willen gebruiken.
BD

Scribus met sjablonen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/15, 14:27:36 »
Beste Brunod,

Dank voor je reactie.
Natuurlijk blijf ik tegen gekke dingen aanlopen met Scribus (1.3.3.9) en grijp ik toch nog regelmatig terug op Publisher, omdat veel zaken daarin net wat makkelijk gaan. Bijvoorbeeld tabel opmaken: ik bereid het voor ik Word, plak het in Publisher en pas het verder aan. In Scribus gaat dit allemaal uiterst moeizaam. Maar we zetten door (voor zaken waar wat minder tijdsdruk op zit).
Ik werk nu ook met Scribus 1.3.3.12 onder Windows, maar dat is natuurlijk een beetje ongelukkig als je onder Linux wilt werken. Zou jij me kort uit kunnen uitleggen hoe ik versie 1.3.5. onder Ubuntu op mijn systeem krijg? Ik werk altijd via Add/Remove, of via Synaptic, maar daar is het niet te vinden.
Ditzelfde geldt ook voor die pdf-viewer die je noemt (Adobe); niet te vinden. Ik denk overigens dat je gelijk hebt met problemen met die pdf-viewers, want daaruit (Document Viewer) printen lukte mij keer op keer niet. Ik moet mijn Scribus-documenten als pdf wegschrijven en vervolgens onder Windows uitprinten...

gegroet,
mrt

Offline vanadium

• Lid
Scribus met sjablonen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/15, 15:01:13 »
Scribus kan inderdaad geen tabellen importeren met behoud van de opmaak. Er is geen echte "tabelfunctie". Met bestaande tools zoals tekstkaders en grafische elementen kan in wezen alles doen, maar vlug en gemakkelijk is anders.

Eén mogelijkheid om tabellen te importeren is ze aan te maken in Writer, kopiëren in Draw en vanuit Draw exporteren als eps. Dan kan je de tabel invoeren in Scribus.

Wat de PDF viewer betreft: zelf heb ik geen enkel probleem om Scribus PDF's te bekijken met de standaard Evince document viewer. Adobe Reader Linux versie kan je downloaden bij Adobe, maar kan je ook via Synaptic installeren. Dan moet je wel medibuntu aan je repositories toevoegen.

Scribus zit zeker en vast in Synaptic als je op "scribus" zoekt. Het is versie 1.3.3.11.

Offline brunod

• Lid
Scribus met sjablonen
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/15, 15:02:59 »
- Voor tabel is Scribus heel slecht. Ik gebruik het zelfde oplossing van jij, maar in Linux versie : tabel met Oocalc, uitgave als pdf, pdf import in Scribus.
- voor Adobe reader : hier is een .deb versie opladen http://www.adobe.com/products/acrobat/readstep2_allversions.html
- voor 1.3.5 svn : om echte svn te krijgen is het elk dag mogelijk eeb nieuwe te laden en te compileren. Maar dat is niet het gemakkelijkste. Toch is het mogelijk een versie te hebben "gefriesd" op een bepaalde moment door deze repositories aan synaptic toe te voegen : http://debian.scribus.net/debian/hardy main non-free Dan moet er Scribus ng (1.3.5 svn) en 1.3.3.13 beschikbar zijn.
Wat betreft Windows weet ik niets van.
Nog iets, ik denk dat met deze repository Fontmatrix ook kan toegevoegd zijn : heel goede programma voor font managing. ;)
BD
EDIT oops, een beetje door Vanadium gegrilled !
Antwoord aan vanadium : als er filigraanen zijn met verlichte "opacity" is er veel problemen om te kijken als het niet Adobe reader is.

Scribus met sjablonen
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/24, 23:44:51 »
Beste Vanadium,

Jouw voorgestelde werkwijze werkt, maar is wel omslachtig. Via een ander kanaal ben ik er achter gekomen dat ik Incscape en Gimp kan gebruiken om wat aanvullende functionaliteit te verkrijgen (fotolijstjes bv.)
Waarschijnlijk omdat ik met een oudere versie van UBUNTU werk (7.10), kom ik niet verder dan versie 1.3.3.9 voor Scribus in de Synaptic, of is dit een niet logische gevolgtrekking?

Beste Brunod,

Ik heb versie 1.3.3.12 gevonden, maar dat is een ...dfsg.orig.tar.gz-bestand; hoe ik dat moet installeren weet ik niet. Ik weet ook niet of het echt de moeite waard is ten op zichte van versie ..3.9(?) Met Adobe (een deb-bestand) ging het vanzelf...
Bedankt voor je reactie/hulp.

gegroet,
mrt

Offline vanadium

• Lid
Scribus met sjablonen
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/25, 11:10:20 »
* Je kan via www.getdeb.net een recentere Scribus installeren in Ubuntu 7.10
* Scribus kan zeer goed overweg met svg graphics, dus alles wat je in Inkscape kan produceren, kan je zeer goed in Scribus incorporeren.
* Dat de mogelijkheid om Writer tabellen in te voeren eerder omslachtig is, besef ik, ja. Het zou al schelen mocht je rechtstreeks als eps kunnen uitvoeren vanuit Writer.

Offline brunod

• Lid
Scribus met sjablonen
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/25, 15:07:50 »
@Plotinus : waarom komt je niet naar een nieuwe versie van Ubuntu ? Als je de 8.04 neemt is het goed, en vooral dan heb je een LTS (Long Term Support) versie die wordt ondergesteunt voor 5 jaren.
Misschien kan jij toch proberen met depo : http://debian.scribus.net/debian/hardy main non-free en proberen hardy door gutsy te vervangen om te zien of het gaat.
Laat ons weten ;)

BD

Offline eendje

• Lid
Scribus met sjablonen
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/25, 16:59:43 »
Citaat van: brunod
@Plotinus : waarom komt je niet naar een nieuwe versie van Ubuntu ? Als je de 8.04 neemt is het goed, en vooral dan heb je een LTS (Long Term Support) versie die wordt ondergesteunt voor 5 jaren.
Misschien kan jij toch proberen met depo : http://debian.scribus.net/debian/hardy main non-free en proberen hardy door gutsy te vervangen om te zien of het gaat.
Laat ons weten ;)

BD
LTS wordt meer 3 jaar ondersteund op de desktop... Alleen de server 5 jaar.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!

Re: Scribus met sjablonen
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/26, 23:18:59 »
Beste allemaal,

Ik ben er een tijdje uitgeweest - Hardy Heron geinstalleerd naast Windows (op twee computers). Alles dus weer opnieuw opbouwen. Ik ben dus ook aan een nieuwere versie van Scribus gekomen (1.3.3.11). Het uitgebreid uitproberen is er nog niet van gekomen, maar zal zeker binnenkort van komen. Bedankt in ieder geval voor de hulp en me over de streep trekken om Hardy Heron te installeren...

gegroet,
mrt