Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: alternatief ulead ?!?!  (gelezen 4568 keer)

artvds2708

• Gast
alternatief ulead ?!?!
« Gepost op: 2006/09/05, 13:58:02 »
Ik heb onder windows met veel plezier gebruik gemaakt van de produkten van Ulead.
Deze zijn echter niet verkrijgbaar voor Ubuntu / Linux.
Heeft iemand een goed alternatief voor me.
Vooral voor PhotoExpress en PhotoImpact.
BVD

Saamelainen

• Gast
alternatief ulead ?!?!
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/05, 14:55:58 »
De meesten hier gebruiken misschien Gimp. Zelf vind ik dat niet zo'n prettig programma en heb ik het gratis Windowsprogramma PhotoFiltre meegenomen. Ik gebruik dat onder Crossover Office, een programma dat op Wine gebaseerd is en sommige Win-programma's kan installeren.

PhotoFiltre:
http://www.photofiltre.com/

Crossover Office:
http://www.codeweavers.com/

Wine:
http://www.winehq.com/

Wat in Wine en Crossover werkt:
http://frankscorner.org/

Het is te proberen, maar ik denk dat de twee die je noemt zo niet zullen werken.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
alternatief ulead ?!?!
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/05, 15:58:36 »
Ik weet niet wat Ulead PhotoExpress en PhotoImpact precies doen.
Maar om foto's te bewerken heb je:
Photoshop achtig: Gimp
Snelle, uitgebreide aanpassingen: Imagemagick/Display
Fotobeheer/beetje bewerken: F-Spot, Picasa Linux, Digikam
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Saamelainen

• Gast
alternatief ulead ?!?!
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/05, 16:05:34 »
Nu het hier over programma's gaat om foto's te bewerken wil ik graag ook mijn vraag hier neerleggen. Ik heb in het verleden met plezier (Corel)PhotoPaint 9 gebruikt. Helaas heb ik dat niet met Crossover Office aan de praat gekregen.

Nu is er een Linuxversie van, te downloaden op deze site:
http://www.linuxsoft.cz/en/sw_list.php?id_kategory=120

Zie aan de rechterkant van de pagina bij Top Software. Ik heb dat gedownload en geprobeerd te installeren. Uit de Readme begreep ik dat dit als rootgebruiker moest. Het punt is echter dat ik me afvraag of daar een licentie voor nodig is en dat het daarom niet lukte? Iemand enig idee?

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
alternatief ulead ?!?!
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/05, 16:15:53 »
Saamelainen: volgens mij kan je het gewoon downloaden/installeren. Wat wou er niet lukken, of wat kreeg je te zien op het scherm?

Saamelainen

• Gast
alternatief ulead ?!?!
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/05, 16:21:33 »
Dat kan ik me niet herinneren, sorry. Het is even geleden. Ik heb het een paar geprobeerd en kwam ergens iets over licentie tegen. Dat lijkt me ook logisch, want Photopaint is altijd onderdeel van Corel Draw geweest en dat is een peperduur pakket.

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
alternatief ulead ?!?!
« Reactie #6 Gepost op: 2006/09/05, 16:46:19 »
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar CorelPAINT. Als de installatie vanwege een licentie-probleem niet wil installeren, dan zal het dat over het algemeen wel duidelijk melden. Ik zou het eerder zoeken in ontbrekende afhankelijkheden, zoals libraries. Zeker met software die niet in package formaat wordt aangeleverd is dat al snel een probleem.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline zappa

• Lid
    • http://www.c3c.be
alternatief ulead ?!?!
« Reactie #7 Gepost op: 2006/09/05, 17:55:06 »
Zeker ook eens naar Inkscape kijken ;)

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
alternatief ulead ?!?!
« Reactie #8 Gepost op: 2006/09/05, 18:39:30 »
Maar Inkscape is een vector tekenprogramma :) PhotoExpress/PhotoImpact klinkt als een foto bewerkings suite ofzoiets

Of sla ik de bal mis?

Saamelainen

• Gast
alternatief ulead ?!?!
« Reactie #9 Gepost op: 2006/09/05, 18:45:11 »
Ja, dat klopt. En Corel PhotoPaint is te vergelijken met Photoshop.

Azalin

• Gast
alternatief ulead ?!?!
« Reactie #10 Gepost op: 2006/09/05, 20:46:43 »
Naja, dan kun je toch net zo goed photoshop gebruiken? CS 1 werkt met Wine zonder problemen. Als je daar geen zin in hebt dan kun je GIMP gebruiken... hoewel ik weet dat jij (Saamelainen) niet zo gek bent van GIMP maargoed... je kan niet alles hebben ;-) of misschien .. toch wel... met Ubuntu :-D

the-linux-guy

• Gast
alternatief ulead ?!?!
« Reactie #11 Gepost op: 2006/09/05, 21:05:33 »
Waarom gebruiken jullie eigenlijk niet gewoon het KDE programma Digikam, met geinstalleerde Kipi uitbreidingen en Digikam's eigen extra plugins ??? Nog niet geprobeerd ? Zeker eens doen ! Eens je het gewend bent, wil je gewoon niks anders meer ;) ...

Saamelainen

• Gast
alternatief ulead ?!?!
« Reactie #12 Gepost op: 2006/09/05, 21:13:58 »
Ik vind Photoshop en Gimp allebei nogal moeilijk in het gebruik. Vandaar mijn vraag of iemand iets wist over de Linuxversie van Corel Photopaint. Voor het manipuleren van foto's wist ik daar aardig de weg in te vinden. Er zat b.v. een goede lassofunctie in waarmee je zeer secuur kon selecteren.

Het wachten is op een bewerkingsprogramma voor Linux dat iets eenvoudiger is, maar toch veel filters en andere mogelijkheden heeft. Liever een Linuxprogramma natuurlijk.

Digikam, is dat uitgebreid genoeg? Het gaat niet alleen om het bijwerken van rode ogen en dat soort eenvoudige bewerkingen.

Azalin

• Gast
alternatief ulead ?!?!
« Reactie #13 Gepost op: 2006/09/05, 21:23:57 »
Tja, ik denk dat het gewoon een kwestie van wat ben je gewend en wat vind je makkelijk. Ik gebruik al jaren Photoshop (voor werk maar ook thuis) en thuis heb ik zonder te blikken of te blozen Photoshop aan de kant geschoven en ben ik op GIMP over gegaan. Als je Corel gewend bent, wat een heel andere manier van denken en werken heeft, dan kun je dat wellicht beter blijven gebruiken als dat kan idd.
KDE programma's installeer ik liever zo min mogelijk aangezien ik Gnome gebruik, geen zin heb in al die KDE libraries en ook niet van plan ben KDE te gaan gebruiken... Dat is weer iets heel persoonlijks: ik werk het liefst met Gnome en Gnome-applicaties.

the-linux-guy

• Gast
alternatief ulead ?!?!
« Reactie #14 Gepost op: 2006/09/05, 23:25:24 »
Citaat van: Saamelainen
Digikam, is dat uitgebreid genoeg? Het gaat niet alleen om het bijwerken van rode ogen en dat soort eenvoudige bewerkingen.
Afhankelijk van het aantal plug-ins dat je installeert, is Digikam zo eenvoudig of zo uitgebreid als je zelf wilt. Ik heb tot op heden alles al kunnen doen met mijn digitale foto's en nee, niet alle dingen waren "eenvoudig"... :)

Test het eens voor jezelf uit, he, je kunt er toch niks mee verliezen ?
Als het je later toch niet bevalt, neem je toch gewoon iets anders...

Saamelainen

• Gast
alternatief ulead ?!?!
« Reactie #15 Gepost op: 2006/09/06, 00:00:58 »
Digikam ziet er inderdaad goed uit.
Screenshots: http://www.digikam.org/?q=image/tid/10

Dat lijkt me eigenlijk wel een goed alternatief voor Ulead, die artvds2708 heeft.

Wat ik wil is bijvoorbeeld het volgende: een zeer nauwkeurig selectiegereedschap (lasso), waarmee ik een hoofd kan selecteren om die in een andere selectie te plakken. Ik hield van streken uithalen met foto's en sinds Ubuntu lukt me dat niet meer.:D

alternatief ulead ?!?!
« Reactie #16 Gepost op: 2006/09/06, 08:29:44 »
Check ook eens het KDE programma Krita.
Ben het aan het verkennen, maar het bevalt tot nu toe.

sudo apt-get install krita

Offline Ramana

• Lid
alternatief ulead ?!?!
« Reactie #17 Gepost op: 2006/09/06, 19:44:06 »
Ik gebruik vooral digikam, voor foto's het ideale programma. En als ik echt iets bijzonders moet doen, b.v. iets weghalen uit een foto gebruik ik Gimp.  Vroeger had ik ook Corel draaien, maar dat lukte ineens niet meer.  De kipi-plugins werken ook in Showfoto. Dit (KDE) programma begint ook heel aardig te worden. Je kunt er afzonderlijke files mee openen of hele mappen ineens.

Offline Ramana

• Lid
alternatief ulead ?!?!
« Reactie #18 Gepost op: 2006/09/06, 20:01:29 »
Heb ook even  Krita geinstalleerd en ga er wat mee spelen. Ben benieuwd wat jullie er van vinden.  Lijkt mij in ieder geval makkelijker dan de Gimp, maar is het net zo goed? Voor het massa werk is showfoto of digikam voorlopig mijn voorkeur.....

Offline amrus

• Lid
alternatief ulead ?!?!
« Reactie #19 Gepost op: 2006/09/23, 19:35:11 »
Citaat van: Saamelainen
Ja, dat klopt. En Corel PhotoPaint is te vergelijken met Photoshop.
Het beste foto manipulatie programma dat ik ooit gebruikte was
Macromedia Fireworks. Spijtig genoeg heb ik tussen de Linux toepassingen nog geen enkel programma gevonden
dat ook maar in de buurt komt om fotocollages te maken
Ik heb ze praktisch allemaal geprobeerd. (DigiKam, Gimp,
Photofiltre,Xara Extreme,Cinepaint,Imagemagick enz.)

Offline mhweb

• Lid
alternatief ulead ?!?!
« Reactie #20 Gepost op: 2007/01/27, 15:18:55 »
Ik ben een nieuwe ubuntu gebruiker, en ben nogal veel met foto's bezig.