Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB stick - rechten  (gelezen 1198 keer)

Eddepet

  • Gast
USB stick - rechten
« Gepost op: 2008/10/06, 13:37:14 »
Beste ubuntuers,

vandaag stuitte ik op een klein probleem met (auto) mounten van usb stick. Deze stick wordt gemount met de rechten van diegene die het eerst zichzelf aanmeldt op het systeem. Meldt mijn vrouw zich als eerste aan en daarna ik, dan kan ik niet meer bij de stick komen. Dit wil ik graag zodanig veranderen dat de stick, ongeacht wie zich als eerste aanmeldt, onder mijn uid gemount wordt.

Rechten veranderen met chmod en chgrp lukt niet, maar ik denk dat het 'm daar ook niet in zit. Ik heb in fstab gekeken, maar kon geen auto mounter voor usb vinden (of ik heb niet goed gekeken natuurlijk...).

Heeft iemand enig idee?


groet,
Edwin


(ps, ik heb eerst goed gekeken of dit probleem eerder in dit forum is behandeld, maar kon niets vinden)

Offline vanadium

  • Lid
USB stick - rechten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/06, 15:13:10 »
Dat is inderdaad hoe het systeem ontworpen is voor bestandssystemen die geen permissies ondersteunen. Als zij de USB zou ejecteren en jij hem terug zou aankoppelen, dan zou jij de rechten hebben.

Je kan evenwel de rechten van het koppelpunt veranderen zodat ook anderen kunnen schrijven. Hoewel het koppelpunt "vernietigt" wordt op het ogenblik dat je ontkoppeld, worden die permissies onthouden.

Eddepet

  • Gast
USB stick - rechten
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/06, 18:35:54 »
Akkoord. Klinkt inderdaad logisch. Ik begrijp dat ik het beste de usb stick moet formatteren naar ext2 of ext3.

Bedankt voor je reactie vanadium!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
USB stick - rechten
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/06, 18:39:40 »
Citaat van: Eddepet
Akkoord. Klinkt inderdaad logisch. Ik begrijp dat ik het beste de usb stick moet formatteren naar ext2 of ext3.

Bedankt voor je reactie vanadium!
Lees ook dit eens door:
http://computertip.googlepages.com/ubuntutipsentrucs
(tip 28)

Offline vanadium

  • Lid
USB stick - rechten
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/06, 18:48:15 »
Ik begrijp dat ik het beste de usb stick moet formatteren naar ext2 of ext3.Dat was niet wat ik bedoelde. Een USB is "for the road" en hou je voor compatibiliteit best in vfat.

Een USB wordt aangekoppeld in een directory onder /media. Door de permissies van dat koppelpunt ook voor anderen op "schrijven" te zetten, zal iedere gebruiker op de USB kunnen schrijven, onafhankelijk van de (tijdelijke) eigenaar (t.t.z. diegene die de schijf ingeplugd heeft).

Eddepet

  • Gast
USB stick - rechten
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/07, 00:44:27 »
Wel, het is wel precies wat ik wil. Een USB stick is misschien 'for the road', maar dat geldt niet voor mij. Het is voor mij gewoon opslagruimte in klein formaat en alleen ik gebruik deze stick :)