Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Toetsenbord indeling klopt niet (laptop)  (gelezen 19706 keer)

Offline Georg

• Lid
Toetsenbord indeling klopt niet (laptop)
« Gepost op: 2008/10/04, 21:44:21 »
Hallo Jongens,

Sinds installatie werkte alles naar behoren. Nu werkt de toetsenbord niet meer, dwz. hij geeft andere letters aan. Hoe kan dat?

Het enige wat ik gedaan heb, is dat ik nu externe toetsenbord heb gebruikt (dus pas na installatie). Dat werkt wel goed, op paar na dan, maar die van interne toetsenbord  is helemaal slecht.

Ik weet niet waar ik naar moet zoeken, en hoe kom ik erachter welk type toetsenbord ik heb. Dat laatste lijkt me erg onlogisch, aangezien iedereen standaard heeft.

USA international, with dead key staat er nu op. Keyboard model is Generic 105/key (intl) PC

Alvast bedankt voor je reactie!

Georg

Offline Mij

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/04, 22:01:17 »
Citaat van: Georg
Hallo Jongens,

Sinds installatie werkte alles naar behoren. Nu werkt de toetsenbord niet meer, dwz. hij geeft andere letters aan. Hoe kan dat?

Het enige wat ik gedaan heb, is dat ik nu externe toetsenbord heb gebruikt (dus pas na installatie). Dat werkt wel goed, op paar na dan, maar die van interne toetsenbord  is helemaal slecht.

Ik weet niet waar ik naar moet zoeken, en hoe kom ik erachter welk type toetsenbord ik heb. Dat laatste lijkt me erg onlogisch, aangezien iedereen standaard heeft.

USA international, with dead key staat er nu op. Keyboard model is Generic 105/key (intl) PC

Alvast bedankt voor je reactie!

Georg
Systeem --> Voorkeuren --> Toetsenbord
Indelingen
Selecteer daar je gewenste configuratie en stel hem als standaard in.

Offline Georg

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/04, 22:32:56 »
Citaat van: doan
Systeem --> Voorkeuren --> Toetsenbord
Indelingen
Selecteer daar je gewenste configuratie en stel hem als standaard in.
Hallo Doan,

Eerlijk gezegd weet ik niet hoe ik standaard moet instellen. Ben ook maar een leek.

Wat ik wel geprobeerd heb, is dat ik externe toetsenbord op trust-model  heb gezet.  Dat werkt nu wel helemaal perfect!

Maar nu die interne toetsenbord....dat is nog steeds niet goed natuurlijk.  Laptop is overigens van Alpha, dat kan ik niet vinden in de lijst.

Die standaard, die je vermeld hebt, dat zorgt ervoor dat Linux alles automatisch instelt ???? Sorry ben een leek...

Georg

« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/05, 06:32:31 »
Kun je misschien de volledige naam van het merk en het model geven ?
Is het overigens een Qwerty- of een Azerty-klavier ?
De eerste zijn vooral in Nederland in gebruik en komen overeen met USA-international (als ik me niet vergis), de tweede zijn courant in België en dan kies je gewoon voor Belgium.

Je kunt ook het aantal toetsen op je toetsenbord tellen en dat kiezen.  Verder heb je op dat scherm dat Doan je aanraadde onderaan een vakje waarin je kan proberen of de instellingen goed zijn.  Probeer daar vooral de accenten (circonflex bvb) en de dollar $  en euro € tekens, evenals de cijfers.
Als je eenmaal het goede bord hebt gevonden, kun je rechts daarvan het rondje aanvinken "standaard".
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Georg

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/05, 12:05:37 »
Hallo Prosper,

Beiden zijn qwerty, extern is een nieuwe type, wat nu goed werkt. Internal heeft 88 toetsen, maar ik heb werkelijk geen idee meer wat voor type , merk dat is. Heb me suf gezocht via systeem/beheer, maar kan dat niet vinden. Hoe kom ik er achter?

Georg

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/05, 12:09:47 »
Het toetsenbord van mijn flaptop was in het begin ook een puzzel voor me, totdat ik erachter kwam dat het niet US (Verenigde Staten) was, maar GB (Groot-Brittannië). Ook die heeft trouwens een Internationaal-variant (voor de dode toetsen).

Ik zou even een foto maken van je toetsenbord, en dan via het internet proberen te achterhalen welke indeling het heeft. Enfin, maak die foto eens en post hem eens hier, bijvoorbeeld met behulp van http://imageshack.us

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/05, 12:12:15 »
Georg

systeem>voorkeuren>toetsenbord  indelingen

edit die tip was al gegeven
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Georg

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/05, 12:48:49 »
Zie foto

@drummies, dat is al bekend, maar kan desondanks niet achter komen, misschien mbv foto nu wel?

« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/05, 12:53:04 »
Het is in ieder geval een Qwerty-toetsenbord, dat is duidelijk.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/05, 12:53:08 »
De foto is te klein voor mij, ik kan de tekens op de toetsen niet goed zien. Maak hem eens wat groter?

« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/05, 12:56:18 »
Ik kan het goed genoeg zien hoor :)

Je kan trouwens de Zoom-functie van FF gebruiken, of welke browser je ook gebruikt ;)

Offline Georg

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/05, 13:03:31 »
ach doe wel kleine moeite voor onze Pjotr123 :)

zie grotere

Offline Drummies

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/05, 13:05:09 »
Georg

probeer systeem>voorkeuren>toetsenbord>indelingen

toevoegen + indeling vs
variant internationaal met dode toetsen

of een andere variant wordt een kwestie van steeds proberen
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Georg

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/05, 13:23:16 »
Citaat van: drummies
toevoegen + indeling vs
variant internationaal met dode toetsen

of een andere variant wordt een kwestie van steeds proberen
Dat is nou het probleem, welke variant je neemt, model (preview) komt niet overeen met de foto. Trouwens keyboard model moet zo te zien ook bekend zijn, en dat weet ik nou juist niet, zoals al eerder heb aangekaart. Het blijft een vreemd verhaal, het is duidelijk qwerty, en toch nog mis ik wat (belangrijke) gegevens.

georg

« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/05, 14:00:40 »
Tot op het scherm gaan dat Drummies aanraadde, dan voorstel van Pjotr kiezen: toevoegen: Dan scrollen tot bij Verenigd Koninkrijk, en dan nog selecteren ipv Standaard : "Internationaal met dode toetsen".
Dan krijg je dit:
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/05, 14:38:35 »
De indeling van dat toetsenbord is toch wel hoofdzakelijk Verenigde Staten (Internationaal met dode toetsen). Gezien de locatie van de speciale tekens, zoals @ #$ enzovoorts.

Maar er zijn wat bijzondere toetsen bij, die niet onder die hoofdindeling vallen. Ik vermoed, dat de laptopfabrikant hier iets eigens in elkaar heeft gezet.....

Om welk laptop-model gaat het? En wat is de benoemde indeling in Windows?

Offline Georg

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2008/10/05, 14:41:18 »
Dat heb ik ook geprobeerd, Prosper. Ik zit met die keyboard model in mijn maag, dat moet natuurlijk overeen komen met een 88-toetsbord. Hoe kom ik eigenlijk erachter welk toetsbord type ik heb (merk laptop etc). Of is dat niet van belang?

Georg

Offline Georg

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2008/10/05, 14:49:02 »
Citaat van: pjotr123
Om welk laptop-model gaat het? En wat is de benoemde indeling in Windows?
Dat vroeg ik me dus af, en heb alleen naam 'alpha' . Verder is windows volledig verwijderd.
Georg

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #18 Gepost op: 2008/10/05, 14:53:01 »
Maak eens een hardware-lijstje, en post dat hier eens als code: Zo dus!Zo doe je dat:
http://computertip.googlepages.com/ubuntutipsentrucs
(punt 20)

En is er trouwens nergens een sticker met typenummer e.d., op de onderkant van je flaptop of zo?

Offline Georg

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2008/10/05, 15:13:08 »
description: Desktop Computer
    product: N251C1
    vendor: 56548
    version: 1.0
    serial: 00000000

Vond wel sticker, staat de volgende in : model N251C1, net wat boven aagegeven is. en S/N is 63-UB7010-00

Heb je daar wat aan?
Georg

« Reactie #20 Gepost op: 2008/10/05, 15:15:45 »
Doe ook even het eerste wat pjotr voorstelde, wat op zijn website staat.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #21 Gepost op: 2008/10/05, 15:20:48 »
Het lijkt te gaan om een laptop van fabrikant Sky (of Uniwill). Op beider webstekken kan ik geen info vinden... Lastig, hoor.

Sky Direct zit in Oosterhout. Bel ze eens?
http://www.sky.nl/index.php?main_page=contact_us

Offline Georg

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2008/10/05, 15:27:16 »
Oke, ik zie nu hoe je dat uitgezocht hebt, Procduct nr. is inderdaad via google achter te komen!

Bedankt Pjotr, en zal inderdaad op die manier waarschijnlijk achter komen.

Anderen ook bedankt natuurlijk!!

Voorlopig zet ik deze niet op solved, want er kunnen misschien nog wat reacties hierop komen.

Georg

« Reactie #23 Gepost op: 2008/10/05, 15:39:06 »
Overigens, Georg, hoeft het model niet per sé helemaal overeen te komen hoor.  Ikzelf heb hier een PC105 toetsenbord ingesteld, hoewel er minder dan 100 toetsen op m'n laptopklavier staan (heb bvb geen apart numeriek keypad, net als jij). Maar vermits alle bestaande toetsen overeenkomen, is er verder geen enkel probleem.

« Reactie #24 Gepost op: 2008/10/06, 12:35:24 »
Om de gegevens van je toetsenbord te achterhalen kan je misschien eens kijken op onderstaande link:

Citaat
http://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_layout
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)