Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dikke vastlopers!  (gelezen 5199 keer)

Offline profk

• Lid
Dikke vastlopers!
« Gepost op: 2008/10/03, 09:02:18 »
Sinds enkele dagen heb ik op deze dual-boot machine regelmatig vastlopers onder Hardy. Ik heb het gevoeld dat het te maken heeft met de laatste update van Firefox, maar zeker weten doe ik het niet. Wel is het zo dat de boel alleen vastloop als ik Firefox open heb met een Java-applicatie draaiend. Gisteravond had mijn zoontje het bij Runescape, kon de hoge resolutie niet draaien en even later zat de boel vast. Gisteren en vanochtend heb ik het zelf gehad, citrix webacces met java applet. Muurvast. Iemand een idee?

Offline DarkStar

• Lid
    • Mijn persoonlijke website
Dikke vastlopers!
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/03, 10:48:47 »
Zoek eens even via synaptic naar 'sun-java' (of gewoon 'java') en kijk eens welke pakketten er geïnstalleerd zijn, misschien komen we op die manier nog iets te weten. Ikzelf heb tot nu toe nog geen problemen ondervonden met java, maar ik maak er dan ook niet zo vaak gebruik van.
Je zegt dat het misschien te maken heeft met een update van firefox, dus ik veronderstel dat het voordien wel allemaal goed werkte?

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline profk

• Lid
Dikke vastlopers!
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/03, 11:18:44 »
Citaat van: DarkStar
Zoek eens even via synaptic naar 'sun-java' (of gewoon 'java') en kijk eens welke pakketten er geïnstalleerd zijn, misschien komen we op die manier nog iets te weten. Ikzelf heb tot nu toe nog geen problemen ondervonden met java, maar ik maak er dan ook niet zo vaak gebruik van.
Je zegt dat het misschien te maken heeft met een update van firefox, dus ik veronderstel dat het voordien wel allemaal goed werkte?
Hoi DarkStar,

Ja, voorheen, d.w.z. voor de laatste update van firefox, werkte alles prima. Voor wat betreft java, ik heb Pjotr123's tips allemaal opgevolgd toen ik Ubuntu installeerde. Volgens Synaptic is na de zoek-opdracht "sun-java" het volgende geinstalleerd: sun-java6-bin, sun-java6-jre en sun-java6-plugin.
Onder XP kan ik met  zien of er iets hangt. Bestaat onder HH zoiets ook?

Hans

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dikke vastlopers!
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/03, 11:23:38 »
Helpt het als je de visuele effecten uitschakelt?
http://computertip.googlepages.com/directdoen
(punt 18)

En zet Java eens wat zuiniger:
Systeem - Voorkeuren - Sun Java 6 Control Panel
Tabblad General:
Temporary Internet Files - Settings...
zet de Disk Space op 25 MB en druk op de knop Delete Files...

Helpt dat?

Offline profk

• Lid
Dikke vastlopers!
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/03, 11:30:46 »
Citaat van: pjotr123
Helpt het als je de visuele effecten uitschakelt?
http://computertip.googlepages.com/directdoen
(punt 18)

En zet Java eens wat zuiniger:
Systeem - Voorkeuren - Sun Java 6 Control Panel
Tabblad General:
Temporary Internet Files - Settings...
zet de Disk Space op 25 MB en druk op de knop Delete Files...

Helpt dat?
Hallo Pjotr123
Visuele effecten stonden al uit, vanaf het begin van het opvolgen van jouw tips-pagina's.
Ik heb de java disk space nu even op 100 Mb gezet, stond op 1000 Mb, dat vind ik vrij fors. Heb je enig idee waarom de default waarde zo groot is?
Hopelijk vandaag (en morgen, en daarna) geen vastloper meer ...
Hans

Dikke vastlopers!
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/03, 11:31:33 »
systeem>beheer>systeemmonitor.

Offline profk

• Lid
Dikke vastlopers!
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/03, 11:38:16 »
Citaat van: cumulus007
systeem>beheer>systeemmonitor.
Oké. Weet ik dat ook weer, had ik toch bijna zelf kunnen bedenken. Helaas is het net zo als bij XP: als de boel écht vastzit en je op geen enkele toets of muisklik meer respons krijgt: einde oefening en de aan/uitknop ingedrukt houden. Toch?

Dikke vastlopers!
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/03, 11:42:38 »
Juist. Dat duidt meestal op een kernelprobleem, maar die zijn vrij zeldzaam.

Offline ohjajoh

• Lid
Dikke vastlopers!
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/03, 11:45:32 »
Als het echt vastloopt (gnome en/of X) dan kun je het volgende doen om de misdadiger op te sporen en op te sluiten:

ctrl-alt-F1
inloggen
ps -e
(in dat lijstje het nummer van de bekende misdadiger opzoeken)
kill (nummer)
exit
ctrl-alt-F7

Als de misdadiger niet bekend is kun je voor het commando ps -e eerst het programma top draaien, daar staan dan van boven naar beneden de drachtige programma's.

top start je met: top  (dit voor de duidelijkheid)

als kill niet het gewenste resultaat geeft kun je de misdadiger ook minder sierlijk om zeep helpen:

kill -9 (nummer)    of     kill -15 (nummer)
voor de verschillen verwijs ik graag door naar man kill.

Offline profk

• Lid
Dikke vastlopers!
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/03, 11:51:00 »
Citaat van: cumulus007
Juist. Dat duidt meestal op een kernelprobleem, maar die zijn vrij zeldzaam.
Wel interessant. Zou het kunnen zijn dat door een update van firefox een subtiel probleem is blootgelegd, wat voorheen niet aan de orde was?
Hans

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dikke vastlopers!
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/03, 11:58:58 »
Ik vermoed, dat het gewoon rottige java-code was, die het probleem veroorzaakte. Mogelijk is de code van het spel slecht vervaardigd.

Java is behoorlijk ingrijpend spul, en als het slecht in elkaar is gezet, dan kan het een hoop ellende veroorzaken.

Offline profk

• Lid
Dikke vastlopers!
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/03, 12:07:05 »
Mogelijk is de code van het spel slecht vervaardigd.
Dat kan  zeker, alleen maakt dat voor mij nog niet duidelijk waarom het vastloop-probleem zich niet eerder gemanifesteerd heeft. Daarnaast had ik vanochtend een vastloper onder citrix-metaframe. Geen spel.

Offline DarkStar

• Lid
    • Mijn persoonlijke website
Dikke vastlopers!
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/03, 12:38:09 »
Je kan ook altijd nog proberen om je grafische interface te herstarten via ctrl+alt+backspace. Soms is het gewoon net die interface die hangt, en niet je volledige systeem.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline mrGee

• Lid
Dikke vastlopers!
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/03, 12:44:30 »
Hallo

Ik heb de laatste dagen ook dat in firefox de zaak niet helemaal lekker loopt;
soms tot 20 seconden wachten voor er weer een respons was. Geen java zaken
dat ik zo kon zien, alleen iets van 3 tabs open, mijn desktop was niet bevroren.

Toch maar even Pjotrs  java instellingen gedaan, want men weet maar nooit;
tot mijn verbazing kan ik niet bij de knop, temporary internet files, onder tabblad general.
Hij is gewoon niet te zien, alleen 2 regels van de omschrijving, dus met mijn muis kan ik er niet komen,
maar met de tab toets wel, de instellingen even gedaan, zien of dit wat brengt.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline profk

• Lid
Dikke vastlopers!
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/03, 13:00:57 »
Citaat van: mrGee
Hallo
soms tot 20 seconden wachten voor er weer een respons was.
Hé, dat had ik vanochtend ook even. Wilde via de koninklijke weg uitschakelen, maar na de muisklik op het groene mannetje rechtsboven duurde het véél te lang voordat het systeem reageerde. Had ff open, want die was onderweg om zich op te hangen...

Offline visser

• Lid
Dikke vastlopers!
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/03, 17:16:01 »
Citaat van: profk
Sinds enkele dagen heb ik op deze dual-boot machine regelmatig vastlopers onder Hardy. Ik heb het gevoeld dat het te maken heeft met de laatste update van Firefox, maar zeker weten doe ik het niet. Wel is het zo dat de boel alleen vastloop als ik Firefox open heb met een Java-applicatie draaiend. Gisteravond had mijn zoontje het bij Runescape, kon de hoge resolutie niet draaien en even later zat de boel vast. Gisteren en vanochtend heb ik het zelf gehad, citrix webacces met java applet. Muurvast. Iemand een idee?
Probeer het eens met opera. Met firefox hebben we hier ook problemen met java (runescape).

Dikke vastlopers!
« Reactie #16 Gepost op: 2008/10/03, 22:32:52 »
Ik draai  xubuntu en heb ook sinds een paar dagen last van het feit dat firefox op bepaalde sites niet meer reageert,d.w.z.het lijkt wel of de pagina's niet regeren.FF loopt niet vast maar vooral bij de telegraafsite laat ie het nogal afweten.De eerste pagina laad ie nog wel goed maar zodra ik op een link of bericht klik gebeurd er niks meer en herstarten van ff geeft ook niet het gewenste resultaat.Bij andere programma's heb ik nog geen problemen kunnen vaststellen.
Kubuntu 20.04

Offline Tom

• Lid
Dikke vastlopers!
« Reactie #17 Gepost op: 2008/10/03, 22:49:11 »
Telegraaf site loopt hier zeer vlot.

Javacontrol paneel staat bij mij op 20 mb stond ook op 1 GB.

De buffer van Firefox heb ik op 15 mb gezet stond op 50.
Gelukkig nog geen problemen met FF.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline mrGee

• Lid
Dikke vastlopers!
« Reactie #18 Gepost op: 2008/10/03, 23:47:24 »
Hallo

Ondanks de java aanpasssingen, toch flinke cpu belasting tot 80 procent op mijn AMD 3200/2Mb
machine, zelfs met maar 1 tabblad open. Er zijn hier ook al wat postings van bij de support van
mozilla.org binnengedruppeld. Het ligt er maar net aan welke site je pakt; bijv. deze http://yannone.blogspot.com
(gepost door iemand).
Firefox 3.0.3 draait hier op mijn boxje op een testschijfje, ik zal morgen eens eeen paar andere versies testen.

Groeten Gerrit

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dikke vastlopers!
« Reactie #19 Gepost op: 2008/10/03, 23:51:54 »
Citaat van: mrGee
Hallo

Ondanks de java aanpasssingen, toch flinke cpu belasting tot 80 procent op mijn AMD 3200/2Mb
machine, zelfs met maar 1 tabblad open. Er zijn hier ook al wat postings van bij de support van
mozilla.org binnengedruppeld. Het ligt er maar net aan welke site je pakt; bijv. deze http://yannone.blogspot.com
(gepost door iemand).
Firefox 3.0.3 draait hier op mijn boxje op een testschijfje, ik zal morgen eens eeen paar andere versies testen.

Groeten Gerrit
Rottige javacode.... Bekijk de webstek met de Firefox add-on Noscript aan. Dat raad ik ook aan voor www.kranten.com (de java-gebaseerde nieuwsticker is hier de boosdoener).

Offline mrGee

• Lid
Dikke vastlopers!
« Reactie #20 Gepost op: 2008/10/03, 23:56:11 »
Hallo

@ Pjotr ik denk dat je gelijk hebt, ik zag net zoiets staan in hun knowledgebase,
ga ik nog proberen.

Groeten Gerrit

edit getest, de flashblock gaf reeds verlichting, duidelijk te zien in de procesbeheer.

Offline profk

• Lid
Dikke vastlopers!
« Reactie #21 Gepost op: 2008/10/04, 19:55:39 »
Ik vermoed, dat het gewoon rottige java-code was, die het probleem veroorzaakte. Mogelijk is de code van het spel slecht vervaardigd.

Java is behoorlijk ingrijpend spul, en als het slecht in elkaar is gezet, dan kan het een hoop ellende veroorzaken.
Geldt dat ook voor javascript? Om, zoals je in een verdere reactie aangeeft, Noscript te gebruiken, dat gaat me weer érg ver. En, in de vorige versie van FF had ik nergens last van. Gaat het dan om wat de nieuwste FF met dezelfde java/javascript code doet? Is daar iets in veranderd?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dikke vastlopers!
« Reactie #22 Gepost op: 2008/10/04, 21:07:14 »
Javascript = javacode, ja.

Ik denk eerder, dat de websites in kwestie "onder de motorkap" zijn veranderd.... Overigens kun je Noscript zowel met een zwarte lijst als met een witte lijst gebruiken.... Standaard staat-ie op witte lijst, maar dat is lastig.

Je kunt Noscript beter standaard uit hebben staan en bepaalde sites aangeven voor de zwarte lijst. Dat heb ik ook zo gedaan voor www.kranten.com.

Als je bepaalde webstekken toch volledig wil gebruiken, kijk dan eens of de alternatieve webbladeraars Epiphany en/of Opera wat voor je kunnen betekenen. Zitten gewoon in de pakketbronnen, mits je pakketbron Hardy Partner hebt ingeschakeld (voor Opera).

Dikke vastlopers!
« Reactie #23 Gepost op: 2008/10/04, 21:23:48 »
Hier wat alternatieven die ik heb geprobeerd:

Flock is een erg leuke browser, maar niet zo licht als ie lijkt.
Epiphany werkt ook super, maar vind ik persoonlijk niet lekker werken.
Opera levert ook top prestaties. Ik had van de week 300 tabbladen open staan, en opera liep niet vast ;) (compiz effecten etc.  allemaal aan, msn en een muziekprogrammaatje draaiden op hetzelfde moment)

Laatst genoemde draaide op de bovenstaande machine van mijn signature ;)

maar er is dus keuze genoeg.
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Dikke vastlopers!
« Reactie #24 Gepost op: 2008/11/15, 11:11:53 »
Ik heb ook helaas steeds vaker vastlopers onder FF 3.03. Soms onvoorspelbaar, maar hier
http://www.carterburwell.com/audio/In_Bruges_Audio/Prologue_xrpt.mp3
loopt het gegarandeerd vast.

Ik heb de indruk dat FF vroeger stabieler was.
Onder Opera loopt de site niet vast, hoewel de MP3 niet afgespeeld wordt.

NB 8.04
Multimediabestanden volgens Pjotr-site geïnstalleerd.

Kleine aanvulling: op mijn tweede computer loopt FF niet vast op genoemde site, maar daar heb ik wel mediaplayerconnectivity geïnstalleerd. De MP3 wordt dan in VLC afgespeeld.
« Laatst bewerkt op: 2008/11/15, 12:22:21 door Roland »