Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vraag over een excel formule  (gelezen 3652 keer)

Offline WardB

• Lid
Vraag over een excel formule
« Gepost op: 2008/10/01, 14:18:12 »
Hoi Allemaal,

Ik wil graag het volgende doen: Ik heb een Query gebouwd in Calc en als output wil ik graag de twee regels die in de cel staan, naast elkaar zetten.

Situatie nu: Cel A1
Flevoweg 89
3846 AH  HARDERWIJK

De situatie die ik wil:

Cel B1:                           Cel C1
Flevoweg 89                    3846 AH Harderwijk

Is er een (makkelijke) formule / Macro waarmee ik dit kan realiseren?

Per cel kun je natuurlijk transponeren maar ik heb zo'n 1500 rijen output.

Alvast bedankt!

Mvg, Ward

« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/01, 14:35:43 »
Kun je dat spreadsheet niet saven als tekstfile en daarna terug via Math openen en dan de spaties als scheidingstekens gebruiken zodat je uiteindelijk meerdere kolommen krijgt?
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website https://jefdamen.wordpress.com/ubuntu/
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline brunod

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/01, 18:12:22 »
Dag,
Ik will het niet doen, maar ik zou in eertse cell het linkse deel tot de tweede space plaatsen, en dan wat blijft tot ende in de tweede plaatsen...
Het nood punt is de plaats van de tweede space tellen om de string te kunnen snijden.
;)
BD
Hier is het met franse formulen :
A1 = A2 = A3 = "essais de texte débile"

C1 =TROUVE(" ";A2;1)                                                      geeft 7
C2 =GAUCHE(A3;TROUVE(" ";A3;TROUVE(" ";A3;1)+1))  geeft "essais de"
C3 =DROITE(A4;NBCAR(A4)-NBCAR(C3))                          geeft "texte débile"

Trouve is iets als zoeken
Gauche is iets als links en droite als rechts; nbcar blijft denk ik. Alle drie zijn in onderdeel van string behandeling.
U.B.U.N.T.U : U Better Use New Technics : UBUNTU
>>>------------------<3------------------->
Vergeef mijn fouten, ik ben franstalig...

Offline MataS

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/01, 19:55:49 »
Als je op de tweede spatie afbreekt zullen adressen als "Jan Peter Balkenendestraat 64
9999 ZZ ...." afgebroken worden na Jan Peter. Als je als afbreekpunt de postcode (4 cijfers neemt)
zou het wel goed moeten zijn.

ik had bedacht met formules:

B1: =LINKS(A1;VIND.SPEC("[:digit:]{4}";A1)-1)
C1: =RECHTS(A1;VIND.SPEC("[:digit:]{4}";A1)+6)

B1 zoekt 4 cijfers achter elkaar en laat alles links daarvan zien
C1 zoekt ook 4 cijfers maar laat alles rechts daarvan (en de cijfers zelf) zien

ik hoop dat het werkt
(credits gaan vind ik toch naar brunod, ik heb zijn formules enkel in het nl gezet en een beetje aangepast)

Offline brunod

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/01, 20:33:04 »
Citaat van: MataS
(credits gaan vind ik toch naar brunod, ik heb zijn formules enkel in het nl gezet en een beetje aangepast)
Dat is samenwerken ;)
Ik kon het in NL niet schrijven...
BD
U.B.U.N.T.U : U Better Use New Technics : UBUNTU
>>>------------------<3------------------->
Vergeef mijn fouten, ik ben franstalig...

Offline WardB

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/02, 08:07:08 »
Toch resulteert deze formule in een fout.

Komt het misschien door de string :digit: waar staat dit precies voor?

asilnevs: je kunt natuurlijk ook met tekst naar kolommen werken maar ik heb ook internationale adressen in mijn filetje staan en die hebben vaak niet de standaard indeling: straat + huisnummer.

Ik heb van alles geprobeerd maar het lijkt erop dat ik handmatig het zal moeten fixen met tekst naar kolommen.

Ik ben nu nog even de drukker aan het pushen om het anders aan te leveren. bedankt iig.. mochten er nog suggesties zijn, graag!

« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/02, 09:46:23 »
Wat u wil, houdt werkelijk niks in onder Windows en MS Excel. Voor mijn part zet u uw bestand op een fileserver en zend u mij de link door via mail. Ikzelf ben nog niet genoeg thuis in Linux.

Offline WardB

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/02, 10:00:58 »
Als het niets inhoudt kun je me dan de hulp bieden via dit forum? Ik ga dit document niet verspreiden. Sorry.

Offline MataS

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/02, 15:38:30 »
Die [:digit:] staat voor een willekeurig cijfer, dus 0-9. Ik heb gebruik gemaakt van een reguliere expressie, je kunt [:digit:] ook vervangen door [0-9]. [:digit:]{4} wil zeggen dat de computer naar 4 cijfers achter elkaar moet zoeken.

Je zegt dat de formule in een fout resulteert. Staat er ook bij welke fout?

« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/02, 15:52:30 »
Citaat van: WardB
Als het niets inhoudt kun je me dan de hulp bieden via dit forum? Ik ga dit document niet verspreiden. Sorry.
U hoeft zich niet te excuseren, alle begrip. Het is niet logisch dat er in dezelfde cel een nieuwe regel wordt begonnen. Dit heeft een oorzaak. Deze oorzaak vult u in om een nieuwe kolom te nemen bij het importeren van externe gegevens in een nieuwe werkmap. Mogelijks moet u nog gebruik maken van de functies tekst.samenvoegen of spaties.verwijderen of indirect (alnaargelang het resultaat, meestal is het direct goed.) of ... Eens de gegevens gesplitst zoals het hoort, kan u in uw oorspronkelijk werkblad een verwijzing aanbrengen of kiezen voor kopiëren en de waarden plakken.