Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: alsa/pulse-audio problemen  (gelezen 2143 keer)

alsa/pulse-audio problemen
« Gepost op: 2008/10/01, 13:48:15 »
Hallo,

Sinds kort heb ik problemen met het geluid. Ik gebruik intrepid, maar voorheen deed het bij intrepid gewoon normaal.
Bij Urban Terror ( game ) krijg ik:

Citaat
E: stream.c: Assertion 's' failed at pulse/stream.c:971, function pa_stream_drain(). Aborting.
Vaak bij een muziekspeler krijg ik ook een error van failed to connect stream. Ze ik bij het geluid de boel op 'autodetectie', dan krijg ik de volgende error:

Citaat
audiotestsrc wave=sine freq=512 ! audioconvert ! audioresample ! gconfaudiosink: Failed to connect stream: Invalid argument
Zodra ik de hardware op HDA Intel ALC883 Analog (OSS) zet, dan werkt het geluid gewoon prima. Echter wil dat leuke spelletje dan niet werken.  Heeft iemand een oplossing?

Ik dank u bij voorbaat zeer :)

edit
Uit mijn user.log:
Sep 30 18:21:01 koen-laptop pulseaudio[9645]: ltdl-bind-now.c: Failed to find original dlopen loader.
Sep 30 18:21:01 koen-laptop pulseaudio[9645]: main.c: setrlimit(RLIMIT_NICE, (31, 31)) failed: Bewerking niet toegestaan
Sep 30 18:21:01 koen-laptop pulseaudio[9645]: main.c: setrlimit(RLIMIT_RTPRIO, (9, 9)) failed: Bewerking niet toegestaan
Sep 30 18:21:01 koen-laptop pulseaudio[9645]: alsa-util.c: Error opening PCM device hw:0: Apparaat of hulpbron is bezig
Sep 30 18:21:01 koen-laptop pulseaudio[9645]: module.c: Failed to load  module "module-alsa-sink" (argument: "device_id=0 sink_name=alsa_output.pci_8086_27d8_alsa_playback_0"): initialization failed.
Sep 30 19:38:10 koen-laptop bonobo-activation-server (koen-11724): could not associate with desktop session: Failed to connect to socket /tmp/dbus-38N6FDA2h5: Verbinding is geweigerd
Sep 30 19:38:14 koen-laptop bonobo-activation-server (koen-11920): could not associate with desktop session: Failed to connect to socket /tmp/dbus-38N6FDA2h5: Verbinding is geweigerd
Oct  1 11:22:26 koen-laptop pulseaudio[6521]: ltdl-bind-now.c: Failed to find original dlopen loader.
Oct  1 11:22:27 koen-laptop pulseaudio[6521]: main.c: setrlimit(RLIMIT_NICE, (31, 31)) failed: Bewerking niet toegestaan
Oct  1 11:22:27 koen-laptop pulseaudio[6521]: main.c: setrlimit(RLIMIT_RTPRIO, (9, 9)) failed: Bewerking niet toegestaan
Oct  1 11:22:27 koen-laptop pulseaudio[6521]: alsa-util.c: Error opening PCM device hw:0: Apparaat of hulpbron is bezig
Oct  1 11:22:27 koen-laptop pulseaudio[6521]: module.c: Failed to load  module "module-alsa-sink" (argument: "device_id=0 sink_name=alsa_output.pci_8086_27d8_alsa_playback_0"): initialization failed.
Oct  1 14:09:34 koen-laptop pulseaudio[6661]: ltdl-bind-now.c: Failed to find original dlopen loader.
Oct  1 14:09:34 koen-laptop pulseaudio[6661]: main.c: setrlimit(RLIMIT_NICE, (31, 31)) failed: Bewerking niet toegestaan
Oct  1 14:09:34 koen-laptop pulseaudio[6661]: main.c: setrlimit(RLIMIT_RTPRIO, (9, 9)) failed: Bewerking niet toegestaan
Oct  1 14:09:35 koen-laptop pulseaudio[6661]: alsa-util.c: Error opening PCM device hw:0: Apparaat of hulpbron is bezig
Oct  1 14:09:35 koen-laptop pulseaudio[6661]: module.c: Failed to load  module "module-alsa-sink" (argument: "device_id=0 sink_name=alsa_output.pci_8086_27d8_alsa_playback_0"): initialization failed.
Edit2
Probleem deels gefixed met http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=866965
Echter geeft flash nog geen geluid.

Edit 3
Firefox geeft dus de error:
ALSA lib pcm_pulse.c:629:(pulse_prepare) PulseAudio: Unable to create stream: Invalid argumentEdit 4
Net toen ik IRC wilde openen op het alsa kanaal en nog een keer de boel op autodetectie zette, werkte het opeens weer. Helaas kan ik de oplossing niet met jullie delen, want ik heb geen idee wat het nu heeft opgelost. Alleen het commando 'pulseaudio -k && pulseaudio -vv' wat het resultaat 'W: ltdl-bind-now.c: Failed to find original dlopen loader.' heb ik als laatste geprobeerd.

Voorlopig laat ik dit draadje op onopgelost omdat ik niet weet of het geluid nu stable is.

« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/02, 15:19:23 »
Helaas is het probleem weer terug gekeerd. Geprobeerd alsa en pulseaudio te verwijderen en overnieuw te installeren, maar ook met weinig resultaat. Heeft iemand nog een idee?

Edit
OK..
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=929641&page=3

pulseaudio -k; sleep 4; pulseaudio -vvLaat het dus ook weer werken. Ik heb het bij "sessies" toegevoegd zodat het bij het opstarten gebeurd. Volgens dat draadje wordt pulseaudio hierdoor totaal gekilled en opgestart in logmode. Is logmode dan de enige manier om de boel werkend te krijgen? Want bij een verse start van de pc lijkt me het overbodig om pulseaudio geheel overnieuw te starten.

Ik wacht nog even af wat er gebeurd, en laat dit draadje dus voorlopig nog op niet-opgelost.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/02, 16:58:22 »
Citaat van: vlerknozem
Ik gebruik intrepid,
Verkeerde subforum.... Dit hoort thuis in het Test forum.
Tot eind deze maand nog, in elk geval!  :-)

Offline ubby

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/02, 18:23:53 »
In de huidige versie zijn er ook al problemen met Pulse audio.
Omdat dit nog niet de definitieve release is is het misschien verstandig om een melding van een bug te doen op https://launchpad.net/

Offline Mij

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/02, 18:42:43 »
Citaat van: ubby
In de huidige versie zijn er ook al problemen met Pulse audio.
Omdat dit nog niet de definitieve release is is het misschien verstandig om een melding van een bug te doen op https://launchpad.net/
De bug is al bekend

« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/02, 23:08:02 »
Citaat van: pjotr123
Ja, je hebt gelijk :)

Mijn laatste linkje had ik geloof ik ook van launchpad. In ieder geval werkt het met sessies niet. Is er een andere mogelijkheid om het commando van die link te doen bij het starten van de laptop? Misschien moet ik het via gnome-terminal doen, alleen moet die dan altijd open staan. Maar dat is ook geen probleem.

In voorgaande versies had ik dit probleem overigens niet. Alleen het probleem dat het geluid soms niet meer werkte bij alle GUI apps. Cmus en mp3blaster gaven wel gewoon geluid.

Offline Mij

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/02, 23:16:18 »
Citaat van: vlerknozem
Citaat van: pjotr123
Ja, je hebt gelijk :)

Mijn laatste linkje had ik geloof ik ook van launchpad. In ieder geval werkt het met sessies niet. Is er een andere mogelijkheid om het commando van die link te doen bij het starten van de laptop? Misschien moet ik het via gnome-terminal doen, alleen moet die dan altijd open staan. Maar dat is ook geen probleem.

In voorgaande versies had ik dit probleem overigens niet. Alleen het probleem dat het geluid soms niet meer werkte bij alle GUI apps. Cmus en mp3blaster gaven wel gewoon geluid.
jup in Systeem --> Voorkeuren --> Sessies --> Toevoegen --> Command die opdracht toevoegen.
update: o ik las het verkeerd :p

misschien door het aan het einde van
/etc/init.d/rc.local
toe te voegen.

« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/02, 23:34:43 »
Citaat van: doan
misschien door het aan het einde van
/etc/init.d/rc.local
toe te voegen.
Thanx