Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: commandos voor systeeminfo  (gelezen 1583 keer)

msjonathan

  • Gast
commandos voor systeeminfo
« Gepost op: 2008/09/30, 19:54:17 »
hoi

Ik moet voor school op een linux systeem via de commando regel de systeeminfo van een pc vinden.
Zoals computernaam, HDD's, memory, cd/dvd, usb, ...

Weet soms iemand van jullie welke commandos ik daar voor zou kunnen gebruiken?

en nog een 2e vraagje: ik wou mijn ip adres opvragen dus ik deed: ifconfig maar dat werkte niet (hij zei dat het
commando niet gevonden was. Wat deed ik verkeerd?)

Alvast bedankt

Met vele groetjes

Offline siegi

  • Lid
commandos voor systeeminfo
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/30, 20:14:29 »
Als je die opdracht voor school hebt gekregen, dan lijkt me dat men van jouw verwacht dat je zelfstandig leert zoeken. Als je later systeembeheerder ofzow bent zal je ook niet voor elk klein vraagje teruggrijpen naar een forum...
De dingen die je vraagt zijn gemakkelijk op internet te vinden. Zelfs in de zoekfunctie van dit forum vind je al veel terug.
Het commando ifconfig zou normaal wel moeten werken, toch zeker op ubuntu sytemen.

msjonathan

  • Gast
commandos voor systeeminfo
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/30, 20:21:25 »
ok, maar mischein kan je deze vraag beantwoorden
ik heb per ongeluk de "start" balk verwijderd, waar ik de snelkoppelingen naar programma's heb en menu, configuratie

Die is nu weg, maar hoe kan ik die terug krijgen? Wnt ik kan niet meer aan mijn config scherm of terminal?

Offline siegi

  • Lid
commandos voor systeeminfo
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/30, 21:07:08 »
Klik op het onderste paneel dat je nog hebt.
Paneel toevoegen.
Je krijgt nu een extra paneel hierin kan je met rechtse klik toevoegen aan paneel applets aan toevoegen.

Offline vanadium

  • Lid
commandos voor systeeminfo
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/30, 21:11:19 »
Een fantastisch werk van Belgische en Vrouwelijke makelij waar je op een leuke manier een flinke (werkelijk een flinke) dosis linux systeemkennis kan opdoen is http://tille.garrels.be/training/ubuntu/

Het antwoord op jou vraag krijg je al in één van de eerste hoofdstukken.

De Nederlandse tutorial waar ik naar verwijs is gebaseerd op een schitterende Engelse bijdrage, die al vele jaren op The Linux Documentation Project staat (zeker al van in mijn Mandrake periode drie jaar geleden): http://tldp.org/guides.html (en nog steeds frequent bijgewerkt wordt).

Tweede vraag: wellicht maakte je een typfout.