Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Error while deleting prullenbak  (gelezen 2210 keer)

Offline John K

  • Lid
Error while deleting prullenbak
« Gepost op: 2008/09/30, 16:51:23 »
Wanneer ik de prullenbak wil legen krijg ik de volgende mededeling;

"/media/USERNAME...otmail.url" cannot be deleted because you do not have permissions to modify its parent folder.

Ik heb alle tips in dit forum al geprobeerd. Is er nog een oplossing of opnieuw installeren.

John K

Error while deleting prullenbak
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/30, 17:03:54 »
Met het commando gksudo nautilus in een terminal start Nautilus op met rootrechten. Heb je dat ook geprobeerd?
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline Mikkel

  • Lid
Error while deleting prullenbak
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/30, 17:11:04 »
Je zou (als root) ook de .Trash van zowel de gebruiker (/home/gebruikersnaam/.local/share) als van root (/root/.local/share) kunnen verwijderen. Een volgende keer dat je iets naar de Prullenbak stuurt, wordt er automatisch een nieuwe .Trash aangemaakt.

Offline John K

  • Lid
Error while deleting prullenbak
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/30, 17:36:45 »
Maar nautilus zegt dat zoawel de Trash van root als van de gebruiker leeg zijn????

John K

Error while deleting prullenbak
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/30, 17:55:15 »
"...you do not have permissions to modify its parent folder."

Kan het zijn dat de link van een share van een Hotmail map is? Dan kun je misschien daar eens inloggen en kijken of het dan wel wil. Of van een verwijderbaar medium?

Met rootrechten in Nautilus zou je nu die link nu toch kunnen zien in de map /media? Je hebt geen rechten om dat te verwijderen dus kan het niet in de prullenbak zitten.

Er is nog wel een andere manier. Met de cd van Ubuntu opstarten en het dan verwijderen. Of dit een goed idee is weet ik niet omdat ik niet weet waar de link vandaan komt.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline John K

  • Lid
Error while deleting prullenbak
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/30, 18:04:50 »
Citaat van: prikkebeen2
"...you do not have permissions to modify its parent folder."

Kan het zijn dat de link van een share van een Hotmail map is? Dan kun je misschien daar eens inloggen en kijken of het dan wel wil. Of van een verwijderbaar medium?

Met rootrechten in Nautilus zou je nu die link nu toch kunnen zien in de map /media? Je hebt geen rechten om dat te verwijderen dus kan het niet in de prullenbak zitten.

Er is nog wel een andere manier. Met de cd van Ubuntu opstarten en het dan verwijderen. Of dit een goed idee is weet ik niet omdat ik niet weet waar de link vandaan komt.
Het zijn allemaal oude bestanden met favorieten, data, program files, documents and settings en weet ikwat niet allemaal meer. Hoe kom ik vanaf de Live cd in de juiste map? Weer met Nautilus - Filesystem etc?

John K

Error while deleting prullenbak
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/30, 18:13:34 »
Ja, bij locaties staan de partities wel. Als je er op klikt mounten ze automatisch.
Als het niet lukt door gebrek aan rechten moet je in een terminal even rootrechten verkrijgen. met sudo passwd kun je dat doen. Er wordt dan gevraagd om een nieuw password en een bevestiging. Dan open je de partitie evt. weer met gksudo nautilus. Nu moet het lukken.

Als de partitie weg kan kun je ook met gparted de partitie verwijderen en opnieuw aanmaken. Ik weet zo niet uit het hoofd meer of die standaard meekomt als je van cd opstart. Je kunt het wel installeren via Synaptic.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Error while deleting prullenbak
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/30, 18:15:58 »
Citaat van: prikkebeen2
Als het niet lukt door gebrek aan rechten moet je in een terminal even rootrechten verkrijgen. met sudo passwd kun je dat doen. Er wordt dan gevraagd om een nieuw password en een bevestiging. Dan open je de partitie evt. weer met gksudo nautilus. Nu moet het lukken.
Die stap met "sudo passwd" is overbodig.... Alleen "gksudo nautilus" is genoeg.  :-)

Error while deleting prullenbak
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/30, 18:28:08 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: prikkebeen2
Als het niet lukt door gebrek aan rechten moet je in een terminal even rootrechten verkrijgen. met sudo passwd kun je dat doen. Er wordt dan gevraagd om een nieuw password en een bevestiging. Dan open je de partitie evt. weer met gksudo nautilus. Nu moet het lukken.
Die stap met "sudo passwd" is overbodig.... Alleen "gksudo nautilus" is genoeg.  :-)
Dank Pjotr. Het is een rechtenvrije partitie geworden als je van cd opstart. Hoe simpel kan het soms zijn. Zucht. :)
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline John K

  • Lid
Error while deleting prullenbak
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/30, 19:26:49 »
Het lijkt erop dat ik geen rechten heb om de bestanden te verwijderen. Wanneer ik in de disk kijk welke ik leeg wil maken staan er verschillnde tussen die ik nite mag verplaatsen, weggooien etc. Wanneer ik dan op eigenscappen klik en naar rechten ga kan ik de rechten aanpassen en kan ik wel verwijderen. Nu lijkt het me heel vervelend dat wanneer ik 100 bestanden moet weggooien ik 50 daarvan moet aanpassen.

Ik heb ooit eens een backup van van een schijf op een usb stick gezet, en toen ik deze bestanden vanaf de usb stick wederom terug had teruggezet op de schijf had ik geen rechten meer bestanden aan te passen etc. en moest ik dit per bestand opgeven. Dit is erg tijdrovend. Dit gebeurt zowel bij windows als bij Ubuntu Linux (bemerk ik nu dus).


Is er een manier om deze rechten aan te passen voor een hele serie bestanden?

John K

Error while deleting prullenbak
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/30, 19:39:07 »
En als je dat wel met rootrechten doet, wil het ook niet?
Je kunt bij Nautilus onder de Voorkeuren, tabblad Lijstkolommen de eigenaar aanvinken voor weergave. Dan zou je de bestanden kunnen sorteren op eigenaar. Misschien dat dat de pijn een beetje verlicht.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline John K

  • Lid
Error while deleting prullenbak
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/30, 19:50:29 »
Met rootrechten lukt het ook niet in eerste instantie. De Trash bleef vol. Toen ik opnieuw opstarte was Trash leeg, maar toen ik andere bestanden wilde weggooien in Trash kwamen de bestanden die eerder na opstart verwijderd waren toch weer terug!

Ik heb jouw tips opgevolgd, ik zal zien wat het doet.

John k

Offline John K

  • Lid
Error while deleting prullenbak
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/30, 20:02:07 »
Op het bestands icoontje staat een slotje afgebeeld en ik kan wel openen maar niet verwijderen in de partitie waar dit betand staat. Wanneer ik op permissies klik staat dat alleen root rechten heeft en ik kan niet eens de permissie aanpassen. Maar als ik dit bestand versleep naar naar het bureaublad mag ik wel permissies veranderen. Hoe verander ik permissies voor een hele disk in nautilus?

John K

Error while deleting prullenbak
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/30, 20:49:44 »
Goede vraag. Dat gaat niet op een normale manier lukken. Gebruik  je de optie verwijderen of in prullenbak gooien? De optie verwijderen kun je via de voorkeuren van Nautilus laten verschijnen.
En doe je dit vanaf de cd of vanuit je Linux op je harddisk? Met de cd zou het toch moeten lukken, dan zijn de rechten niet gekoppeld aan het bestand systeem zoals Pjotr ook opmerkte.
Ik weet niet of het een optie is, maar ik zou de data naar een andere partitie kopiƫren en de partitie die dwars licht verwijderen. Daarna kun je dan de rechten aanpassen.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Error while deleting prullenbak
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/30, 20:56:48 »
Waarom doen jullie allemaal zo moeilijk? Deze manier is veel makkelijker:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/28978