Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dexia Netbanking (java probleem gok ik)  (gelezen 7490 keer)

`GooZ

• Gast
Dexia Netbanking (java probleem gok ik)
« Gepost op: 2006/09/04, 14:43:37 »
Wanneer ik netbanking wil proberen op http://netbanking.dexia.be/ stoot ik op een probleem, dat ik hier zo goed mogelijk ga proberen uit te leggen, maar ik denk dat iedereen dat wel heeft bij het surfen naar deze link en het klikken op 'nederlands'.

Als ik op 'nederlands' heb geklikt installeert hij perfect de benodigde bestanden, en zou ik enkel firefox nog moeten herstarten. Wanneer ik dat gedaan heb, kan ik geraken tot op een scherm met daarop 'Welkom in Net banking' en linksonder in beeld een java applet die niet wil laden (geeft een rood kruisje). Ik heb de probleemoplosser van de site zelf al geprobeerd, maar dit hielp niets. Ik geef nu de info die ik aan de probleemoplosser heb gegeven (of die hij zelf gedetecteerd had):

• Uw browserinstellingen voor JavaScript zijn correct.
  • U beschikt over Java Virtual Machine (JVM).
  • Ik krijg geen foutmelding met deze code APPLICATION/ xxxx/ yyyyyy.
  • Net Banking detecteerde uw Linux besturingssysteem als zijnde: Linux i686 [X11; nl]
  • Net Banking detecteerde dat u 'Netscape (of Mozilla)' als browser gebruikt
  • Net Banking detecteerde dat u versie '5.0 ' van Mozilla gebruikt. (is dus gewoon firefox 1.5)
  • Uw browser instellingen voor Java zijn correct.
  • Ik werk met

Offline zappa

• Lid
    • http://www.c3c.be
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/04, 14:53:47 »
Kennywest heeft dat opgelost. Hij heeft hij dat een jaar geleden eens gezegd, maar dat ben ik toch wel vergeten ;)
I'll check.

Offline kennywest

• Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/04, 15:07:32 »
Ik heb inderdaad dat probleem ook gehad. Ergens op de netbanking site kan je een manual downloaden voor Linux. Lees deze _heeeeel_  nauwgezet en volg alle instructies. Daarna zal het werken. Ik wil u wel helpen, maar die manual ligt thuis (en ik zit nu op het werk) :(
BTW, netbanking is vervangen door netdirect ... met een securID.

Offline kennywest

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/04, 15:09:05 »
@leoquant: neen. Dat gaat alleen over installatie van de jdk. Om netbanking aan de praat te krijgen moet je in trust-stores klooien.

« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/04, 15:14:04 »
Ik heb ook dexia en ook opgelost via de manual in de netbanking FAQ

Groeten,
Arvid

`GooZ

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2006/09/04, 15:16:00 »
Hmm... ik zie idd ook net dat Netbanking vervangen is door Netdirect. Heb je dit zelf al eens geprobeerd, werkt dit zonder enig probleem onder Ubuntu? Want aangezien er een kaartlezer ed benodigd zijn betwijfel ik dit een beetje.
Weet je ook of deze kaartlezer veel kost bij aanschaf bij de bank?

EDIT: Silly me, ik had net evengoed op de site kunnen kijken. De kaartlezer kost

Offline kennywest

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2006/09/04, 15:25:59 »
De kaartlezer is niet verbonden met de PC. Het is een soort secur ID. Het ding genereert op basis van een challenge en uw kaart een nieuwe token die je kan intokkelen op de site. Vergelijk het met een proton lezer met wat extra knopjes ;)

`GooZ

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2006/09/04, 15:27:15 »
Ah ok, zo ver had ik mij er dus nog niet in verdiept. Erg bedankt voor de handige info! Ik ga er meteen wat meer over opzoeken. Nogmaals: bedankt :p

« Reactie #9 Gepost op: 2006/09/04, 15:33:32 »
Normaal gezien kan je oude methode ook nog gebruiken.
maw parrameters (op HD, CD of Floppy) + Wachtwoord.
Maar die kaart lijkt me wel iets. Ik ga er ook eens achter horen.
Ik denk dat Fortis al zo een tijdje werkt.

Vriendelijke groeten,
Arvid

OT: nu even terug aant werk of de baas gaat me weer monitoreren (is dat een woord?)

Benny

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2006/09/04, 15:34:52 »
Probeer eens java web start .
Heb ook dexia op mijn ubuntu en deze werkte met java web start 1.4

socratux

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2006/09/04, 15:36:31 »
Citaat van: `GooZ
Erg overzichtelijke site van Dexia, maar duidelijk niet voor ongeduldige ADHD-tieners die opgegroeid zijn met flitsende spelletjes en epileptische-aanvallen-veroorzakende beelden. Grmbl. Excuses!
:lol:

Firebird

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2006/09/05, 02:09:57 »
Hey `Gooz, ik denk dat ik exact hetzelfde problem gehad heb en het uiteindelijk heb kunnen oplossen. Bij mij ging het over een fout in de standaardconfiguratie. Je weet het ondertussen wss wel al, maar Net Direct krijg je tussen nu en februari thuis als je Netbanking al hebt :). Here goes... ('s in het engels omdat'k dit ooit eens op een site gezet heb)

Description

If you haven't received your Direct Net packet yet and you're forced to use Net Banking in Ubuntu, this might interest you. I don't know if this problem can be reproduced, but after installation of the Java Runtime the software simply wouldn't start. An 'init failed' error message was all that appeared in the lower-left corner of my screen.

Details

Installing Java is an easy job: follow the instructions in the Unofficial Starter Guide. When this is done, proceed to Net Banking and let the software install. Close and restart your browser as demanded and visit Net Banking again. If you are unlucky, you should now see an 'init failed' message in your status bar. Confirm that you have the same problem by right-clicking the applet that didn't load, and choosing 'open console'. About halfway through the log, it should say 'ClassNotFoundException: dexia.gewb.localHttpGui.HttpApplet'.

I know of 2 possible solutions to this problem, neither of which require much work.
Solution 1

In Gnome, go to the System menu and choose Preferences -> Sun Java 5.0 Plugin Control Panel. Click the 'Java' pane and the 'View...' button in 'Java Applet Runtime Settings'. In the window that opens you should see one line with empty Java Runtime Parameters. Add as parameters the following:

-cp /home/yourusername/java/classes

and click OK. Don't forget to substitute your username, it's what you use to login in Ubuntu . Restart your browser and try again. If this doesn't work, go to solution 2.

Solution 2

Be advised, this solution should only be used for computers with only one Net Banking user, although it shouldn't be hard to change this. When listing the applet's properties, I noticed 1) the path I set in the Applet Runtime Settings wasn't included and 2) the used 'classes' path didn't even exist. I chose to correct the second problem. Open a terminal and type

cd /usr/lib/jvm/java-1.5.0-sun/jre

Now verify that the directory 'classes' doesn't exist by typing

ls classes

An error message should appear. If and only if this is the case, create a symlink to the path we specified before (don't forget to substitute your username) by entering

sudo ln -s /home/yourusername/java/classes classes

You'll have to enter the sudo password because this directory isn't writable to normal users. If all went well, you should now be able to use Net Banking .