Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc  (gelezen 400752 keer)

Re: Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #700 Gepost op: 2010/03/07, 20:01:45 »
KMess +100000 :)

Offline smoke_me

• Lid
« Reactie #701 Gepost op: 2010/03/08, 17:55:04 »
Ondanks dat ik nog niet zo lang Ubuntu gebruik, heb ik de standaard versie al wat aangepast.
Voor audio: VLC player
Cd's / DVD's branden: K3b
Firewall: Firestarter
Torrents: Transmission
Voor de kleine jongen thuis: Gcompris
Tekstverwerking uiteraard Openoffice!!

« Reactie #702 Gepost op: 2010/03/15, 18:19:12 »
mijn favorite progjes:D

audio libary: amarok
video player: smplayer (ziet er heel mooi uit en speelt net zoveel af als vlc)
torrent: qbittorrent (met dit programma kan je ook naar torrents zoeken over verschillende sites)
usenet: pan
msn: amsn
video editing: kdenlive
video converting: mencoder
irc: konversation
webrowser: firefox
e-mail:thunderbird
3d bureaublad: compiz fusion (het absolute programma voor 3d bureaubladen en effecten)
sun virtualbox: (superhandig als je even een programma nodig hebt wat alleen in windows kan)

De rede voor mij video progjes is dat mijn pc aan mijn 32" (82 cm) tv staat aangesloten via hdmi dus dan kan ik super films kijken in full HD :D

« Reactie #703 Gepost op: 2010/03/16, 19:51:27 »
Vuze
Kmess

Voor de rest vrij standaard  :). Ookal heb ik al enorm veel programma's gedownload via de bronnen...

« Reactie #704 Gepost op: 2010/03/24, 20:32:47 »
In mijn Windows tijd zocht ik altijd programma's die ik niet hoefde te installeren en dan het liefst zo klein mogelijk.

Onder Ubuntu vind ik per ongeluk een paar hele leuke kleine pareltje die misschien meer mensen kunnen bekoren:
EasyConverter v0.3a: http://raymii.org/cms/index.php?title=EasyConverter_v0.3a = Voor het snel converteren van een mapje audiobestanden.
Poptray Minus http://server-pro.com/poptrayminus/ = Check je pop-mail in de tray.
Radiotray http://radiotray.sourceforge.net/ Radiospelertje in de systemtray.

Wie meer van dit soort programmaatjes weet. Ik hou ik me aanbevolen.

Japie Krekel

Offline Zjivago

• Lid
« Reactie #705 Gepost op: 2010/03/26, 16:14:05 »
NVU webdesign

Waarschijnlijk een stomme vraag... (maar die moeten er ook zijn) : zou je een website die je in Dreamweaver gemaakt hebt achteraf kunnen verder bewerken met bijvoorbeeld NVU ?

De bedoeling is dus om de overstap te maken van Windows naar Linux. Maar zo makkelijk is dat allemaal niet. En welk prog. is een waardige vervanger voor FileZilla ?

Je blijft inderdaad met een boel vragen zitten bij een overstap.

« Reactie #706 Gepost op: 2010/03/26, 16:15:55 »
FileZilla is er ook gewoon voor Liinux.

NVU is vervangen door Kompozer (ongeveer hetzelfde, maar dan meer bugfixes etc.). Of ge daarmee Dreamweaver bestanden kunt bewerken weet ik niet.

Offline Zjivago

• Lid
« Reactie #707 Gepost op: 2010/03/26, 16:18:57 »
Toch bedankt voor je antwoord. Da's vriendelijk !  ;)

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
« Reactie #708 Gepost op: 2010/03/26, 16:31:02 »

NVU is vervangen door Kompozer (ongeveer hetzelfde, maar dan meer bugfixes etc.). Of ge daarmee Dreamweaver bestanden kunt bewerken weet ik niet.

Filezilla heb je niet eens nodig. In Nautilus (verkenner) zit al standaard een ftp client. Type maar eens in de adresbalk (CTRL+L) ftp://server dan krijg je deze gewoon als map te zien in nautilus. Je kunt er een snelkoppeling van maken in de mappenlijst als je wilt.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

« Reactie #709 Gepost op: 2010/03/26, 19:58:31 »

Filezilla heb je niet eens nodig. In Nautilus (verkenner) zit al standaard een ftp client. Type maar eens in de adresbalk (CTRL+L) ftp://server dan krijg je deze gewoon als map te zien in nautilus. Je kunt er een snelkoppeling van maken in de mappenlijst als je wilt.
Het is trouwens niet specifiek  Nautilus. gvfs is het systeem dat hiervoor zorgt. De meeste Gnome applicaties zijn zo aangepast dat ze hiervan gebruik kunnen maken. in ~/,gvfs zijn de gemounte locaties te zien.

Offline Idzme

• Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
« Reactie #710 Gepost op: 2010/04/07, 21:54:57 »
www.xmarks.com

fantastische plugin voor firefox, chrome en alle andere webbrowsers. Hiermee kun je je bookmakrs synchroniseren tussen verschillende browsers en pc's. Werkt super!! ben hier heel erg blij mee omdat ik op verschillende pc's werk met meerdere webbrowsers. altijd gedoe met het terugvinden van bookmarks: "op welke pc stonden ze nou ook al weer...oh nee, andere browser..." OPgelost met xmarks...

echte aanrader
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline Tom

• Lid
« Reactie #711 Gepost op: 2010/04/07, 21:56:32 »
Gebruiken we al heel lang hier.
Maar inderdaad een fijn progje (addon). :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #712 Gepost op: 2010/04/07, 22:13:11 »
www.xmarks.com

fantastische plugin voor firefox, chrome en alle andere webbrowsers. Hiermee kun je je bookmakrs synchroniseren tussen verschillende browsers en pc's. Werkt super!! ben hier heel erg blij mee omdat ik op verschillende pc's werk met meerdere webbrowsers. altijd gedoe met het terugvinden van bookmarks: "op welke pc stonden ze nou ook al weer...oh nee, andere browser..." OPgelost met xmarks...

echte aanrader

Je kunt met de BYOS (bring your own server) versie ook op je eigen server opslaan, voor de wantrouwigen onder ons ;), Net als met syncplaces en Mozilla Weave.
« Laatst bewerkt op: 2010/04/08, 00:39:15 door AptlyNamed »

Offline Idzme

• Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
« Reactie #713 Gepost op: 2010/04/07, 22:42:05 »
Gebruiken we al heel lang hier.
Maar inderdaad een fijn progje (addon). :D

aha sorry ;-)
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #714 Gepost op: 2010/04/07, 23:09:27 »
Ik gebruik xmarks ook, maar toen ik deze ook installeerde in chrome liep de boel spaak.
Misschien lag het aan mij, maar wees gewaarschuwd.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline Tom

• Lid
« Reactie #715 Gepost op: 2010/04/07, 23:15:00 »
Is dacht ik nog niet helemaal klaar voor Chrome.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline elendil

• Lid
« Reactie #716 Gepost op: 2010/04/08, 02:57:12 »
Mijn lijstje met programma's ook maar even :)

Wat ik dagelijks/regelmatig gebruik staat in de bovenste werkbalk van links naar rechts;

Firefox, Thunderbird, Skype, Teletekstbrowser, Transmission, Brasero, Rhythmbox, Kompozer en Gnome Commander
Oja, en Google Earth op m'n buroblad en BOINC op het tweede blad.

-=[ Not all those who wander are lost ]=-

Offline Joshua822

• Lid
« Reactie #717 Gepost op: 2010/04/08, 14:00:34 »
Een leuk trucje: om een zelfgemaakte map aan het "Locaties"-menu toe te voegen ga je in Nautilus naar de map die je wilt toevoegen, en druk je de toetsencombinatie Ctrl + D in. Nu zie je links in Nautilus de map onder de scheidingsstreep in het witte gedeelte verschijnen. Als je de map weer weg wilt uit het "Locaties"-menu, moet je hier met de rechtermuisknop op die map klikken en "Verwijderen" uit het contextmenu kiezen.

« Reactie #718 Gepost op: 2010/04/08, 14:06:02 »
Kan ook via Bladwijzers->Bladwijzer toevoegen...

In een bestandsselectie dialoog staat er ook een knop "Toevoegen" onder de lijst met mappen, deze voegt ook de geselecteerde map toe als bladwijzer.

Offline eliesen

• Lid
    • Steunpunt Lichtenvoorde
« Reactie #719 Gepost op: 2010/04/08, 14:48:54 »
Wat ik zelf altijd als eerste installeer is Midnight Commander. Was vroeger vervent gebruiker van Norton Commander. Voor degene die het niet kennen het is een filemanager die je in de terminal kunt gebruiken het is te vinden op http://www.midnight-commander.org. Hij staat ook standaard in de repositories van Ubuntu en is te vinden onder mc.

« Reactie #720 Gepost op: 2010/04/08, 14:58:40 »
Wat ik zelf altijd als eerste installeer is Midnight Commander. Was vroeger vervent gebruiker van Norton Commander. Voor degene die het niet kennen het is een filemanager die je in de terminal kunt gebruiken het is te vinden op http://www.midnight-commander.org. Hij staat ook standaard in de repositories van Ubuntu en is te vinden onder mc.

sentiment  ;)

Offline Joshua822

• Lid
« Reactie #721 Gepost op: 2010/04/08, 17:59:09 »
Oh, en hier is nog een tip. Alhoewel het niet puur voor Ubuntu is, is de Firefox extensie UnPlug echt handig voor het downloaden van video's van websites als Youtube.

Trouwens, er is ook een ander trucje om in Ubuntu een video van Youtube te downloaden. Je moet in Firefox naar je Youtube video gaan, hem even volledig laten laden, en dan naar de map /tmp gaan, en daar staat dan een bestand met een naam als [Flash8eFo61] ( dit zal verschillen ). Dit is ook een handig trucje, maar ik vind de Firefox extensie waarnaar ik eerder linkte toch fijner omdat je dan meer opties hebt en tegelijkertijd verschillende video's kunt binnenhalen.

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #722 Gepost op: 2010/04/08, 18:39:51 »
Ik zit heel hard te denken, maar waarom zou je een filmpje van joetjoep moeten downloaden?
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline Joshua822

• Lid
« Reactie #723 Gepost op: 2010/04/08, 19:01:43 »
Citaat
Ik zit heel hard te denken, maar waarom zou je een filmpje van joetjoep moeten downloaden?

Om dat video'tje onderweg te kunnen bekijken ( of beluisteren, als je het gedownloade *.flv bestand converteert naar een formaat dat alleen voor audio bedoelt is ), om uit het video'tje fragmenten te halen die je kan gebruiken in je eigen video's, enzovoort...

Het is voor sommige mensen erg handig om dit te kunnen ;)

Offline mp

• Lid
« Reactie #724 Gepost op: 2010/04/08, 20:01:21 »
Kan ook via Bladwijzers->Bladwijzer toevoegen...

In een bestandsselectie dialoog staat er ook een knop "Toevoegen" onder de lijst met mappen, deze voegt ook de geselecteerde map toe als bladwijzer.
Je kunt als derde mogelijkheid ook gewoon slepen.