Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc  (gelezen 400740 keer)

Offline Ploffie

• Lid
Re: Software must have.... tips, leuke tooltjes, etc
« Reactie #675 Gepost op: 2010/02/06, 14:17:40 »
Waarom zou je met Xmarks niet tevreden zijn?
Trouwens, die Weave is buggy volgens de gebruikers...

https://addons.mozilla.org/nl/firefox/reviews/display/10868
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

« Reactie #676 Gepost op: 2010/02/06, 15:16:51 »
Ik ben blij met Xmarks, voldoet aan mijn wensen en het scheelt een hoop opzoek werk. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #677 Gepost op: 2010/02/06, 15:52:11 »
Ik ben blij met Xmarks, voldoet aan mijn wensen en het scheelt een hoop opzoek werk. :)
Het was maar ten titel van inlichting , ben ook tevreden met Xmarks.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #678 Gepost op: 2010/02/06, 16:19:57 »
Was ook geen kritiek, Tom, slechts een nuancering..

Offline Tom

• Lid
« Reactie #679 Gepost op: 2010/02/06, 16:23:10 »
Was ook geen kritiek, Tom, slechts een nuancering..
Pfff ben ik opgelucht Ploffie , dank je. :-*
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ploffie

• Lid
« Reactie #680 Gepost op: 2010/02/06, 16:26:04 »
Och, het is niets...

« Reactie #681 Gepost op: 2010/02/07, 20:56:30 »
Ik gebruik nu sinds een paar dagen Wbar.

Het is geen dock, maar een application launcher, precies wat ik zocht :).

Het instellen heeft wel een beetje uitzoekwerk gekost, want ik hou er niet van als de icoontjes van die gekke bewegingen gaan maken als ik erover kom met mijn muis.

Zeker een aanrader voor mensen die geen dock willen, maar toch iets aantrekkelijkers dan gewoon starters op het bureaublad of paneel te zetten. Compositing is niet nodig.

Offline Hij

• Lid
« Reactie #682 Gepost op: 2010/02/08, 13:00:03 »
Ik heb ook een paar tips :)

Als eerste heb ik op een computer de nieuwe versie van Deluge 1.2.0 geïnstalleerd via de PPA met webui. Deze webui is echt helemaal geweldig. Omdat die met ajax werkt lijkt het net een normaal programma.
Nu wilde ik Deluge via de webui benaderen met mijn laptop, dat kan natuurlijk met firefox. Maar mij leek het mooier als het net een normaal programma leek dat lokaal op de computer staat.
Hier heb ik een oplossing voor gevonden, namelijk Prism. Dit is gewoon te installeren via Synaptic. Prism is eigenlijk firefox maar draait los staand ervan. Je ziet dan ook alleen de rand en het lijkt net een normale applicatie. Je kan er zelfs starters van maken en die in je menu of panel zetten.

Verder heb ik op mijn computer die is aangesloten op de tv de volgende addon geinstalleerd voor firefox: Fast Dail.
Hiermee kan je visuele bookmarks maken, dit ziet (vind ik persoonlijk) mooi uit en is heel handig voor gebruik met een scherm dat verder weg staat.

Offline Rachid

• Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
« Reactie #683 Gepost op: 2010/02/08, 13:13:10 »
Zeker een aanrader voor mensen die geen dock willen, maar toch iets aantrekkelijkers dan gewoon starters op het bureaublad of paneel te zetten. Compositing is niet nodig.
Ik zet nu altijd icoontjes op mijn paneel. Wat is het voordeel van wbar? Ik zie niet echt een verschil of verbetering...

edit: ik houd trouwens ook niet van die gekke bewegingen :P
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

« Reactie #684 Gepost op: 2010/02/08, 13:58:15 »
Ik wel, ik vindt het alleen niet mooi. :rolleyes:

« Reactie #685 Gepost op: 2010/02/08, 16:43:09 »
@Hij: Jup, webui is echt handig (ik gebruik die van KTorrent) :)

« Reactie #686 Gepost op: 2010/02/12, 06:43:02 »
Is Docky (Gnome-Do) al genoemd?
http://do.davebsd.com/wiki/Docky

« Reactie #687 Gepost op: 2010/02/12, 10:06:08 »
Ja, die is al de revue gepasseerd. Maar beter te veel, dan niet genoemd. :)

« Reactie #688 Gepost op: 2010/02/12, 18:30:17 »
Tja, 'k heb het ook geïnstalleerd, maar in dat vensterke waarin je de toepassingen moet kiezen die op het dock staan kan ik niet scrollen, dat draait helemaal in de soep... :(
Bovendien heb ik zo al mijn gewoonten om documenten en programma's terug te vinden...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

« Reactie #689 Gepost op: 2010/02/19, 23:58:13 »
vast al eens genoemd: pamusb

http://pamusb.org/doc/quickstart

Om het te installeren moet je wel met de commandline aan de slag, maar erg ingewikkeld is het niet. Ik kwam een probleempje tegen, en dat is dat in Ubuntu usb sticks niet gemount worden alvorens een gebruiker inlogt. Dus normaliter kan je deze methode niet gebruiken om in je systeem in te loggen. Maar als je de usb stick automatisch mount met behulp van fstab is dat geen probleem meer.

Wat levert het op?

Je kan een usb stick in je computer (laptop) steken, en je hoeft geen wachtwoorden meer te typen. Je gebruikt je usb stick als het ware als een sleutel voor je computer. Als je pamusb-agent gebruikt kan je er ook voor zorgen dat je computer automatisch in de screensaver stand gaat zodra je de usb-stick eruit haalt, en de screensaver deactiveert als je de stick er weer insteekt. Ook automatisch uitloggen zodra je de "sleutel" verwijderd is mogelijk (gnome-session-save --force-logout).

Ik moet zeggen dat het wel relaxed is als je veel doet waarbij je sudo wachtwoorden nodig hebt. Hoef je die niet steeds in te typen. :) Luiheid dient de mens, en op deze manier wordt het er niet onveiliger op als je geen wachtwoorden intyped. Je hoeft ook niet bang te zijn dat je unieke code van je usb stick "gestolen" wordt. Het systeem maakt gebruik van tijdelijke codes. Dus iedere code dat op de usb stick geplaatst wordt zodat deze herkend kan worden is een uur geldig (kan je ook korter instellen). Zodra de code verlopen is wordt deze bij een volgende keer dat pamusb wordt gebruikt vervangen door een nieuwe code. Daarnaast checked pamusb ook een aantal "fysieke" kenmerken van de usb stick zoals uuid, fabrikant, model e.d. Dus, al met al behoorlijk veilig.
« Laatst bewerkt op: 2010/02/20, 00:03:29 door Thomas de Graaff »

« Reactie #690 Gepost op: 2010/02/20, 21:12:48 »
Sja pjotr123, je blaast hard van de toren maarruh ???
Ik heb picasa al een tijdje draaien en bevalt goed .
Goed scherp beeld, en heel snel.

duszzzzzzz

:P
Ik gebruik het ook, en draait toch aardig goed.

Verder Google Earth
Voor torrents KTorrent
VLc
Supertux (wel een grappig spelletje)
Mijn website over Ubuntu:
http://ubuntufan.org

« Reactie #691 Gepost op: 2010/02/20, 21:28:18 »
Ik vind Picasa Linux wel goed werken, maar een beetje sloom. En ze mogen hem ook native maken.

« Reactie #692 Gepost op: 2010/02/20, 21:44:11 »
Ik vind Picasa Linux wel goed werken, maar een beetje sloom. En ze mogen hem ook native maken.
werkt goed dat is waar , maar hij loopt toch al een eind achter op die van windows
ze mogenheb inderdaad native maken , zou je toch verwachten ze werken zelf met linux , komen chomium os (ook linux) raar toch ...

« Reactie #693 Gepost op: 2010/02/21, 11:37:48 »
@Thomas de Graaff:

blueproximity al eens geprobeert??? hiermee kan je via bluetooth een apparaat instellen (bv je telefoon) en hier een afstand en een commando aan koppellen, loop je bv 7 meter van je pc af kan je bv je desktop op slot zetten.
Het leukste ervan is dat je zelf scripts kan toevoegen die uitgevoerd kunnen worden, best leuk om zo dus je scherm op slot te zetten en je collega's opzadelen met irritante muziek of andere ongein terwijl jij op je gemak op de wc zit, de mogelijkheden (en geintjes) zijn echt onbeperkt. De leukste blijft toch: stuur een bestand naar je collega via bluetooth en behoud de verbinding, stel blueproximity zo in dat er iets leuks gebeurt (bv geluid van een kapotte racewagen) telkens wanneer je collega bij je pc in de buurt komt en geef hem daar de schuld van.....

Nog een topper is realcrypt, gebaseerd op truecrypt maar dan ook met de mogelijkheid om gehele partities te encrypten, behoorlijk handig wanneer je veel vertrouwelijke informatie meesleept op je laptop.

Maar mijn absolute software favoriet blijft LMMS (even iets anders...) de Linux multimedia studio die nu al behoorlijk af begint te geraken en naar mijn mening stukken prettiger werkt dan Fruity loops of andere dure alternatieven
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

« Reactie #694 Gepost op: 2010/02/21, 23:27:33 »
@Thomas de Graaff:

blueproximity al eens geprobeert??? hiermee kan je via bluetooth een apparaat instellen (bv je telefoon) en hier een afstand en een commando aan koppellen, loop je bv 7 meter van je pc af kan je bv je desktop op slot zetten.
Het leukste ervan is dat je zelf scripts kan toevoegen die uitgevoerd kunnen worden, best leuk om zo dus je scherm op slot te zetten en je collega's opzadelen met irritante muziek of andere ongein terwijl jij op je gemak op de wc zit, de mogelijkheden (en geintjes) zijn echt onbeperkt. De leukste blijft toch: stuur een bestand naar je collega via bluetooth en behoud de verbinding, stel blueproximity zo in dat er iets leuks gebeurt (bv geluid van een kapotte racewagen) telkens wanneer je collega bij je pc in de buurt komt en geef hem daar de schuld van.....

Nog een topper is realcrypt, gebaseerd op truecrypt maar dan ook met de mogelijkheid om gehele partities te encrypten, behoorlijk handig wanneer je veel vertrouwelijke informatie meesleept op je laptop.

Maar mijn absolute software favoriet blijft LMMS (even iets anders...) de Linux multimedia studio die nu al behoorlijk af begint te geraken en naar mijn mening stukken prettiger werkt dan Fruity loops of andere dure alternatieven

Blueproximity heb ik tegenwoordig op me laptop erg handig maar wist niet van die scripts :D

« Reactie #695 Gepost op: 2010/02/22, 17:30:12 »
@ Socialdefect, ik heb inmiddels mijn /var, /tmp en swap partities geëncrypt met dm-crypt, luks, en lvm (was een aardige klus omdat ik het bij mijn bestaande werksysteem heb gedaan. Living on the edge.. ;) ). Truecript is niet echt open source, vandaar dat ik dat liever niet gebruik als het niet nodig is. Verder heb ik een documenten partitie met ecryptfs geëncrypt. Encryptie van files itt. partities. Dat is heel handig, want daarmee kan je eenvoudig geëncrypte backups maken. Als ik op Lucid overstap ook een voordeel, want dan kan je veilig data online plaatsen, bijv. in ubuntu one.

Een bluetooth telefoon heb ik helaas niet. Ik had laatst een palm gekocht op marktplaats, maar deze is nooit aangekomen. :(  Dus aan bluetooth scriptjes heb ik niet zoveel, maar het klinkt wel leuk. :D
« Laatst bewerkt op: 2010/02/22, 17:40:38 door Thomas de Graaff »

« Reactie #696 Gepost op: 2010/02/23, 00:43:15 »
marktplaats tja.. het is alleen een optie als je zelf op gaat halen..

« Reactie #697 Gepost op: 2010/02/23, 20:01:53 »
Hoeft niet persé een Palm te zijn hoor ;)

Offline ivo

• Lid
[OPGELOST] watch
« Reactie #698 Gepost op: 2010/02/27, 22:21:21 »
Tip:

Deze week ontdekte ik het programmatje "watch".
We kennen allemaal "top", dat de processen op het systeem laat zien en dit steeds weer refreshed.

Wel, met watch kun je periodiek (default idere twee seconden) een programma laten uitvoeren, waarbij ook de output wordt gerefreshed uiteraard.

Bijvoorbeeld
watch free

Om te zien of je systeem traag wordt vanwege dat swap volloopt ofzo.
Ik kwam op het idee om deze tip te plaatsen omdat ik net een posting van Pjotr las m.b.t. het aanpassen van het swap gedrag van je systeem.

Doe er je voordeel mee..... bekijk man watch
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

« Reactie #699 Gepost op: 2010/03/07, 13:56:42 »
Een paar tips voor Kubuntugebruikers:

1. Choqok (Twitterclient)
2. KMyMoney (erg handig om je persoonlijke financiën in de gaten te houden)
3. Kmess (messenger)
4. Kompozer (voor het bouwen van websites)

En nog een paar spellen:
1. Frozen-Bubble (heeft naar verluidt de ontwikkeling van Woody vertraagd...)
2. Funny Boat
3. Kobo Deluxe
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."