Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: partitie XP-Ubuntu  (gelezen 1568 keer)

ratbones

  • Gast
partitie XP-Ubuntu
« Gepost op: 2008/09/26, 16:37:47 »
Ik ben van zin volgende week ergens Ubuntu te installeren, de live cd getest en alles lijkt te werken.
Ik heb al info gezocht om een dual boot opstelling te maken....
-1 partitie XP : NTFS
-1 partitie root : ext3
-1 partitie swap : ext3
-1 partitie Ubuntu : ext3

Nu zou ik ook een partitie willen maken waar al m'n persoonlijke files (foto's, muziek, films, documenten,...) op komen, waar zowal XP als Ubuntu gebruik van kan maken. In welk file system kan ik die het best indelen?
Werkt Ubuntu goed met NTFS?
Fat32 (geeft wel een probleem met grote bestanden? +4gig van DV video)
ext3, maar dan kan XP er niet aan?

Alles tips en info zijn welkom!

Stijn

partitie XP-Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/26, 16:39:38 »
Ik zou NTFS gebruiken. Ubuntu kan daar prima mee overweg.

Offline tomubuntu

  • Lid
partitie XP-Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/26, 16:41:43 »
Mijn 'gedeelde' bestanden staan ook op een NTFS.
Nooit problemen gehad.

Win kan ook werken met ext3, maar nog nooit geprobeerd.(http://sourceforge.net/projects/ext2fsd )

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
partitie XP-Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/26, 16:50:06 »
Na installatie van een dualboot kan je zonder extra handelingen al je XP bestanden bereiken. De  XP partitie wordt vanzelf gemount onder media en staat gewoon onder Locaties. Mijn persoonlijke data partitie NTFS kon ik zonder verder iets te doen bereiken. Xp kan echter geen ext schijven lezen.
Een van die dingen die mij dit voorjaar zo enthousiast maakten. Met Open office ga je gewoon verder met je oude bestanden.

Succes, houd er rekening mee dat je in het begin vaak ff moet zoeken.
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline mcgyver

  • Lid
partitie XP-Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/26, 22:13:12 »

partitie XP-Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/26, 23:14:13 »
Indien u wenst uw linux partitie te verkennen met Windows is dit een handig tooltje Het werkt perfect, maar het houdt geen rekening met gebruikersrechten die "heilig" zijn in linux.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
partitie XP-Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/26, 23:20:04 »
Citaat van: Pattattezak
Indien u wenst uw linux partitie te verkennen met Windows is dit een handig tooltje Het werkt perfect, maar het houdt geen rekening met gebruikersrechten die "heilig" zijn in linux.
Ik ben erg tegen dit soort spul. Wat je beslist niet wil, is dat Windows met z'n besmette tengels kan komen aan je schone, glanzende Linux.

En dit geeft nog eens een extra argument: het lompe W. houdt nog geeneens rekening met de rechten op de Linuxpartitie. Die zijn er niet voor niks, dat is de basis van de veiligheid in Linux. Het is onprofessioneel en onveilig om W. deze mogelijkheid te geven. Een zware afrader.

el_andalus

  • Gast
partitie XP-Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/26, 23:38:54 »
"Besmette tengels" :D

Ik kom zelfs niet in linux aan mijn windows bestanden die gemount staan onder /media/windows.

Laat staan omgekeerd...

partitie XP-Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/26, 23:48:10 »
Citaat van: pjotr123
Ik ben erg tegen dit soort spul. Wat je beslist niet wil, is dat Windows met z'n besmette tengels kan komen aan je schone, glanzende Linux.
Ergens vind ik dit een zwak argument. Een beetje gedreven Windows gebruiker heeft vlug door als ie een besmetting heeft opgelopen, en de meeste Windows gebruikers hebben een antivirus programma. En een tweede vaststelling: ook al is je Windows besmet en drop je een virus op je linux partitie, deze wordt toch niet aangesproken. En als het virus wordt aangesproken, zit het in een voor hem totaal onbekende werkomgeving. Je hebt dus veel meer kans om je Windows te besmetten dan omgekeerd. (Eigen ervaring!!)
Citaat van: pjotr123
En dit geeft nog eens een extra argument: het lompe W. houdt nog geeneens rekening met de rechten op de Linuxpartitie. Die zijn er niet voor niks, dat is de basis van de veiligheid in Linux. Het is onprofessioneel en onveilig om W. deze mogelijkheid te geven. Een zware afrader.
Linux houdt toch ook geen rekening met de gebruikers rechten in XP? (Waarom zou het ook; XP houdt er zelf geen rekening mee.) Vista is op dit gebied beter. Allé, linux respecteert de gebruikers rechten in Vista, niet omgekeerd.