Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GDM instellen  (gelezen 1513 keer)

Offline kasper2

• Lid
GDM instellen
« Gepost op: 2008/09/23, 18:48:39 »
Ik ben (zoals ik hier wel vaker zie voorkomen) een vrij nieuwe linux gebruiker.
Ik ben nu een tijdje bezig met ubuntu (dualboot met Vista), en ik heb het bijna allemaal naar mijn zin ingesteld.
Ik heb gnome én KDE4 op mijn systeem staan, en ik gebruik bijna alleen nog maar gnome.
Alleen, als ik opstart krijg ik het inlogscherm van kde te zien. Vlak na de installatie van kde4 werd mij wel gevraagd welke display manager ik wou gebruiken, en toen heb ik die van kde4 gekozen (KDM4 ofzo, ik wist niet wat het inhield, dus gewoon ergens op geklikt), maar nu wil ik wel terug naar die van gnome, onder meer omdat ik, als ik in het startmenu op 'quit' klik, ik een aantal opties krijg (Log Out, Lock Screen, Switch User, Suspend en Hibernate), en dus niet its in de trand van Shutdown, wat wel de optie is die ik het meest gebruik. Als ik dan op Log Out of Switch User klik, om in dat inlogscherm te komen en daar op 'uitschakelen' te klikken (wat dus wél kan), sluiten alle vensters, maar kan ik mooi naar mijn bureaublad gaan kijken, zonder dat er iets gebeurt, en de computer nergens meer op reageert. Als ik dan op de aan/uitknop op mijn pc druk, sluit hij linux gewoon op de juiste manier af, maar echt gebruiksvriendelijk vind ik dit niet.

Nog een reden waarom ik terug zou willen naar GDM:
Als ik op System - beheer - aanmeldvenster klik, krijg ik een foutmelding, namelijk:

GDM (GNOME Display Manager) is not running.
You might be using a different display manager, such as KDM (KDE Display Manager), CDE login (dtlogin), or xdm. If you wish to use this feature, then your system will need to be configured to use GDM instead.

Er wordt alleen niet gemeld hoe ik dit kan veranderen, maar ik hoop dus dat er op dit forum iemand is die dat weet.
Alles is relatief

GDM instellen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/23, 19:10:35 »
Hallo. Je kunt bij het inloggen als het goed is een sessie kiezen. Eenmaal daar zal de pc weer de vraag stellen of je daarmee voortaan in wilt loggen. Als je daar ja op antwoord, (standaard sessie maken) kom je voortaan weer automatisch in Gnome terecht.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline kasper2

• Lid
GDM instellen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/23, 19:28:43 »
Ik heb het gelijk geprobeerd (eerst xfce geïnstalleerd, want ik had alleen gnome en kde4), maar hij vroeg bij het inloggen niet welke display manager ik wou gebruiken.
Alles is relatief

GDM instellen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/23, 19:47:55 »
Heb je bij in het inlog scherm ook een knop staan met Sessies er op? Daar zou je moeten kunnen kiezen met welke display manager je opstart.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

GDM instellen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/23, 19:58:19 »
Installeer via Synaptic ¨startup-manager¨ (zonder quotes). Hierin kan heel veel mbt de boot verandert worden.

Offline kasper2

• Lid
GDM instellen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/23, 20:51:43 »
Bedankt voor de reacties.
Ik heb kde (de oude versie) geïnstalleerd, en bij de installatie vroeg hij meteen welke opstartmanager ik wou gebruiken. Daar heb ik gdm geselecteerd, en dat werkt nu. Helaas loopt hij bij het afmelden nog wel vast, maar ik heb in ieder geval een knop met 'Shut Down' in het afsluitmenu.

Startup-manager is inderdaad een nuttig programma'tje, maar helaas niet de optie voor instellen van gdm, ik heb de grub bootloader wel meteen even opgeleukt, dus toch bedankt voor de tip.
Alles is relatief

GDM instellen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/23, 21:59:03 »
in de terminal: gksu gdmsetup
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...