Ik heb momenteel een dual boot Windows XP en Ubuntu 7.10 (Gutsy Gibbon).
Na maandenlang
probleemloos Gutsy te hebben gedraaid, vandaar dat u van mij geen recente posts zult vinden op dit forum

, zou ik toch graag Ubuntu 8.04 (Hardy Heron) willen installeren naast Windows XP.
De hoofdreden is dat het LTS is en de 3 jaar support toch voor een doodgewone gebruiker (beetje surfen, beetje mailen en wat muziek beluisteren) zoals mij garandeert dat je zonder zorgen nog 3 jaar kunt doorsnorren.
Waarom nog Windows XP? Twee redenen: Kletsmark en mijn partner die niet zonder Windows XP kan...
Ik heb de installatiegids van Pjotr doorgenomen en hij maakt een onderscheid tussen mensen die al of niet een aparte home partitie aangemaakt hebben.
Ik heb geen home partitie aangemaakt destijds. Eendeels omdat ik altijd backups neem, anderdeels omdat destijds volgens bepaalde ter zake meer kundige ubuntero's dan mij, het zonder meer terug integreren van een home partitie in een latere release niet altijd even vlekkeloos zou verlopen.
Ik heb 3 primaire partities:
1 partitie voor windows XP
1 partitie voor de root
1 partitie voor de swap
Ik heb destijds, toch wel een beetje met knikkende knieën, handmatig gepartitioneerd.
Ik zou finaal een dual boot willen met Hardy en XP naast elkaar
De vragen:
1. Kan ik gewoon als ik tijdens de installatieprocedure het schermpje met de schijfindeler zie, dezelfde partities aanhouden en alle partities formateren, behalve de Windows partitie dan?
2. Of moet ik, zoals Pjotr aangeeft, de partities, behalve de Windows partitie neem ik aan, eerst vernietigen ("delete partition") en dan opnieuw handmatig partitioneren zoals de vorige keer?
3. Of moet ik, zoals Pjotr aangeeft, de partities, behalve de Windows partitie neem ik aan, eerst vernietigen en dan op "volle automaat" laten partitioneren, dit is de bovenste optie met de schuifbalk omdat er dan vrije ruimte is herkend door het installatieproggie?
Bovendien zou ik graag de Windows partitie wat groter willenmaken, omdat mijn partner met iTunes werkt onder XP en dit steeds meer schijfruimte in beslag neemt, net zoals heel XP overigens

P.S.:
Ik heb geprobeerd toch heel wat posts door te nemen om te verifiëren of het antwoord reeds niet is gegeven, maar ik denk in alle eerlijkheid van niet.
Mocht dit toch het geval zijn, zou u dan mij kunnen doorverwijzen naar de nuttige link?
Alvast vriendelijk bedankt!
el_andalus