Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Newbee heeft vragen over synaptic pakketbeheer en sensor applet  (gelezen 2174 keer)

groenekousen

• Gast
Hoi,
Vanmorgen succesvol Hardy Heron geïnstalleerd! Nu loop ik tegen wat kleine dingetjes aan.

De meest brandende vraag die ik heb: in de synaptic pakketbeheer zit géén sensor applet en ook geen taalpakket nederlands.  Hoe en waar kan ik die pakketten te pakken krijgen?

Loopt mijn PC gevaar zoalng ik die sensor applet niet heb geïnstalleerd? Toen ik windows gebruikte, keek ik NOOIT naar de temperatuur van de diverse onderdelen in de PC. Ik durf 'm nu niet zo lang aan te laten staan :-)

alvast dank voor het meedenken,
Tina

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Newbee heeft vragen over synaptic pakketbeheer en sensor applet
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/22, 11:26:13 »
Hallo Tina,

Je PC loopt geen gevaar.  :-)

Begin eerst eens met dit lijstje helemaal af te werken:
http://computertip.googlepages.com/directdoen

groenekousen

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/22, 11:30:46 »
Hoi Pjotr,

Dank voor je snelle reactie.
Ik had al wat rondgesnuffeld voordat ik aan de configuratie begon en een tweede laptop standby als 'online naslagwerk'.

De pagina waar jij mij naar verwijst, heb ik helemaal doorlopen (dankzij de link die jij standaard onderaan je antwoorden zet :-).

Als mijn PC geen gevaar loopt (tja, ik blíjf natuurlijk een vrouw hè, gna gna) durf ik het op m'n gemakje te gaan uitzoeken.

Mijn vraag blijft dus nog even: waar kan ik pakketten downloaden die ik mis? Of betekent het gewoon dat mijn moederbord die sensor applet niet ondersteunt?

Tina

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/22, 11:36:19 »
Citaat van: groenekousen
Mijn vraag blijft dus nog even: waar kan ik pakketten downloaden die ik mis? Of betekent het gewoon dat mijn moederbord die sensor applet niet ondersteunt?

Tina
Het zou kunnen, dat je moederbord lm-sensors niet ondersteunt, ja. Op mijn drie bureaucomputers werkt lm-sensors prima, maar op mijn flaptop kan lm-sensors geen bruikbare sensor vinden. Ach ja, het is maar een metertje, meer niet...

Overigens kun je dan soms toch nog de temperatuur uitlezen via de terminal:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in:
acpi -t

druk op Enter

Dat commando werkt wel op mijn flaptop, en weer niet op mijn bureaucomputers...

Tot slot: als je mijn "direct doen"-lijstje helemaal hebt afgewerkt, dan spreekt Ubuntu 100 % Nederlands, hoor.... Dan heb je alle Nederlandse taalpakketten al.   :-)

« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/22, 11:50:50 »
Zoals Pjotr zegt het is maar een metertje. Zelfs als je computer te heet zou worden, dan zal het zichzelf uitschakelen.

« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/22, 11:55:48 »
De bios regelt normaalgesproken je ventilator dus je hoeft geen speciale dingen te installeren.
Temperatuurproblemen (uitvallen van je computer) ontstaan vooral als je voeding/ventilator vol komt te zitten met haar en stof. Dus schroef het ding om het kwartaal eens open en blaas er met zo'n lucht-spuitbus in (bijvoorbeeld die van Fellowes).

Als je perse je ventilatorgedrag zelf wil aanpassen dan kun je eens zoeken op   "fan control" temperature hardy type-computer-dat-je-hebt 2008. Voor mijn dell laptop bestaan er  'i8kutils' en 'dellfand' maar daarvoor moet je nog wel in een configuratiebestand zetten bij welke temperatuur de ventilator moet aanslaan . Ik zou er niet aan beginnen tenzij je echt weet wat je doet want bij uit de slaapstand komen loop je risico dat met die tooltjes niets de ventilator meer aanstuurt.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/22, 12:42:29 »
Daar kun je een heel flatgebouw mee warm stoken.
Bij mij staat hij altijd op 40 grad C.
Thermal 1: ok , 40.0 degrees C
Mijn PC staat van 07.00 T/M 23.00 aan.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/22, 13:01:47 »
Citaat van: wandarooze
Daar kun je een heel flatgebouw mee warm stoken.
Bij mij staat hij altijd op 40 grad C.
Thermal 1: ok , 40.0 degrees C
Mijn PC staat van 07.00 T/M 23.00 aan.
Volgens mij wordt bij jou de temperatuur niet echt gemeten. Als je je computer aan het werk zet (photoshop, game etc) dan kan de temp zo oplopen naar 60~80 graden. De bios is meestal  zo ingesteld dat deze de ventilator zacht laat draaien vanaf 40graden en hard vanaf 70.

« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/22, 13:17:22 »
Wat je ook wel ziet is dat de pc hardware fouten aangeeft (crashed) als de pc tegen het randje van oververhitting aanhangt. De thermische beveiliging treed dan nog niet in werking maar de processor vindt 'zichzelf' dan te warm. Een (ruwe) richtlijn is dat je je handen niet mag branden aan het koelblok wat op de processor zit.
Wie de gemakkelijkste weg niet zoekt is een luiaard. :)
Linux User #228066

Offline Tom

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/22, 13:18:58 »
Kijk nu zijn we er.
1 Photoshop nooit gebruikt en geen interesse aan.
2 Games staan niet op mijn PC.
Conclusie een stink normaal doorsnee gebruikertje.
Af en toe E Mail.
Veel op forums lezen en mee spreken.
Muziekje luisteren.
PP bekijken die ik samen met mijn Zoon verzamel (humor)
Flashfilmpjes bekijken.
Heb wel groot interesse voor multimedia.
Dat was het , saai he ....niet voor mij tsja ouwe sok he.
Grtz Tom.

PS: Ik doe nooit twee dingen gelijk op de PC , zelf geen twee verschillende programmas te gelijk open.
En daarbij het licht ook veel aan de hardware , hoeveel Fans hoe groot de kast etc.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

groenekousen

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/22, 14:53:55 »
Citaat van: femke98
Citaat van: groenekousen
Als mijn PC geen gevaar loopt (tja, ik blíjf natuurlijk een vrouw hè, gna gna) durf ik het op m'n gemakje te gaan uitzoeken.
Tina
Hier staat de pc weleens een hele week aan (dag en nacht) en ik ben een vrouw en ik heb geen metertje op de Ubuntu pc.
Ik snap ook niet waarom je nu wel je temps wil meten maar in Windows nooit naar de temps keek. De pc is toch hetzelfde!
Ik werd wat gealarmeerd door de expliciete aanwijzing op de pagina waar Pjotr naar verwijst, met de eerst 20 dingen die je het beste kunt doen na installatie van Ubuntu 8.04. Dus meer in de trant van: als je dit meteen moet regelen, zal het wel belangrijk zijn :-) (ik heb blonde haarwortels, hahaha)

Ik laat 'm lekker aan staan :-)
Tina

groenekousen

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/22, 15:49:03 »
Citaat van: pjotr123
Tot slot: als je mijn "direct doen"-lijstje helemaal hebt afgewerkt, dan spreekt Ubuntu 100 % Nederlands, hoor.... Dan heb je alle Nederlandse taalpakketten al.   :-)
Ik begrijp het al: ineens kwam de update manager met 119 extra updates, naast de twee die er kort na de configuratie doorkwamen. Nu zitten inderdaad de Nederlandse taalpakketten erbij.

Ik sluit de vraag als opgelost :-)
Tina