Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wireless uitschakelen  (gelezen 1394 keer)

Ralphius

  • Gast
wireless uitschakelen
« Gepost op: 2008/09/20, 12:03:41 »
Een laptop waar Ubuntu in dualboot met Xp op staat geeft met Xp blue screens, nu blijkt er wat fout te zijn met het intern draadloos systeem.
Met Ubuntu uiteraard geen blue screens, met ubuntu kan ik dus wel draadloos gaan, maar hier toch ook iets. Telkens ik een filmpje wil bekijken, zij het nu met vlc, mplayer of totem, een volledige crash... enkel handmatig uitschakelen is dan nog mogelijk.

Het probleem is makkelijk op de lossen door een draadloos cardbus adapter te plaatsen in pcmcia slot.

Zaak is om het intern draadloos systeem te kunnen uitschakelen en op die manier enkel met de cardbus adapter draadloos te gaan.

Met Xp kan ik dit bij aparatenbeheer uitschakelen. Goed geen blue screens meer. Het gaat dan om dit draadloos systeem.



of als je wil bij Ubuntu met lshw

*-network:1
                description: Wireless interface
                product: PRO/Wireless LAN 2100 3B Mini PCI Adapter
                vendor: Intel Corporation
                physical id: 4
                bus info: pci@0000:02:04.0
                logical name: eth1
                version: 04
                serial: 00:04:23:77:62:77
                width: 32 bits
                clock: 33MHz
                capabilities: pm bus_master cap_list ethernet physical wireless
                configuration: broadcast=yes driver=ipw2100 driverversion=git-1.2.2 firmware=712.0.3:3:00000001 latency=64 link=no maxlatency=34 mingnt=2 module=ipw2100 multicast=yes wireless=unassociated
Met Ubuntu heb ik toch de indruk dat ondanks ik dit uitschakel bij de networkmanager, dat dat toch op een of andere manier aan blijft en het crash-probleem niet oplost, ook het lampje dat aangeeft dat het intern systeem actief is blijft aan/uit gaan.

Hoe zou dit mogelijk zijn om reeds bij het opstarten ervoor te zorgen dat dit stukje hardware niet meer kan worden aangesproken?

Deze laptop moet wel ook met Xp kunnen werken en dat is nu ook wel Ok, maar toch werk ik liever indien mogelijk met Ubuntu maar dan zou ik dit intern wireless systeem moeten kunnen uitschakelen.

In de hoop op een oplossing...

groet

R.

wireless uitschakelen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/20, 12:36:30 »
Eventjes de module blacklisten.
gksu gedit /etc/modprobe.d/blacklisten zet onderaan neer:

blacklist ipw2100Nu wordt de driver voor deze kaart niet meer geladen en zul je er geen last meer van hebben.

Ralphius

  • Gast
wireless uitschakelen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/20, 14:47:31 »
Dank Cumulus007 het intern wireless systeel blijft nu idd uitgeschakeld, maar het crash-probleem is er nu nog zij het minder, het lijkt nu wel of alle players Ok zijn behalve totem.

Als ik iets wil afspelen met totem dat valt het scherm als het ware uit, gelijk wat je in willen tikken, heeft geen gevolg meer en hoewel geen enkele activiteit is de laptop toch niet uit.

Het lijkt wel of hij in een soort slaaptoestand staat, maar de enige weg eruit is dan lang genoeg op de uit-knop duwen tot de laptop ook effectief uit is en dan zo weer aanzetten...

Maar dan enkel bij Totem gek genoeg en dan ook nog niet altijd!!

Zeer bizar...

groet

R.

wireless uitschakelen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/20, 15:26:01 »
Wellicht een bug in Totem. Als dit gebeurt, probeer dan eens ctrl+alt+backspace. Wat gebeurt er dan?

Ralphius

  • Gast
wireless uitschakelen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/20, 15:44:26 »
neen, Ctrl+Alt+Backspace haalt ook niets uit, maar ik ga volgende keer direct na het herstarten die log files eens bekijken, maar het is nogal veel nu en wist ik maar naar wat ik moest zoeken...

wireless uitschakelen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/20, 16:10:13 »
systeem>beheer>systeemlogboek. Vervolgens vind je wel wat in kern.log en syslog.

Ralphius

  • Gast
wireless uitschakelen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/21, 19:29:41 »
Ok voorlopig geen crashes meer maar ik werk toch meer met vlc en mplayer dan totem, hoedanook de vraag van topic is zowiezo beantwoord...

Met dank..

Ralph