Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Files editen via netwerk  (gelezen 1671 keer)

Files editen via netwerk
« Gepost op: 2008/09/16, 20:42:34 »
Op mijn desktop computer heb ik een directory geshared via samba met als inhoud webpagina´s.
Nu probeer ik op mijn laptop met Bluefish of andere html editor via het netwerk die html files te bewerken.

Ik start Dolphin browse naar de bewuste map, ik zie daar al mijn html files, klik ik nu op een file om deze te bewerken dan opent wel Bluefish maar het werkveld blijft leeg.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen zonder deze files eerst naar een lokale map te kopieeren.

Files editen via netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/16, 21:42:34 »
Staat er ook linux op de desktop computer? En gebruik je CIFS of smbfs? Het kan zijn dat je op je notebook een extra optie (nobrl) moet gebruiken voor het mounten van de gedeelde directory. Misschien het proberen waard.

Offline vanadium

  • Lid
Files editen via netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/16, 21:49:25 »
En worden lokale bestanden wél correct op die wijze in Bluefish geladen?

Files editen via netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/16, 22:01:40 »
Het kan ook een rechtenkwestie zijn. Heb je schrijfrechten op de gedeelde directory?

Files editen via netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/16, 23:15:15 »
Ik heb alle rechten om te lezen en te schrijven op deze map, op beide computers draait kubuntu.
Lokaal op de desktop kan ik met Bluefish alles keurig bewerken, vanaf de laptop kan ik ook in deze map schrijven.
Alleen het op afstand openen van de files gaat niet met Bluefish.

Offline siegi

  • Lid
Files editen via netwerk
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/16, 23:50:14 »
Bluefish is een gtk html editor. (hangt nogal aan gnome)
Bij gnome gebruikt men voor netwerkschijven etc, gvfs. Hierbij wordt alles gemount onder .gvfs waardoor het voor elk programma bereikbaar is.

Ik weet niet juist hoe het in kde werkt.  Maar ik denk dat het met kde programma's wel werkt.

Files editen via netwerk
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/17, 10:31:13 »
Siegi's post bevestigt mijn vermoeden. Ik zou het proberen met de nobrl optie. Veel Gnome gerelateerde programma's, ook bijv. gedit, kopiëren het oude bestand en voegen een tilde (~) aan de bestandsnaam toe. Het bestand wat op dat moment bewerkt wordt wordt dan een tijdelijk bestand oid en daar heeft cifs moeite mee. De nobrl optie zou dat kunnen verhelpen. Ik gebruik die optie ook om Evolution en FF3 aan de praat te krijgen. Op mijn werk PC is mijn home nl een cifs mount op een Samba server.