Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waar ik het meeste last van heb bij het overstappen naar ubuntu  (gelezen 1088 keer)

Offline johande

• Lid
Waar ik het meeste last van heb bij het overstappen naar ubuntu is hetvolgende:

in windows maak je gewoon mappen aan op je c:\ schijf
bvb:" foto", "muziek" en "belangrijk"
onder de map foto staan dan je jpeg's, onder muziek je mp3's en onder belangrijk je sollicitatiebrieven of iets dergelijks.
Je kopieert, delete, verhuist mappen en documenten met windows explorer.

In Ubuntu is het me niet zo heel duidelijk:
Is je c:\ schijf eigelijk nu het HOME-gedeelte
Met welk programma kan je het makkelijkst werken in vergelijking met Windows explorer
kan je hier ook gewoon mappen en documenten aamaken, kopieren, cutten en deleten

met andere woorden: het systeem van bestanden en mappen te organiseren van windows tov ubuntu.

Iemand tips om dit goed onder de knie te krijgen?

Offline gijsisok

• Lid
Waar ik het meeste last van heb bij het overstappen naar ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/16, 10:21:12 »
Nee, je C: is eigenlijk het "/" gedeelte. Daaronder staan al je programma's, instellingen, Ubuntu zelf en nog meer. Eigenlijk alles wat in je PC zit aan schijven, DVD's, USB sticks zitten in de "/" map. Je documenten, muziek, films enz. zitten allemaal in je homemap, die kan je bereiken via het menu bovenin, ik dacht bij Lokaties (Zit nu even niet in Ubuntu). Met Nautilus, wat automatisch opent als je een map aanklikt in het menu, kan je bestanden mee beheren, een soort Explorer dus.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/16, 10:27:19 »
Nautilus is een zeer veelzijdig program , je kunt er zelfs cd mee copieren of foto herschalen , eigenlijk alles.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline DarkStar

• Lid
    • Mijn persoonlijke website
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/16, 10:28:06 »
wel johand, ik gebruik de standaard bestandsverkenner van Ubuntu net zoals ik vroeger in Windows deed... Je /home map kan je iets meer vergelijken met je map Mijn Documenten, maar in het geval van Ubuntu zitten hier ook configuratiebestanden in. Eigenlijk zit er alles in wat bij je gebruiker hoort.
In je eigen home map staan standaard een aantal mappen zoals 'Afbeeldingen', 'Muziek', etc. Zelf kan je hier gerust nog mappen aan toevoegen (rechts klikken => 'Nieuwe map'). Aan de linkerkant van de bestandsverkenner kan je een soort van 'snelkoppelingen' zetten naar mappen die je veelgebruikt. Je kan dat doen door gewoon de map in kwestie te slepen naar dat linkse vak. Standaard staan daar zelfs aan een paar mappen als ik me niet vergis.

Hopelijk ben je hier wat mee! Succes!

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/16, 10:55:33 »
Citaat van: johand
Waar ik het meeste last van heb bij het overstappen naar ubuntu is hetvolgende:

in windows maak je gewoon mappen aan op je c:\ schijf
bvb:" foto", "muziek" en "belangrijk"
onder de map foto staan dan je jpeg's, onder muziek je mp3's en onder belangrijk je sollicitatiebrieven of iets dergelijks.
Je kopieert, delete, verhuist mappen en documenten met windows explorer.

In Ubuntu is het me niet zo heel duidelijk:
Is je c:\ schijf eigelijk nu het HOME-gedeelte
Met welk programma kan je het makkelijkst werken in vergelijking met Windows explorer
kan je hier ook gewoon mappen en documenten aamaken, kopieren, cutten en deleten

met andere woorden: het systeem van bestanden en mappen te organiseren van windows tov ubuntu.

Iemand tips om dit goed onder de knie te krijgen?
Lees dit eens:
http://computertip.googlepages.com/bestandssysteem

Offline johande

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/16, 11:22:24 »
De gebruikersmap

Een gewone gebruiker, laten we hem Kees noemen, is alleen eigenaar van zijn eigen gebruikersmap.  Die map is /home/kees en is dus een submap van /home

Op een pc met meerdere gebruikers is dus maar 1 Home map met daaronder de verschillende accountnamen?

bvb:

/Home/Johan
/Home/Bart
/Home/An

Offline joop13

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/16, 11:32:41 »
Citaat van: johand
De gebruikersmap

Een gewone gebruiker, laten we hem Kees noemen, is alleen eigenaar van zijn eigen gebruikersmap.  Die map is /home/kees en is dus een submap van /home

Op een pc met meerdere gebruikers is dus maar 1 Home map met daaronder de verschillende accountnamen?

bvb:

/Home/Johan
/Home/Bart
/Home/An
Inderdaad.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,