Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Graphische kaart en Aiptek teken tablet  (gelezen 1050 keer)

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Graphische kaart en Aiptek teken tablet
« Gepost op: 2008/09/15, 19:12:49 »
hoi allemaal (ik ben NIET leendert, maar een vriend van hem, mocht even voor deze 2 vragen zijn account gebruiken)

ik heb nu sinds een week Xubuntu, dit is mijn eerste keer met linux...
ik heb nauwelijks kunnen computeren op deze nieuwe linux pc.... (vanwege school etc)

nu had ik 2 problemen:

 - Mijn graphische kaart: een S3 Savage4 schijnt niet te werken, ik had sudo displayconfig-gtk getypt en daar stond bij driver: None. als ik de driver verander naar de goede, en op close klik, en de weer naar het driver scherm gaat staat er weer: None... hoe moet ik dit doen?

- Ten tweede: ik heb een Aiptek 600u, een tekentablet, die wou ik installeren, toen ik keek op google onder de zoektermen "Aiptek 600u on Xubuntu" vond ik allemaal moeilijke termen etc. kan ook hier iemand mij mee helpen?

als je het uitlegt, zou je het dan kunnen vertellen alsof je het hebt tegen een ehm....5 jarige? XD

ik weet nog bijna niks van alle termen e.d.

alvast bedankt!

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Graphische kaart en Aiptek teken tablet
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/16, 22:10:04 »
Niemand?

Graphische kaart en Aiptek teken tablet
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/16, 23:44:06 »
Dit pakket zit in de pakket manager(Synaptic misschien heet het anders in xubuntu)  xserver-xorg-input-aiptek
En het verhaal wat er bij hoort
X.Org X server -- Aiptek input driver
This package provides the driver for Aiptek HyperPen USB graphics tablets.
More information about X.Org can be found at:



This package is built from the X.org xf86-input-aiptek driver module.
Wat je grafische kaart betreft: Staat onder Systeem>Beheer>Hardware drivers niet een driver genoemd en is deze aangevinkt?
Anders in de recovery mode opstarten dan krijg je een keuze menu, daar kiezen voor fix Xserver.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Edit: Hier kan je de driver downloaden http://drivers.dltube.net/subcategories153-S3+Graphics-2.html mocht bovenstaande niet lukken. Wel een paar keer klikken voordat het bestand daadwerkelijk gedownload wordt. Mocht je niet weten wat je met een tar bestand moet, schrijf je maar weer.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Graphische kaart en Aiptek teken tablet
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/17, 13:58:18 »
okay ik heb even wat screenshots gemaakt, uitleggen kan wel, maar gaat wat lastiger:

dit krijg ik wanneer ik compiz aan probeer te zetten, vandaar ook dat ik denk dat het bij mn video kaart ligt...:



dit krijg ik via Systeem>Hardware Drivers:



dit krijg ik via: sudo displayconfig-gtk



dit alles NA het gebeuren in recovery mode zoals gijsbert beschreef....

wat kan ik nu nog doen...?